2018-05-04, 00:45
Medlem
TraXzmans avatar
Märkligt, alldrig hört nån besserwisser som ska dela in kinas mat i provinser och inte kalla det kina mat?
Kina är ett land och därför är all mat från kina kinesiskt som uppfunnits där och käkas traditionellt och kulturellt som majoritet

Är maten kebab så är den ju inte kinesiskt fast kebab hak finns lika mycket som korvmojje i Kina.
Palt, köttbullar, kroppkakor mm är ju svensk mat från sverige och men kanske uppfanns i norrland?
Citera
2018-05-04, 01:01
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag gissar att det är samma typ av människor som måste påpeka att den tacos vi äter i Sverige minsann inte är "äkta" tacos som man äter i Mexiko.

"Mexikanare skulle gråta om de såg vad svenskar kallar tacos"
"Det här är inte ens i närheten av den tacos som serveras i Mexiko"

o.s.v.

Folk gillar att låta "kunniga".

För att det stämmer det vi har i Sverige kallas tex-mex och är en import från USA/Texas. Personen som lanserade tex-mex i Sverige bjöds på det under en resa i USA.
Senast redigerad av jay.simpson 2018-05-04 kl. 01:06.
Citera
2018-05-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
För att det stämmer det vi har i Sverige kallas tex-mex och är en import från USA/Texas. Personen som lanserade tex-mex i Sverige bjöds på det under en resa i USA.

Det har jag inte sagt något om, det stämmer säkert. Poängen är att vissa personer alltid känner behovet av att påpeka detta så fort de ens hör ordet "tacos".
Citera
2018-05-04, 13:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det har jag inte sagt något om, det stämmer säkert. Poängen är att vissa personer alltid känner behovet av att påpeka detta så fort de ens hör ordet "tacos".
Men hur många är dessa?
Jag kan påpeka detta när man diskuterar tacos eller annan mat, att det är saker som skiljer sig ifrån hur man gör det på deras hemmaplan.
Men bara för de som visar sig vara intresserade.
Men lärt mig med åren att de som vädrar tacos är kass/äckligt(eller vad det nu må vara), vägrar sen acceptera att tacos inte alls är så här som vi har i Sverige.

Ta en tacos ifrån Mexiko, den är oftast lättare och avsaknaden av drypande fett.
Man använder rätt få råvaror mot många gör här osv..., så det är ju en väldigt klar skillnad ifrån den texmex tacosen vi har här och tacos i Mexiko.
Citera
2018-05-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men hur många är dessa?
Jag kan påpeka detta när man diskuterar tacos eller annan mat, att det är saker som skiljer sig ifrån hur man gör det på deras hemmaplan.
Men bara för de som visar sig vara intresserade.
Men lärt mig med åren att de som vädrar tacos är kass/äckligt(eller vad det nu må vara), vägrar sen acceptera att tacos inte alls är så här som vi har i Sverige.

Ta en tacos ifrån Mexiko, den är oftast lättare och avsaknaden av drypande fett.
Man använder rätt få råvaror mot många gör här osv..., så det är ju en väldigt klar skillnad ifrån den texmex tacosen vi har här och tacos i Mexiko.

Till övriga i tråden: Detta är ett lysande exempel på vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in