2018-01-05, 12:07
Medlem
Nihennas avatar
Om någon skriver att man vill veta vad som är typiskt kinesiskt så dyker det ALLTID upp någon viktigpetter som ska påpeka att det finns flera regioner med olika mat, och att man inte kan säga "kinesisk mat".

är det bara jag som stör mig något kollosalt på detta? Vad är det egentligen för fel med att generalisera och dra stora penslar?

Kina är inte särskilt unikt i att ha olika sätt att laga maten på, och att ett sätt att äta mat nödvändigtvis inte görs i ett annat.
Faktum är att jag skulle påstå att det är så i varje land som är såpass stort att man inte kan ta bilen från ena änden till den andra på en halvtimme, men det är ingen som börjar gnälla om att det minsann finns skillnader i vad folk äter i nord- och syd-Sverige, att man inte äter samma rätter i Galicien som på Mallorca i Spanien eller att man barbequar som fasen i Texas medans det i New England är väldigt "europeiskt" om man kan kalla det så. Där är det ok att bara säga svensk, spansk och amerikansk mat. Sen kan man så klart gå in på djupet, men man får inte folk som får atusistryck och skriker "Det finns inget som heter svensk mat. Det finns gotländsk, norrländsk, skånsk osv! REEEEEEEEEEEEEEEEE!".

Varför ska kinesisk mat var undantaget? Varför blir (vissa) helt till sig av ilska om man kort och gott beskriver just kinesisk mat i breda termer?

Jag gillar kinesisk mat. Både "vanlig" mat, som jag tror kommer från Shanghai-området, men jag älskar också t ex mat från Sichuan, men för mig går båda fortfarande under "kinesisk mat" och jag ser ingen mening att vara mer petig med deras mat än något annat lands. Så länge rätten kommer inom en nations gräns går det fintfint för mig att kort och gott bara beskriva det som kinesisk mat, eller varifrån det nu kommer, utan närmre detaljrikedom.
Senast redigerad av Nihenna 2018-01-05 kl. 12:10.
Citera
2018-01-05, 12:10
Medlem
Intressant. Har aldrig hört någon säga så.
Citera
2018-01-05, 12:11
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Intressant. Har aldrig hört någon säga så.

Det är egentligen bara att läsa trådar här på Flashback om kinesmat. Det dyker alltid upp någon som minsann ska vara Bror Duktig och påpeka faktumet att det finns flera olika regioner med flera olika sätt att laga mat på och därför kan man inte bara säga kinesmat
Citera
2018-01-05, 12:19
Medlem
Jag gissar att det är samma typ av människor som måste påpeka att den tacos vi äter i Sverige minsann inte är "äkta" tacos som man äter i Mexiko.

"Mexikanare skulle gråta om de såg vad svenskar kallar tacos"
"Det här är inte ens i närheten av den tacos som serveras i Mexiko"

o.s.v.

Folk gillar att låta "kunniga".
Citera
2018-01-05, 12:22
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Om någon skriver att man vill veta vad som är typiskt kinesiskt så dyker det ALLTID upp någon viktigpetter som ska påpeka att det finns flera regioner med olika mat, och att man inte kan säga "kinesisk mat".

är det bara jag som stör mig något kollosalt på detta? Vad är det egentligen för fel med att generalisera och dra stora penslar?

Kina är inte särskilt unikt i att ha olika sätt att laga maten på, och att ett sätt att äta mat nödvändigtvis inte görs i ett annat.
Faktum är att jag skulle påstå att det är så i varje land som är såpass stort att man inte kan ta bilen från ena änden till den andra på en halvtimme, men det är ingen som börjar gnälla om att det minsann finns skillnader i vad folk äter i nord- och syd-Sverige, att man inte äter samma rätter i Galicien som på Mallorca i Spanien eller att man barbequar som fasen i Texas medans det i New England är väldigt "europeiskt" om man kan kalla det så. Där är det ok att bara säga svensk, spansk och amerikansk mat. Sen kan man så klart gå in på djupet, men man får inte folk som får atusistryck och skriker "Det finns inget som heter svensk mat. Det finns gotländsk, norrländsk, skånsk osv! REEEEEEEEEEEEEEEEE!".

Varför ska kinesisk mat var undantaget? Varför blir (vissa) helt till sig av ilska om man kort och gott beskriver just kinesisk mat i breda termer?

Jag gillar kinesisk mat. Både "vanlig" mat, som jag tror kommer från Shanghai-området, men jag älskar också t ex mat från Sichuan, men för mig går båda fortfarande under "kinesisk mat" och jag ser ingen mening att vara mer petig med deras mat än något annat lands. Så länge rätten kommer inom en nations gräns går det fintfint för mig att kort och gott bara beskriva det som kinesisk mat, eller varifrån det nu kommer, utan närmre detaljrikedom.

