Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 16:16
  #757
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Sååå... Jag har Kivra och jag deklarerade för flera veckor sen. Men jag har ännu inte fått några pengar.

Visserligen hade jag en bilaga som berodde på en nyemission av aktier SOM JAG INTE GICK MED I. Så skatteverket hade fyllt i antalet aktier, vilket jag ändrade till 0 eftersom jag inte köpte något.

Så nu antar jag att det måste granskas och det är därför allt dröjer... När får jag mina pengar tro?
5-6 juni är ett tips från coachen.

https://www.skatteverket.se/privat/s...6T00%3A00%3A00
Citera
2018-04-18, 16:45
  #758
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
5-6 juni är ett tips från coachen.

https://www.skatteverket.se/privat/s...6T00%3A00%3A00
Undrar dock om jag gjort en tabbe. Eftersom jag inte gick med i emissionen så skrev jag omkostnadsbelopp 0 kr. Däremot ändrade jag 1000 som antal till 0. Skulle jag ändå ha satt 1000 antal eller fattar Skatteverket om jag ändrar även det till 0?

Börjar bli lite nojig att det ska bli nån slags straffavgift trots att det är noll skillnad rent ekonomiskt.
Citera
2018-04-18, 17:27
  #759
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Undrar dock om jag gjort en tabbe. Eftersom jag inte gick med i emissionen så skrev jag omkostnadsbelopp 0 kr. Däremot ändrade jag 1000 som antal till 0. Skulle jag ändå ha satt 1000 antal eller fattar Skatteverket om jag ändrar även det till 0?

Börjar bli lite nojig att det ska bli nån slags straffavgift trots att det är noll skillnad rent ekonomiskt.

Vid en nyemission får du teckningsrätter, det är förmodligen dessa som du ska deklarera, vanligtvis säljer din depåhållare dina teckningsrätter om du väljer att inte utnyttja dessa. Det är för övrigt dumt att bara kasta bort dina rätter då en del av aktiens värde har överförts till dessa. De flesta säljer åt dig nuförtiden men inte alla.

Du borde inte ha ändrat till 0 om det är korrekt att du har sålt dina teckningsrätter - kolla hos din bank om du fått in några kronor på en teckningsrättsförsäljning.

Resultatet bör blir det samma att du ska skatta på hela vinsten av försäljningen även om du försökt ta bort dem.
Citera
2018-04-18, 17:53
  #760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det får man inte, om inte Skatteverket behöver ställa frågor eller överväger att inte godkänna deklarationen.

Det var i dessa fall jag menade.
Citera
2018-04-18, 21:37
  #761
Medlem
Kapitalvinst efter deklaration

Jag är ett fullständigt noob på att deklarera som ni kommer förstå av min fråga. Hånande och skit undanbedes. Om jag gör en kapitalvinst på krypto efter jag lämnat in deklaration i maj månad, ska denna vinst deklareras 2019 eller ska justering göras för 2018 års deklaration?

Tacksam för hjälp,
Mana
Citera
2018-04-18, 22:16
  #762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Det var i dessa fall jag menade.

Ja då får du ju reda på det om Skatteverket hör av sig.
Citera
2018-04-19, 08:48
  #763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manananggal
Jag är ett fullständigt noob på att deklarera som ni kommer förstå av min fråga. Hånande och skit undanbedes. Om jag gör en kapitalvinst på krypto efter jag lämnat in deklaration i maj månad, ska denna vinst deklareras 2019 eller ska justering göras för 2018 års deklaration?

Tacksam för hjälp,
Mana
Det är 2017-års inkomster som deklareras nu. Allt efter årsskiftet tas upp nästa gång.
Citera
2018-04-19, 10:39
  #764
Medlem
SvartaVargens avatar
Om man ej lyckas hitta kvitton och blir granskad på försäljning av bostad. Hur kan man lösa detta smidigast ? Ta foton är uteslutet

Kan man lösa kvitton från kursade bolag eller liknande ?
Citera
2018-04-22, 22:24
  #765
Medlem
Enligt min deklaration så ska jag betala en summa till Skatteverket. En struntsumma, så jag överlever. Men det jag inte förstår är om jag ska fylla i den summan när jag är inloggad på Skatteverkets hemsida. Det borde inte behövas då jag accepterar allt som är förifyllt i deklarationen som kom med posten. Men å andra sidan verkar de ha en ruta där jag ska fylla i egenbetald skatt.

Vad göra?
Citera
2018-04-22, 22:49
  #766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Enligt min deklaration så ska jag betala en summa till Skatteverket. En struntsumma, så jag överlever. Men det jag inte förstår är om jag ska fylla i den summan när jag är inloggad på Skatteverkets hemsida. Det borde inte behövas då jag accepterar allt som är förifyllt i deklarationen som kom med posten. Men å andra sidan verkar de ha en ruta där jag ska fylla i egenbetald skatt.

Vad göra?
Rutan för egeninbetald skatt är mer aktuell om man har gjort en större insättning i förskott för att undvika ränta vid ex. reavistskatt. Du behöver inte fylla i något.

Du ska bara se till att pengarna finns på skattekontot, och skulle du glömma det kommer du bara få minus där ett tag vilket i värsta fall leder till några kronor i ränta.
Citera
2018-04-23, 08:08
  #767
Medlem
Jag hatar att behöva göra allt digitalt. Jag hade tänkt att dagen innan sista inlämningsdag åka och lämna deklarationen fysiskt. Det föll på att mina 20 år äldre föräldrar tyckte att jag var gammalmodig så jag var lite wild and crazy och lämnade in den digitalt.

Jag ska bara få tillbaka runt 150 kr. Det här med att ränteavdraget kan de slopa med tanke på att räntan nu knappt existerar.

Kyrkoskatten är för mig runt 2000 kr, om jag går ut ur kyrkan och den avgiften försvinner får jag då 2000 mer tillbaka i deklaration eller ska jag betala 2000 kr?
Citera
2018-04-23, 08:32
  #768
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag ska bara få tillbaka runt 150 kr. Det här med att ränteavdraget kan de slopa med tanke på att räntan nu knappt existerar.

Hur menar du? Det finns de som har stora lån till jämförelsevis höga räntor. Sen kan man diskutera ränteavdragets vara eller icke vara men det får vi göra i en annan tråd.


Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Kyrkoskatten är för mig runt 2000 kr, om jag går ut ur kyrkan och den avgiften försvinner får jag då 2000 mer tillbaka i deklaration eller ska jag betala 2000 kr?

Tänk efter ett ögonblick. Om du går ur kyrkan, är det då rimligt att du ska betala för ditt medlemsskap?

Och tänk på att det gäller att utträda innan 1 november för att det ska gälla under nästkommande inkomstår.
__________________
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-04-23 kl. 08:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback