• 1
  • 2
2018-01-04, 16:03
Medlem
Blir 30 detta år, och har av olika anledningar haft ganska mycket strul och därmed öht inte gått gymnasiet. Pga hur omständigheterna har varit, så har jag inte heller arbetat öht i mitt liv. Man kan säga att det varit ganska många tumultartade år. Det senaste året, så har jag dock på allvar satt igång och studera upp hela gymnasiet på KomVux. Denna terminen med förlängd skolgång från försäkringskassan, därefter måste jag tvunget söka CSN. Studerar enbart 75%.

Iaf, med tanke på min höga ålder innebär detta att jag kommer bli klar med studierna (på KomVux) lagom till jag blir 32, vilket ändå är en ganska hög ålder. Speciellt när man inte har arbetat öht. Därefter är dessutom tanken att, om det går som jag önskar, studera på universitet (troligen "datavetenskap" eller dyl). Att jag öht vill det, är att jag i mitt huvud sedan blir lite gammal för att universitet. Dessutom känns det ju ganska kört med arbete utan utbildning, om man inte vill bli lokalvårdare.

Är detta helt idiotiskt val när man öht inte arbetat sedan tidigare och därmed inte har referenser att ge vid ev sökande av arbete? Borde man kanske helt skita i att öht försöker studera upp gymnasieexamen och gå en yrkesutbildning på något år och "gilla läget" med vad man då utbildar sig mot trots att det egentligen kanske är något man egentligen inte alls har lust med? Eller ska man köra på med sina planer, och hoppas att det man ev kan få kontakter vid de högre studierna? Och helt enkelt förklara hur omständigheterna varit i perioden 18-28 ungefär.
Senast redigerad av yokisuci 2018-01-04 kl. 16:20.
Citera
2018-01-04, 16:06
Medlem
GormDenGamles avatar
Skärp dig, för fan!

Att vara klar på universitet om man är 35 år, är inte sent.
Däremot ska du ha all beröm för att du har tagit tag i ditt liv. Bygg vidare på det nu.
Jag hejar på dig.
Citera
2018-01-04, 16:08
Medlem
Du kommer med ytterligare ursäkter. Det är aldrig försent att plugga och göra något av sitt liv. Du är bara 30, kunde ha varit mycket värre.

Ponera att du lever 40år till minst, vad ska du göra med denna tid? Rulla tummarna?
Citera
2018-01-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowmannenz
Du kommer med ytterligare ursäkter. Det är aldrig försent att plugga och göra något av sitt liv. Du är bara 30, kunde ha varit mycket värre.

Ponera att du lever 40år till minst, vad ska du göra med denna tid? Rulla tummarna?

Är ju rulla tummarna i 40år jag inte känner för. Vet inte vad alternativet skulle varit. Hoppa på yrkesutbildning för att "spara ett par år" av någon anledning? För min del...kan jag ju iaf säga att jag inte känner för att ägna X antal år som svetsare.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Skärp dig, för fan!

Att vara klar på universitet om man är 35 år, är inte sent.
Däremot ska du ha all beröm för att du har tagit tag i ditt liv. Bygg vidare på det nu.
Jag hejar på dig.

Tack! Det känns lätt som att alla "sprungit förbi", fast jag iofs vet att det inte är så. Studierna och så går dock iaf bra.
Citera
2018-01-04, 16:17
Medlem
Detta är bara något du själv nojar över. Finns inga som helst problem med detta i praktiken.

Var själv närmare 30 när jag började jobba efter studier, jobb i försvarsmakten osv.
Det enda jag hade på papperet var några ströjobb kring försvarsmakten. Inget som någon brydde sig om.

Om du nu går mot IT med datavetenskaplig utbildning, så kommer du bara behöva skaffa ditt första jobb, sen är allting grönt.
Första jobbet kommer kanske ta 10 jobbansökningar innan du vid en intervju har fått ett jobb.

Din ålder kommer vara en styrka då du är mer mogen och lättare att ha å göra med. De flesta yngre ingenjörerna som börjar jobba som 24-25åring har stora problem med attityd och att lyssna på olika lösningsgångar. Man är ofta besatt av sina egna idéer.
Detta är något man i intervjuer fiskar efter då man är väl medveten om problemen inom IT. Så bara bra med högre ålder.

Som Junior räknar man inte med att du har någon erfarenhet så klart. Även efter skolgång kommer du måsta lära dig en uppsjö av tekniker och verktyg som du aldrig hört talas om. Google is your friend. Faktum är att Google (Stackoverflow) står säker för 90% av all utveckling i världen

Det enda man är intresserad av är vilket område inom IT du är intresserad av. Och det finns ofantligt mycket jobb om du bor i Stockholm.

Bor du inte där skall du flytta pronto du är klar med skolan. Första året kommer bli inneboende men sen är det bara gå till banken och köpa en lägenhet som alla andra och komma in i gräddfilen på riktigt.

