2018-05-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrick.ekwall
Hej. Jag tjänade under 18 951 kr förra året. Jag vet inte om jag ska deklarera överhuvudtaget. Jag har inte fått hem någon blankett, och jag har varken digital brevlåda eller mobilt bank-id/Bank-id.

Ska jag deklarera?

Här kan du läsa exakt vad som krävs för att man ska behöva deklarera: https://www.skatteverket.se/privat/deklaration/vemskadeklarera.4.2b543913a42158acf800013571.html

Dvs, du ska troligtvis inte deklarera.
Citera
2018-05-03, 11:43
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man betala kvarskatten i omgångar till när allt senast ska vara inbetalt? Till exempel 1000 kr i månaden fram till december? Räntan är ändå så absurt låg.
Citera
2018-05-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man betala kvarskatten i omgångar till när allt senast ska vara inbetalt? Till exempel 1000 kr i månaden fram till december? Räntan är ändå så absurt låg.

Japp, det går bra.
Citera
2018-05-04, 19:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Japp, det går bra.

Vad händer om man skiter i att betala allt?

Det blev inte så mycket avdrag denna gång eftersom jag inte hade något att dra av mot. Jag låg ju på underskott. Om jag får högre vinst detta år, vilket jag förutsätter, så antar jag att jag får dra av ganska mycket när det är dags att deklarera nästa gång. Alla mina kostnader som jag har haft ligger bara och väntar på att dras av. Det handlar om flera 100.000 kr.
Senast redigerad av JustZlatan 2018-05-04 kl. 20:01.
Citera
2018-05-04, 20:28
Medlem
Citat:

Det blev inte så mycket avdrag denna gång eftersom jag inte hade något att dra av mot. Jag låg ju på underskott. Om jag får högre vinst detta år, vilket jag förutsätter, så antar jag att jag får dra av ganska mycket när det är dags att deklarera nästa gång. Alla mina kostnader som jag har haft ligger bara och väntar på att dras av. Det handlar om flera 100.000 kr.
Betalningsuppmaning och sen Kronofogden med avgift pålagd.

Hur kunde du få restskatt om du hade underskott?
Citera
2018-05-04, 20:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Betalningsuppmaning och sen Kronofogden med avgift pålagd.

Hur kunde du få restskatt om du hade underskott?

Mest egenavgifter.
Citera
2018-05-04, 20:44
Medlem
Citat:

Men det var väl underskott av kapital?
Citera
2018-05-04, 20:58
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Men det var väl underskott av kapital?

Ja. Vinsten i företaget var också katastrof. Mycket kostnader och liten intjäning. Men detta år kommer jag få mycket bättre intjäning och då kan jag väl få dra av ganska mycket av kostnaderna vid deklarationen 2019?
Citera
2018-05-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ja. Vinsten i företaget var också katastrof. Mycket kostnader och liten intjäning. Men detta år kommer jag få mycket bättre intjäning och då kan jag väl få dra av ganska mycket av kostnaderna vid deklarationen 2019?

Du kan inte spara underskott av kapital till senare år. Underskott i näringsverksamhet kan dras av mot framtida överskott.
Citera
2018-05-04, 23:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Du kan inte spara underskott av kapital till senare år. Underskott i näringsverksamhet kan dras av mot framtida överskott.

Det vet jag att man inte kan. Men kostnaderna får man väl spara?
Citera
2018-05-05, 07:52
Medlem
Citat:
Det vet jag att man inte kan. Men kostnaderna får man väl spara?

Vilka kostnader är det då som du syftar på?
Citera
2018-05-05, 08:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Vilka kostnader är det då som du syftar på?

Fakturor. Köpt däck, drivmedel, bilen och bilförsäkringen till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in