2018-01-07, 19:35
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Som sagt stekt ris med grönsaker och stark sås. Du kan ha olika såser och olika grönsaker.

Inlagda oliver, torkade tomater och andra inläggningar är också mums med bara bröd. Gör som asiaterna och bara köp snabbnudelkoppar som du tillsätter vatten i.
Fast det är ingen protein i det. Om man lägger till bönor, linser, tofu, qourn eller nåt sojaprotein får man det.

Annars har jag blandat ägg i grönsakerna och rört om. Det blir gott och mättande.

Man måste ha protein i veg. mat.
Citera
2018-01-07, 19:39
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Fast det är ingen protein i det. Om man lägger till bönor, linser, tofu, qourn eller nåt sojaprotein får man det.

Annars har jag blandat ägg i grönsakerna och rört om. Det blir gott och mättande.

Man måste ha protein i veg. mat.

Stämmer. Tack för påminnelsen.

Kidneybönor och linser tycker jag passar till det mesta utan att inkräkta på smaken.
Senast redigerad av Mackan52 2018-01-07 kl. 19:41.
Citera
2018-01-07, 19:50
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Stämmer. Tack för påminnelsen.

Kidneybönor och linser tycker jag passar till det mesta utan att inkräkta på smaken.
Kidneybönor och linser är fint. Slår ett slag för svarta bönor och sojabönor med. Även edamame. Kan man blanda i sallad och ha till huvudrätten.
Citera
2018-01-08, 12:15
Bannlyst
Ris, bönor, isbergssallad, gurka, tomat, majs, paprika, broccoli, linfrön, senap, creme fraiche, godis. Typ detta, blanda ihop och avnjut.

Att det sen är farligt med vegetarisk kost är en annan femma. Dåligt för hjärta och kärl. Näringsbrist, cancer osv. Rekommenderar en diet bestående av bara kött om ni vill vara nyttiga. Drick vatten.
Citera
2018-01-08, 14:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syek
fan hittar ingeting på nätet som verkar vettigt som matlåda om man vill köra vegetariskt någon gång, ingeting blir ju gott egentligen om man ska micra i bychan på jobbet.. är det någon som sitter inne på kanon recept som de kan rekommendera? vego-bullar, vegofärs är vidrigt att micra så helst inga recept på de tack, tack så mycket! ha en kanon dag
Det jag rekommenderar dig är att kolla in kikärtor.
Du kan göra förbaskat mycket gott med dem.
De är goda redan som de är kokta, brukar ha det som TV-godis själv.

Jag brukar steka på dem lite försiktigt i en god olivolja med lite krossad vitlök och lite cayennepeppar sedan steker jag upp lite ris som jag blandar i stekta grönsaker, rotfrukter och lök.
Du kan blanda i ett ägg i riset om du vill ha lite mer protein.
Serveras om du vill med lite yoghurt som du kan smaksätta efter tycke och smak.
Går även att kombinera med couscous, bulgur mm.

Annars kan du göra kikärtsbiffar eller falafel finns en mängd recept på nätet med olika kryddningar.

Eller ha dem i en grönsaksgryta.
Citera
2018-01-08, 19:26
Medlem
Syeks avatar
Tack för alla svar! Kommer återkomma med lite uppdatering, många av er är ute på rätt spår, qourn blir så torrt i mikron på jobbet känner jag, kanske inte blir så torrt om man lägger det med någon gryta dock.

men känns som paj och en fräsh sallad kan vara vinnaren här faktiskt!

tack för alla svar!!!
Citera
2018-01-08, 19:47
Medlem
Kung pao på tofu, eller någon veg.file som substitut till kycklingen. Tycker det är grymt med ris till, viktigt med sichuanpeppar, tycker även vattenkastanjer är godare än med jordnötter. Blir riktigt bra som matlåda!
Citera
2018-01-08, 20:01
Medlem
skreks avatar
Måste det micras då?

Du kan ju göra sallad på pasta eller couscous. Till couscous kan man ha i svarta bönor, lök, paprika och vad man nu tycker är gott och så rör man ner lite olja med olika örtkryddor i så blir det en trevlig sallad. Till pasta kör jag hellre ostbitar (vanlig gul, feta eller mozarella) för protein än bönor men det går säkert bra med nån slags bönor också.

Annars kan makaronpudding vara okej. Koka snabbmakaroner al dente, häll i en smörad form, blanda i nåt gott (purjolök, paprika, oliver etc). Häll över äggstanning och rör om så det geggar ihop sig. Lägg skivade tomater på. Och riven ost. In i ugnen tills osten smält ordentligt. Jättegott med nån sallad till.
Citera
2018-01-08, 20:46
Medlem
NaZdravis avatar
Gryta med sojafärs, lök, paprika, potatis, majs, tomatkross och lite kryddor som paprikapulver och spiskummin.
Citera
2018-01-08, 22:42
Bannlyst
https://imgur.com/gallery/eMM94

Bönpasta m. Aji Pebre, quornfärs och en skvätt grädde. Stekt ägg, skockacrème, lök.

Går utmärkt att micra!
Citera
2018-01-21, 12:41
Medlem
TuckerandDales avatar
Brysselkålspaj med ädelost.
Citera
2018-01-21, 19:29
Medlem
Linser är en väldigt bra basprodukt i vegetarisk mat. Går att göra fantastiska grytor (typ indiskt), soppor, biffar. Går också att ha som ersättare för köttfärs i många rätter, t.ex. för lasagne eller taco. Svamp är också en bra ingrediens för att få in umami vilket åtminstone jag lätt tycker annars kan fattas i vegetarisk mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in