Sen har du ett fantastiskt liv där du ständigt är eftertraktad både i Stockholm men även närliggande länder so kommer ligga på och rekrytera dig.
Är du personen som helst vill förkovra dig på ett bolag så gå till vilket större företag som helst. Kommer finnas en go stol för dig att växa fast med.
Är du personen som helst vill ha liv och rörelse, inte rädd för förändringar så rekommenderar jag att du efter några års erfarenheten kliver in på ett start-up projekt. Där Stockholm är 2:a största marknad i världen(!).

Har du ork skall du självklart gå till Universitetet också. Behöver inte gå ett fullt Master program. Ta exempelvis C-programmet eller liknande på en magister.

Du kommer aldrig ångra dig att du gjorde det. Kör så det ryker och kom ihåg att alla, ja alla, har dippar i motivation och tunga perioder. Man måste bara köra vidare och försöka se ljuset i tunneln. För ljust och fint är det fan på andra sidan
Citera
2018-01-04, 16:21
Medlem
rostigamazons avatar
Lyssnar du på regeringen, så är det enkla arbeten med lägre löner, som regeringen kommer satsa på.
Citera
2018-01-04, 16:27
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Tack! Det känns lätt som att alla "sprungit förbi", fast jag iofs vet att det inte är så. Studierna och så går dock iaf bra.

Jag känner en läkare, som blev färdig när hon var 47 år.
Själv kommer jag att så småningom studera igen. Läsa kurser på distans och bygga upp till en bachelor.
Jobb och familj kräver sitt, så det kommer att ta något år extra. Då är jag närmare 40 än 30.
Citera
2018-01-04, 17:14
Medlem
Du är absolut på rätt väg och du får inte ge upp. Försök förstå att du fortfarande är ung.
Citera
2018-01-04, 17:23
Medlem
jori9900s avatar
Du kommer att känna dej som farfar på univeristet förstås.. brudarna ligger på runt 18-19 år
Citera
2018-01-04, 17:52
Medlem
Jag föreställer mig att det bland arbetsgivare ses som beundransvärt att någon tagit tag i saken på det sättet du gör. Se framåt och kör på, övertygad om att det kommer löna sig om du jobbar för det.
Citera
2018-01-04, 19:22
Medlem
Geordis avatar
Jag skulle inte säg att det är slöseri på tid om du gör det för rätt anledning. Gillar du Datavetenskap? Gillar du programmering? Du bör vara säker innan du börjar med tanke på din ålder. Läs lite grundläggande kurser på coursera.org (eller dylikt) samtidigt som du läser in Komvux så att du kan avbryta eller byta spår om det känns som det inte är din grej öht.

Om du blir duktig på det du läser kommer du lätt få jobb. Om du är kass kommer du behöva erfarenhet, referenser och kontakter eller mycket tur. Duktig blir man om man brinner för det man gör.
Senast redigerad av Geordi 2018-01-04 kl. 19:25.
Citera
2018-01-04, 19:28
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Blir 30 detta år, och har av olika anledningar haft ganska mycket strul och därmed öht inte gått gymnasiet. Pga hur omständigheterna har varit, så har jag inte heller arbetat öht i mitt liv. Man kan säga att det varit ganska många tumultartade år. Det senaste året, så har jag dock på allvar satt igång och studera upp hela gymnasiet på KomVux. Denna terminen med förlängd skolgång från försäkringskassan, därefter måste jag tvunget söka CSN. Studerar enbart 75%.

Iaf, med tanke på min höga ålder innebär detta att jag kommer bli klar med studierna (på KomVux) lagom till jag blir 32, vilket ändå är en ganska hög ålder. Speciellt när man inte har arbetat öht. Därefter är dessutom tanken att, om det går som jag önskar, studera på universitet (troligen "datavetenskap" eller dyl). Att jag öht vill det, är att jag i mitt huvud sedan blir lite gammal för att universitet. Dessutom känns det ju ganska kört med arbete utan utbildning, om man inte vill bli lokalvårdare.

Är detta helt idiotiskt val när man öht inte arbetat sedan tidigare och därmed inte har referenser att ge vid ev sökande av arbete? Borde man kanske helt skita i att öht försöker studera upp gymnasieexamen och gå en yrkesutbildning på något år och "gilla läget" med vad man då utbildar sig mot trots att det egentligen kanske är något man egentligen inte alls har lust med? Eller ska man köra på med sina planer, och hoppas att det man ev kan få kontakter vid de högre studierna? Och helt enkelt förklara hur omständigheterna varit i perioden 18-28 ungefär.
Alltså, du ska lägga ner 2 år på komvux och sedan ytterligare 3/5 år för en kandidat/master i datavetenskap? Eventuellt 7 år och du har en master i CS när du är 37. Nej, det låter inte alls värt det. Bättre vore att självstudera och ta tag i saker på egen hand isf, om du har den disciplinen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in