2018-05-05, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Fakturor. Köpt däck, drivmedel, bilen och bilförsäkringen till exempel.

OK. Är det kostnader du haft 2017? Hur kommer det sig isåfall att du måste betala egenavgifter för 2017? Egenavgifterna tas ju ut på överskott av näringsverksamhet.
Citera
2018-05-05, 09:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
OK. Är det kostnader du haft 2017? Hur kommer det sig isåfall att du måste betala egenavgifter för 2017? Egenavgifterna tas ju ut på överskott av näringsverksamhet.

Egenavgifter kommer man väl inte ifrån? Det var som sagt knappt något överskott av verksamhet och det lilla som fanns drogs av från underskottet.

Hmm. Jag kollade kopian och det står inkomståret/räkenskapsåret 2017. Men jag hade ju förlängt räkenskapsår. 2016 finns inte med. Ska det vara så?
Senast redigerad av JustZlatan 2018-05-05 kl. 09:20.
Citera
2018-05-05, 09:21
Medlem
Citat:
Egenavgifter kommer man väl inte ifrån? Det var som sagt knappt något överskott av verksamhet och det lilla som fanns drogs av från underskottet.

Hmm. Jag kollade kopian och det står inkomståret/räkenskapsåret 2017. Men jag hade ju förlängt räkenskapsår. 2016 finns inte med.

Vad baseras dina egenavgifter på isåfall om det inte är nåt överskott av verksamheten?
Citera
2018-05-05, 09:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Vad baseras dina egenavgifter på isåfall om det inte är nåt överskott av verksamheten?

Jo överskott i verksamheten var det. Jag menade att vinsten var ganska dålig. Eller är det samma sak?
Senast redigerad av JustZlatan 2018-05-05 kl. 09:29.
Citera
2018-05-05, 10:21
Medlem
Citat:
Jo överskott i verksamheten var det. Jag menade att vinsten var ganska dålig. Eller är det samma sak?

Jag förstår inte hur du samtidigt säger att du har överskott och att du har kostnader 2017 att dra av mot framtida resultat.
Citera
2018-05-05, 10:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du samtidigt säger att du har överskott och att du har kostnader 2017 att dra av mot framtida resultat.

Överskottet drogs ju av mot underskottet i kapitalet. Inga kostnader drogs av.
Citera
2018-05-05, 11:38
Medlem
Citat:

Jag tror du behöver sätta dig med din deklarationshjälp och reda ut hur du ska deklarera din näringsverksamhet.
Citera
2018-05-05, 12:57
Medlem
aina08s avatar
När och hur betalar jag in min kvarskatt på 550kr enklast?

Som ja förstått så kommer jag inte att få ett inbetalningskort/faktura utan måste själv hålla koll på att pengarna kommer in. Är det bara att sätta in pengarna på deras bankkonto?
De belopp som står på mitt deklaration nu är det den jag ska betala eller kan de komma att ändras fortfarande?
Citera
2018-05-05, 13:57
Medlem
Citat:

Överskottet i en näringsverksamhet är förenklat uttryckt intäkter minus kostnader i verksamheten.
Citera
2018-05-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
När och hur betalar jag in min kvarskatt på 550kr enklast?

Som ja förstått så kommer jag inte att få ett inbetalningskort/faktura utan måste själv hålla koll på att pengarna kommer in. Är det bara att sätta in pengarna på deras bankkonto?
De belopp som står på mitt deklaration nu är det den jag ska betala eller kan de komma att ändras fortfarande?

Ja, betala till Skatteverkets bankgiro och ange det OCR-nr som står i skatteuträkningen.
Innan beslutet är fattat är beloppet inte säkert.
Citera
2018-05-05, 14:31
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ja, betala till Skatteverkets bankgiro och ange det OCR-nr som står i skatteuträkningen.
Innan beslutet är fattat är beloppet inte säkert.
Så det är först vid slutbesked summan är spikad? Då bör ja kanske vänta tills dess med att betala.
Jaja de blir nog bra
Tack för svar!
Citera
2018-05-06, 00:44
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Överskottet i en näringsverksamhet är förenklat uttryckt intäkter minus kostnader i verksamheten.

Blir överskottet högre om man inte räknar med kostnaderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in