• 1
  • 2
2018-01-07, 17:08
Medlem
Syeks avatar
fan hittar ingeting på nätet som verkar vettigt som matlåda om man vill köra vegetariskt någon gång, ingeting blir ju gott egentligen om man ska micra i bychan på jobbet.. är det någon som sitter inne på kanon recept som de kan rekommendera? vego-bullar, vegofärs är vidrigt att micra så helst inga recept på de tack, tack så mycket! ha en kanon dag
Citera
2018-01-07, 17:19
Medlem
Jag är vegetarian sedan 15år och jag äter nog mest husmanskost även om jag oftast byter ut animalierna mot ett vegetariskt alternativ. Gissat att du är så pass begåvad att du inser att "vego-bullar" och "vegofärs" skiljer sig från tillverkare till tillverkare.
Citera
2018-01-07, 17:23
Medlem
Mackan52s avatar
Stekt ris med grönsaker och stark sås är en favorit när jag vill göra vegetariskt.

Det går snabbt att göra några portioner hemma och är gott att sleva i sig på lunchen med lite soja till och mörkt bröd, det blir inte "trist" heller av att man kör det i mikron. Hur ser alternativen ut annars på ditt jobb än mikron, nån spis?
Citera
2018-01-07, 17:26
Medlem
Syeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Stekt ris med grönsaker och stark sås är en favorit när jag vill göra vegetariskt.

Det går snabbt att göra några portioner hemma och är gott att sleva i sig på lunchen med lite soja till och mörkt bröd, det blir inte "trist" heller av att man kör det i mikron. Hur ser alternativen ut annars på ditt jobb än mikron, nån spis?

Jag har aldrig tillgång till spis, bara mikro.. Jag har testat så mycket grejer,
känner att det är ingeting typ som kan matcha potatis, brunsås och en kotlett i mikron, kontra något vegetariskt då.
Citera
2018-01-07, 17:43
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syek
Jag har aldrig tillgång till spis, bara mikro.. Jag har testat så mycket grejer,
känner att det är ingeting typ som kan matcha potatis, brunsås och en kotlett i mikron, kontra något vegetariskt då.

Som sagt stekt ris med grönsaker och stark sås. Du kan ha olika såser och olika grönsaker.

Inlagda oliver, torkade tomater och andra inläggningar är också mums med bara bröd. Gör som asiaterna och bara köp snabbnudelkoppar som du tillsätter vatten i.
Citera
2018-01-07, 17:43
Medlem
Spyrrans avatar
Antar att ägg och mejeriprodukter är okej? Vissa utesluter något av dem, eller båda två.

I vilket fall som helst, så borde ju exempelvis pajer passa alldeles utmärkt i sådana fall. Oavsett om man är sugen på en svamppaj, Västerbottenpaj eller broccolipaj. Eller någon annan vegetarisk paj. Sedan finns det ju gott om sallader, även mer matiga sådana. Oavsett om man vill ha en grönsallad, pastasallad, bönsallad eller något annat. Går ju också att fixa pasta med någon form av sås plus grönsaker. Såsen kan vara tomatsås eller en gräddsås. Vissa gillar pesto till pastan. Finns ju olika soppor och grytor också.
Citera
2018-01-07, 17:59
Medlem
l150s avatar
Ärtsoppa är en bra matlåda!
Citera
2018-01-07, 18:04
Medlem
Kikärtsgryta och linsgryta är perfekt att mikra i matlåda.
Citera
2018-01-07, 18:05
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Antar att ägg och mejeriprodukter är okej? Vissa utesluter något av dem, eller båda två.

I vilket fall som helst, så borde ju exempelvis pajer passa alldeles utmärkt i sådana fall. Oavsett om man är sugen på en svamppaj, Västerbottenpaj eller broccolipaj. Eller någon annan vegetarisk paj. Sedan finns det ju gott om sallader, även mer matiga sådana. Oavsett om man vill ha en grönsallad, pastasallad, bönsallad eller något annat. Går ju också att fixa pasta med någon form av sås plus grönsaker. Såsen kan vara tomatsås eller en gräddsås. Vissa gillar pesto till pastan. Finns ju olika soppor och grytor också.

Pasta är ett bra alternativ, gärna med stekt svamp + kryddor och hemmagjord tomatsås. Spaghetti blir ganska öken men pastaskruvar och pastarör blir gott.

Vanliga sallader i olika sorter är ju också ett självklart alternativ.
Citera
2018-01-07, 18:07
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Ris, bönor, paprika, ärtor och oliver. Gott att äta kallt. Jag är dock inte så kräsen.
Citera
2018-01-07, 19:23
Medlem
Syeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran

I vilket fall som helst, så borde ju exempelvis pajer passa alldeles utmärkt i sådana fall. Oavsett om man är sugen på en svamppaj, Västerbottenpaj eller broccolipaj. .

Det har jag aldrig tänkt på! Måste ju kunna göra massa pajer, sen kan man göra en sallad vid sidan av! Bra där!!
Citera
2018-01-07, 19:31
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syek
fan hittar ingeting på nätet som verkar vettigt som matlåda om man vill köra vegetariskt någon gång, ingeting blir ju gott egentligen om man ska micra i bychan på jobbet.. är det någon som sitter inne på kanon recept som de kan rekommendera? vego-bullar, vegofärs är vidrigt att micra så helst inga recept på de tack, tack så mycket! ha en kanon dag
Linsröror är toppen. Man kan variera sig massor. Jag gör en med gröna linser, spenat,lök och matlagningsgrädde. (Kryddar med chili, cayenne och spiskummin och akaciahonung).
Har ibland potatismos istället för ris, bulgur å sånt till.
Samma med böngrytor av olika slag
Enkelt gott och nyttigt.

Qourn. Olika wokrätter med qournbitar. Har gärna kokosmjölk i.
Qournfärssås med pasta.
Qournburgare. (Bra att värma. Gott att ha ost på men även ägg).

Rårakor, raggmunk potatisplättar, med bönor och svamp till.

Grön ärtsoppa. Behövs bara en stavmixer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in