Jag håller med till viss del. Det är ok enligt mig att prata om kinamat i generaliserande termer. I alla fall om man ser till ett bredare smakperspektiv.

Har besökt Kina flertalet gånger norr som söder etc. etc.

Kina var för mig en besvikelse när det gäller matländer jag besökt. Visst jag åt en del väldigt goda saker och jag vet att det ÄR ett bra matland, bara inte för mig personligen. För det mesta så kom jag på mig själv att sitta och längta efter den amerikanska eller försvenskade varianten av kinamat.

Det jag tyckte minst illa om var en del nudelrätter samt stekt ris dito. Men självklart, skulle man få plocka best of på förhand så skulle det såklart vara ett fantastiskt matland, men den lyxen har man ju inte av förklarliga orsaker när man reser.
Senast redigerad av SadEyes 2018-01-05 kl. 12:25.
Citera
2018-01-05, 12:25
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag gissar att det är samma typ av människor som måste påpeka att den tacos vi äter i Sverige minsann inte är "äkta" tacos som man äter i Mexiko.

"Mexikanare skulle gråta om de såg vad svenskar kallar tacos"
"Det här är inte ens i närheten av den tacos som serveras i Mexiko"

o.s.v.

Folk gillar att låta "kunniga".

Förmodligen. Rent OT men det är väl så att vår taco är ren och skär tex mex, alltså mexikanskinspirerad mat från Texas? Eller är svenska tacos annorlunda även där, så att det inte ens är "genuin" texmex-taco?

Sjukt jobbigt med alla dessa viktigpettrar hur som helst. Jag kan förstå att det behövs emr i detalj om man går in på djupet, men om man får ryck av att man drar det väldigt brett när man pratar överlag om ett kök, då borde man se över sina prioriteringar lite granna.
Citera
2018-01-05, 12:31
Medlem
TjackpounderFTWs avatar
Finns vissa restauranger som heter tex Peking, vad skulle det vara för mat om inte det är kinesisk då?
Citera
2018-01-05, 12:32
Medlem
herrcarlssons avatar
Folk gillar att föreställa sig som världsvana. Dessa personer fattar inte att man drar ner till kinahaket av exakt samma anledning som man drar ner till pizzerian. Man vill ha något snabbt, gott, och billigt med en stor stark, och inte fan förväntar man sig att få den perfekta autentiska upplevelsen.

Förövrigt säkerligen samma personer som i varje tråd där det diskuteras engelska uttal och liknande, ska påpeka att vi svenskar minsann inte alls är så duktiga på engelska som vi tror.

Rikstöntar skulle jag kalla dessa personer.
Citera
2018-01-05, 12:34
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är egentligen bara att läsa trådar här på Flashback om kinesmat. Det dyker alltid upp någon som minsann ska vara Bror Duktig och påpeka faktumet att det finns flera olika regioner med flera olika sätt att laga mat på och därför kan man inte bara säga kinesmat

Hur resonerar dessa personer angående Svensk mat ?

Är spettekaka och Svartsoppa Svensk mat ? Eller Surströmming ?

Naturligtvis är det Svensk mat.. förmodligen mer Svensk än ex Kåldolmar och spagetti

All mat som är mer eller mindre Unik för ett land är "landets" mat.

Så oberoende vilken region en maträtt kommer ifrån i landet så är det ju mat från just det landet..
Citera
2018-01-05, 12:48
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Hur resonerar dessa personer angående Svensk mat ?

Är spettekaka och Svartsoppa Svensk mat ? Eller Surströmming ?

Naturligtvis är det Svensk mat.. förmodligen mer Svensk än ex Kåldolmar och spagetti

All mat som är mer eller mindre Unik för ett land är "landets" mat.

Så oberoende vilken region en maträtt kommer ifrån i landet så är det ju mat från just det landet..

Jag tror du missar poängen lite lätt.

Tänk så här.

Låt säga att du åker till Istanbul och ser en "svensk" restaurang som har köttbullar på menyn. Du går in och när tallriken kommer in så är det harissa kryddade frikadeller som serveras med pilaffris och sauce espagnole på den.

Svenskinspirerad anrättning? Absolut, men näppeligen något du hittar på en restaurangmeny i Sverige.

Sedan är det såklart som du säger. Allt som är genuint i Kina liksom Sverige är dito lands mat. Det är väl snarare att det blir svårt att generalisera i.o.m att Kina har så olika kök och att det de facto bor 1,5 miljarder människor i detta till ytan stora land.
Senast redigerad av SadEyes 2018-01-05 kl. 12:53.
Citera
2018-01-05, 12:54
Medlem
Mackan52s avatar
För att säga "kinesisk mat" är praktiskt lika felaktigt som att säga "europeisk mat" för de som kan skillnaderna.
Citera
2018-01-05, 12:57
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
För att säga "kinesisk mat" är praktiskt lika felaktigt som att säga "europeisk mat" för de som kan skillnaderna.

provocerar du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in