Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-01-12, 23:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellen60
Overlagt: Et planlagt mord
Forsettelig: Et mord som ikke er planlagt , men man kommer i en situasjon og velger da å drepe mennesket
Uaktsomt: Man utøver vold mot et menneske, man har ikke tenkt at mennesket skal dø, men handlingen, voldet fører til at personen dør

Jeg har ikke oversatt da jeg ikke klarer det, men prøvd å få begrepene mer forståelige
På svenska...

Mord, dråp och vållande
Citera
2018-01-12, 23:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Varför plantera blod på två ställen? Jag får inte ihop det.
Jag håller med .. blodet är inte planterat .. snarare så att han brukat våld mot henne på två olika ställen...
Citera
2018-01-12, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är vad som talar emot en plantering. Varför exponera sig i onödan istället för att försöka krypa under radarn.

Grova drag:

Kvinnan drar hemifrån --> Han söker upp henne --> Grov misshandel (blodspår)--> Tar med kvinnan hem och dödar henne.(spår i bostaden)
Hur tog han hem henne?
Citera
2018-01-12, 23:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur tog han hem henne?
I så fall med bil ...

Jag tror dock tvärtom, hon går hemifrån, första blodspåret är när han tvingar in henne i bilen, andra när hon försöker ta sig ifrån honom och mordet sker där eller senare i bilen ...
Citera
2018-01-12, 23:49
Medlem
Jag skulle vilja hävda (utifrån mina fördomar om män som varit ute i strid) att de är oändligt längtande tillbaka till sitt manliga, fria (från frun) liv. Hemma måste de jobba och knega för småpengar, men varför inte teckna en livförsäkring på frun och verkställa.

Tillfället var perfekt. Barnen var borta. Så frågan är: fanns det en livförsäkring?, annars faller min fördomsteori!
Citera
2018-01-12, 23:49
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om kvinnan var jagad eller i behov av hjälp så bör hon ha ringt någon. Att hon inte har gjort det mellan 02 och 05:50 eller inte alls, talar för att hon inte kände sig jagad eller att hon var på väg till någon.

Enligt en obekräftad uppgift så befann sig barnen i mannens broders bostad under festkvällen, inte långsökt att det var dit hon tänkte gå. Och som jag tidigare spekulerat i, mannen kan ha hittat kvinnan gåendes längs med vägen, antingen på egen hand eller genom att kvinnan blir uppringd just när hon är nära basstationen.

Mannen misshandlar henne, hon flyr, mannen kör efter och får tag på henne igen, misshandlar igen, in i bilen och kör till bostaden.

Det här går inte ihop med att ett mord skedde ganska tidigt efter 02 med tanke på mobilens uppkoppling till basstationen 05:50. Det finns åklart en förklaring, vi hjälps åt att reda ut hur det kan ha gått till.

EDIT;

Vet vi på vilken sida om respektive väg som blodfynden har gjorts. Jag tänker mig att kvinnan har suttit på passagerarplats, det bör gå att bilda sig en uppfattning om trolig riktning på bilen.
Jag har inte sett några bra bilder på blodspåren så jag har ingen uppfattning om hur dom ser ut. Kan man skönja märken efter slagsmål bland blodet? Sen är jag, som du, nyfiken på vilken sida av vägen spåren finns också.

Nu tycker jag att en journalist ska snoka reda på vad teknikerna har hittat. Och var. Det är dåligt med "källor" i norsk media.
Citera
2018-01-12, 23:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I så fall med bil ...

Jag tror dock tvärtom, hon går hemifrån, första blodspåret är när han tvingar in henne i bilen, andra när hon försöker ta sig ifrån honom och mordet sker där eller senare i bilen ...

Om vi gör en tidslinje, vilket är det första blodspåret(väg?) som avsätts, och vilket är det andra?

Tror du att kvinnan irrade runt planlöst eller hade ett mål?

Personligen så lutar jag åt att kvinnans mål var svågerns bostad där barnen eventuellt befann sig.
Citera
2018-01-12, 23:53
Medlem
Citat:
I så fall med bil ...

Da blir han tatt!
Aldri verden om han har klart rengjøre bilen etter et blodbad.

På kveldsnytt sa de at han samarbeidet, det betyr at han avgir fri forklaring uten kunnskap om hva politiet vet.
Tilståelse i denne frie forklaringen vil kunne gi inntil 30% strafferabatt eller opplysninger som politiet i senere avhør bruker mot ham.
https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/NNFA23011218/12-01-2018
Senast redigerad av norrrrrmannn1 2018-01-12 kl. 23:58.
Citera
2018-01-12, 23:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har inte sett några bra bilder på blodspåren så jag har ingen uppfattning om hur dom ser ut. Kan man skönja märken efter slagsmål bland blodet? Sen är jag, som du, nyfiken på vilken sida av vägen spåren finns också.

Nu tycker jag att en journalist ska snoka reda på vad teknikerna har hittat. Och var. Det är dåligt med "källor" i norsk media.

Jag har sett bilder på två fyndplatser, vid den ena syns blodspåren tydligt, men jag har inte lyckats bena ut exakt var på vägsträckorna fynden har gjorts. Vi behöver veta på vilken sida om vägen fynden har gjorts i förhållande till en bestämd färdriktning.
Citera
2018-01-12, 23:54
Medlem
Wow...dette er faktisk en teori du tror på selv?
Citat:
Ursprungligen postat av stavparkett
Jag skulle vilja hävda (utifrån mina fördomar om män som varit ute i strid) att de är oändligt längtande tillbaka till sitt manliga, fria (från frun) liv. Hemma måste de jobba och knega för småpengar, men varför inte teckna en livförsäkring på frun och verkställa.

Tillfället var perfekt. Barnen var borta. Så frågan är: fanns det en livförsäkring?, annars faller min fördomsteori!
Citera
2018-01-12, 23:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag håller med .. blodet är inte planterat .. snarare så att han brukat våld mot henne på två olika ställen...
Jag har hakat upp mig på mobiltelefonen. Att hon inte verkar ha använt den förrän registreringen 5.50.
Men det kan ju vara så att dom kom i bråk i hemmet vid hemkomsten och han lägger beslag på hennes mobiltelefon och hon vandrar iväg i mörkret och kylan och sen kommer han efter henne och bråk uppstår osv....

Ja, så skulle det kunna vara.

Blod finns nog i en av bilarna då.
Citera
2018-01-12, 23:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
På svenska...

Mord, dråp och vållande

Nää, även dråp förutsätter uppsåt, enligt Svea Rikes lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in