Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-01-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ok, det köper jag.

Men varför blod?.

Cuz` stupid? Godt poeng, men tror ikke det finnes noe rasjonelt svar.
Citera
2018-01-12, 23:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ok, det köper jag.

Men varför blod? Hennes mobiltelefon eller glasögon (om hon hade det) eller handväska eller nåt annat personligt hade väl varit smartare? Blod visar ju på ett grovt brott och då tar ju polisen till det stora artilleriet. Det är liksom inga landsortssnutar om håller i utredningen då.

Det är vad som talar emot en plantering. Varför exponera sig i onödan istället för att försöka krypa under radarn.

Grova drag:

Kvinnan drar hemifrån --> Han söker upp henne --> Grov misshandel (blodspår)--> Tar med kvinnan hem och dödar henne.(spår i bostaden)
Citera
2018-01-12, 23:20
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Det er uvesentlig for denne saken.
Temaet var sannsynligheten for at JJs ektemann kan bli dømt for drap uten at JJs lik blir funnet. I perioden 1945-2017 har dette skjedd 1 gang. Du mente det hadde skjedd 1 gang til (Per Vålnes saken), men tok feil.

Jeg mener fortsatt at politiets mulighet for å få ektemannen dømt for drap er helt avhengig av at JJs lik eller likrester blir funnet. Så får du fortsatt mene at det er uvesentlig at dette så og si aldri har skjedd før i Norge. Vi får være glad at det ikke er du som er statsadvokat og skal overbevise domstolen ...
Senast redigerad av Vossevangen 2018-01-12 kl. 23:23.
Citera
2018-01-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ok, det köper jag.

Men varför blod? Hennes mobiltelefon eller glasögon (om hon hade det) eller handväska eller nåt annat personligt hade väl varit smartare? Blod visar ju på ett grovt brott och då tar ju polisen till det tunga artilleriet. Det är liksom inga landsortssnutar om håller i utredningen då.

Han var full/bakfull, jeg tror han syns han var smart.
Citera
2018-01-12, 23:25
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är vad som talar emot en plantering. Varför exponera sig i onödan istället för att försöka krypa under radarn.

Grova drag:

Kvinnan drar hemifrån --> Han söker upp henne --> Grov misshandel (blodspår)--> Tar med kvinnan hem och dödar henne.(spår i bostaden)
Fast jag vill ju gärna se att kvinnan använder sin mobil under den timmeslånga promenaden. Om hon gjort det, så köper jag scenariot. För hon var enligt brodern väldigt social och använde sig av sociala medier en hel del. Nån likes eller nåt samtal skulle sitta fint.
Citera
2018-01-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Også et sannsynlig scenario.
Citera
2018-01-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Temaet var sannsynligheten for at JJs ektemann kan bli dømt for drap uten at JJs lik blir funnet.
I perioden 1945-2017 har dette skjedd 1 gang. Du mente det hadde skjedd 1 gang til (Per Vålnes saken), men tok feil.

Jeg mener fortsatt at politiets mulighet for å få ektemannen dømt for drap er helt avhengig av at JJs lik eller likrester blir funnet. Så får du fortsatt mene at det er uvesentlig at dette så og si aldri har skjedd før i Norge. Vi får være glad at det ikke er du som er statsadvokat og skal overbevise domstolen ...

Ja Per Vålnes saken er uvesentlig i denne sammenheng.
Citera
2018-01-12, 23:34
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Ja Per Vålnes saken er uvesentlig i denne sammenheng.
Tvert om: Per Vålnes saken viser mitt poeng: Nær umulig å få JJs ektefelle dømt for drap uten liket eller likrester. Antatte gjerningspersoner ble dømt i tingretten, men frifunnet i lagmannsretten inVålnes saken. Det er grunn til å anta at mangelen på lik var viktig for frifinnelsen. Deretter krevet de antatte gjerningspersonene erstatning - det samme kan skje med JJs ektemann.

Men beklager at jeg bryr Sugar Daddy med disse uvesentlighetene.
Senast redigerad av Vossevangen 2018-01-12 kl. 23:39.
Citera
2018-01-12, 23:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast jag vill ju gärna se att kvinnan använder sin mobil under den timmeslånga promenaden. Om hon gjort det, så köper jag scenariot. För hon var enligt brodern väldigt social och använde sig av sociala medier en hel del. Nån likes eller nåt samtal skulle sitta fint.

Om kvinnan var jagad eller i behov av hjälp så bör hon ha ringt någon. Att hon inte har gjort det mellan 02 och 05:50 eller inte alls, talar för att hon inte kände sig jagad eller att hon var på väg till någon.

Enligt en obekräftad uppgift så befann sig barnen i mannens broders bostad under festkvällen, inte långsökt att det var dit hon tänkte gå. Och som jag tidigare spekulerat i, mannen kan ha hittat kvinnan gåendes längs med vägen, antingen på egen hand eller genom att kvinnan blir uppringd just när hon är nära basstationen.

Mannen misshandlar henne, hon flyr, mannen kör efter och får tag på henne igen, misshandlar igen, in i bilen och kör till bostaden.

Det här går inte ihop med att ett mord skedde ganska tidigt efter 02 med tanke på mobilens uppkoppling till basstationen 05:50. Det finns åklart en förklaring, vi hjälps åt att reda ut hur det kan ha gått till.

EDIT;

Vet vi på vilken sida om respektive väg som blodfynden har gjorts. Jag tänker mig att kvinnan har suttit på passagerarplats, det bör gå att bilda sig en uppfattning om trolig riktning på bilen.
Senast redigerad av OY 2018-01-12 kl. 23:38.
Citera
2018-01-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Tvert om: Per Vålnes saken viser mitt poeng: Nær umulig å få JJs ektefelle dømt for drap uten liket eller likrester. Antatte gjerningspersoner ble dømt i tingretten, men frifunnet i lagmannsrett, og det er grunn til å anta at mangelen på lik var viktig for frifinnelsen.

Jeg har ikke tatt stilling til skyldsspørsmål, jeg bare konstaterer at dette er en annen sak enn Per Vålnes saken.

Så får du bare sitte her og murre.
Citera
2018-01-12, 23:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Varför plantera blod på två ställen? Jag får inte ihop det.

Medhåll där. Förstår inte heller det. Dessutom skrotas därigenom sannolikheten för en påkörningsolycka. Ett ordentligt blodspår på en plats i anslutning till vägen hade rimligen varit smartare.
Citera
2018-01-12, 23:38
Medlem
Ektemannen nekter for å ha begått forsettlig drap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in