Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Om någon skriver att man vill veta vad som är typiskt kinesiskt så dyker det ALLTID upp någon viktigpetter som ska påpeka att det finns flera regioner med olika mat, och att man inte kan säga "kinesisk mat".
är det bara jag som stör mig något kollosalt på detta? Vad är det egentligen för fel med att generalisera och dra stora penslar?
Kina är inte särskilt unikt i att ha olika sätt att laga maten på, och att ett sätt att äta mat nödvändigtvis inte görs i ett annat.
Faktum är att jag skulle påstå att det är så i varje land som är såpass stort att man inte kan ta bilen från ena änden till den andra på en halvtimme, men det är ingen som börjar gnälla om att det minsann finns skillnader i vad folk äter i nord- och syd-Sverige, att man inte äter samma rätter i Galicien som på Mallorca i Spanien eller att man barbequar som fasen i Texas medans det i New England är väldigt "europeiskt" om man kan kalla det så. Där är det ok att bara säga svensk, spansk och amerikansk mat. Sen kan man så klart gå in på djupet, men man får inte folk som får atusistryck och skriker "Det finns inget som heter svensk mat. Det finns gotländsk, norrländsk, skånsk osv! REEEEEEEEEEEEEEEEE!".
Varför ska kinesisk mat var undantaget? Varför blir (vissa) helt till sig av ilska om man kort och gott beskriver just kinesisk mat i breda termer?
Jag gillar kinesisk mat. Både "vanlig" mat, som jag tror kommer från Shanghai-området, men jag älskar också t ex mat från Sichuan, men för mig går båda fortfarande under "kinesisk mat" och jag ser ingen mening att vara mer petig med deras mat än något annat lands. Så länge rätten kommer inom en nations gräns går det fintfint för mig att kort och gott bara beskriva det som kinesisk mat, eller varifrån det nu kommer, utan närmre detaljrikedom.
Jag håller med till viss del. Det är ok enligt mig att prata om kinamat i generaliserande termer. I alla fall om man ser till ett bredare smakperspektiv.
Har besökt Kina flertalet gånger norr som söder etc. etc.
Kina var för mig en besvikelse när det gäller matländer jag besökt. Visst jag åt en del väldigt goda saker och jag vet att det ÄR ett bra matland, bara inte för mig personligen. För det mesta så kom jag på mig själv att sitta och längta efter den amerikanska eller försvenskade varianten av kinamat.
Det jag tyckte minst illa om var en del nudelrätter samt stekt ris dito. Men självklart, skulle man få plocka best of på förhand så skulle det såklart vara ett fantastiskt matland, men den lyxen har man ju inte av förklarliga orsaker när man reser.