Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-06, 23:04
  #1
Medlem
Har blivit tillkallad till en arbetsintervju nästa vecka, är nyexad inom IT och söker jobb inom det. Jag klargjorde i CV:t att jag saknar relevant arbetserfarenhet, men att jag däremot sommarjobbat på olika ställen(inte inom IT). Har alltså blivit ombedd att ta med två referenser till intervjun, på mailet. Jag har förvisso sommarjobbat ett par gånger för ett tag sedan men har inte direkt någon kontakt med arbetsgivarna, så blir svårt att skaffa referenser på det sättet...

Vad göra? Helt enkelt strunta i det?
Citera
2018-01-06, 23:07
  #2
Medlem
franges avatar
Jag tror det bästa är att helt enkelt förklara läget som du gör här i trådstarten.
Citera
2018-01-06, 23:08
  #3
Medlem
Då räcker det att du uppger arbetsplatsernas namn
Citera
2018-01-06, 23:13
  #4
Medlem
beaver_ses avatar
Man kan väl även ha en tidigare arbetskompis som ref, eller be nån av dina lärare att ställa upp, de vill ju bara kolla att du är typ skötsam.
Citera
2018-01-06, 23:16
  #5
Medlem
Fixa referenser, även om det är chefen i en glasskiosk du sommarjobbade i för två år sedan.

Att inte ha några referenser alls som vuxen kan upplevas som ganska märkligt. Så två "värdelösa" referenser är bättre än inga alls.
Citera
2018-01-06, 23:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Fixa referenser, även om det är chefen i en glasskiosk du sommarjobbade i för två år sedan.

Att inte ha några referenser alls som vuxen kan upplevas som ganska märkligt. Så två "värdelösa" referenser är bättre än inga alls.

Har tyvärr ingen möjlighet att fixa några. Jag får göra så att jag helt enkelt förklarar varför jag inte har några. Frågan är, bör jag vänta med att berätta detta på intervjun om det kommer på tal eller genom att ringa/maila innan?
Citera
2018-01-06, 23:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Har tyvärr ingen möjlighet att fixa några. Jag får göra så att jag helt enkelt förklarar varför jag inte har några. Frågan är, bör jag vänta med att berätta detta på intervjun om det kommer på tal eller genom att ringa/maila innan?

Har du inga grannar eller kamrater som kan gå i god för dig? Referenser behöver inte vara relaterade till arbete. Det kan vara grannen, din kompis men också någon arbetsgivare. Men någonstans måste man ju börja och sök då i din närmaste omgivning.
Citera
2018-01-06, 23:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Har tyvärr ingen möjlighet att fixa några. Jag får göra så att jag helt enkelt förklarar varför jag inte har några. Frågan är, bör jag vänta med att berätta detta på intervjun om det kommer på tal eller genom att ringa/maila innan?
Har du ingen kontakt alls med någon gammal chef? Inte ens så att du kan ringa upp och be om en referens? Detta brukar aldrig vara några problem, förutsatt att man skött sig.

Problemet med din strategi är ju att du tvingar arbetsgivaren att eliminera ett steg i rekryteringen. Oftast har man intervjuer först, och sen som sista steg så ringer man referenser. I ditt fall går detta inte och då är det bäst att du har en rimlig förklaring till detta. Risken är annars att du spolas.
Citera
2018-01-06, 23:57
  #9
Medlem
Banangurkazzs avatar
Ha din pappa som referens.
Citera
2018-01-06, 23:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Har du inga grannar eller kamrater som kan gå i god för dig? Referenser behöver inte vara relaterade till arbete. Det kan vara grannen, din kompis men också någon arbetsgivare. Men någonstans måste man ju börja och sök då i din närmaste omgivning.

Har kompisar som potentiellt skulle kunna ställa upp men känns oseriöst som referens med tanke på att jag aldrig arbetat med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Har du ingen kontakt alls med någon gammal chef? Inte ens så att du kan ringa upp och be om en referens? Detta brukar aldrig vara några problem, förutsatt att man skött sig.

Problemet med din strategi är ju att du tvingar arbetsgivaren att eliminera ett steg i rekryteringen. Oftast har man intervjuer först, och sen som sista steg så ringer man referenser. I ditt fall går detta inte och då är det bäst att du har en rimlig förklaring till detta. Risken är annars att du spolas.

Har varit väldigt inaktiv för att vara ärlig, har haft ett par praoperioder men faktiskt ingen chef/kollega jag skulle kunna använda som referens. Tror inte ens de minns mig.

Jag förstår att detta inte bådar gott, men nu är det som det är. Jag skulle potentiellt kunna ljuga om att kompisar arbetade med mig, och använda de som referenser, men vettifanken hur bra de är på att ljuga...
Citera
2018-01-07, 02:43
  #11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Har blivit tillkallad till en arbetsintervju nästa vecka, är nyexad inom IT och söker jobb inom det. Jag klargjorde i CV:t att jag saknar relevant arbetserfarenhet, men att jag däremot sommarjobbat på olika ställen(inte inom IT). Har alltså blivit ombedd att ta med två referenser till intervjun, på mailet. Jag har förvisso sommarjobbat ett par gånger för ett tag sedan men har inte direkt någon kontakt med arbetsgivarna, så blir svårt att skaffa referenser på det sättet...

Vad göra? Helt enkelt strunta i det?
Det skadar ju inte att maila de chefer du tidigare sommarjobbat för. skriva att ett företag du sökt jobb hos vill kontakta tidigare arbetsplatsplatser, och att företaget därför vill få namn på kontaktpersoner på de arbetsplatserna. Därefter frågar du om det går bra att du lämnar deras namn och kontaktuppgifter till företaget du sökt jobb på, utifall dom skulle vilja ta kontakt. Du skriver även att du givetvis har förståelse för att kontaktpersonerna kanske inte minns dig så bra, eller har speciellt mycket att säga, men eftersom företaget du sökt arbete hos efterfrågat kontaktinformation så frågar du om det likväl går bra om du lämnar den.

Med upplägget ovan kan du lämna referenser så som efterfrågats men gentemot referenserna likväl visa att du förstår att dom förmodligen inte har så mycket att säga, och då slipper du att dom säger att dom inte förstår varför du lämnat just deras namn som referens när dom inte har så mycket att säga. Du slipper alltså framstå som någon med bristande insikt i hur arbetsmarknaden fungerar och bristande förmåga att se saker och ting ur andras perspektiv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback