2018-01-03, 10:02
Moderator
OYs avatar
Händelsen kan också vara ett test för att se hur stor påverkan det blir genom att beträda spårområdet med till exempel en väska i handen. Vill man skapa kaos i kommunikationerna en vardagsmorgon under fyra timmar så vet man nu hur man åstadkommer det.

Enklare att beträda spårområdet än att sabotera tågtrafiken genom att förstöra något fysiskt
Citera
2018-01-03, 10:05
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Logiken jag använder för att komma till min slutsats är ganska enkel. Visst har det förekommit att bomber har placerats ut i närheten av spår, men vanligast är att dom placeras inuti ett tåg. Se wikipedias lista över terrorattacker på tåg för statistik https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ailway_systems

Kameraoperatören såg troligen någon gå ner på spårområdet med en väska för att senare återkomma utan en väska, det pekar på en tiggare/hemlös enligt mig. Dock så skulle det vara oansvarigt av operatören att inte undersöka vad som lämnades kvar, därav att polisen och senare bombgruppen blev inkallad.
Men tiggare/hemlösa på spåret förekommer väldigt ofta, har du förut hört att bombgruppen har tillkallas och att man stänger av all trafik?

Och tycker du verkligen att det pekar på en hemlös eller tiggare enbart för att de kanske har haft en ryggsäck? Då kan det väl lika gärna vara en graffare eller vad som helst. Det finns inget som i dagsläget pekar på en tiggare imo.
Citera
2018-01-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Händelsen kan också vara ett test för att se hur stor påverkan det blir genom att beträda spårområdet med till exempel en väska i handen. Vill man skapa kaos i kommunikationerna en vardagsmorgon under fyra timmar så vet man nu hur man åstadkommer det.

Enklare att beträda spårområdet än att sabotera tågtrafiken genom att förstöra något fysiskt

Troligt med tanke på övriga händelser i landet de senaste åren (underrättelseoperationer i undervatten, sabotage av Häglaredsmasten, tekniska fel på flygkommunikationer etc.).
Det tragiska är hur man kan orsaka så stora störningar med så liten insats.
Citera
2018-01-03, 11:00
Medlem
Uppdatering klockan 10:38
Polisen kommer utreda händelsen som förberedelse till sabotage.
Citera
2018-01-03, 11:05
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Men tiggare/hemlösa på spåret förekommer väldigt ofta, har du förut hört att bombgruppen har tillkallas och att man stänger av all trafik?

En sökning på google med orden "bombgrupp tillkallat tåg" ger 184 träffar, så det är inte första gången det har hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Och tycker du verkligen att det pekar på en hemlös eller tiggare enbart för att de kanske har haft en ryggsäck? Då kan det väl lika gärna vara en graffare eller vad som helst. Det finns inget som i dagsläget pekar på en tiggare imo.

Nu är jag fördomsfull och tror att graffare sover vid den tiden. Men givetvis jag bör inte låsa mig vid att det var en hemlös.

Jag tror att en del av dina opponeringar grundar sig på den korta händelsekedjan "person på spåren -> tillkallad bombgrupp" Jag själv tror att kameraoperatören såg någon på spåren, därefter har han använt sig av en checklista. I så fall blir det en lite längre händelsekedja där varje steg ökar sannolikheten för förvrängning och dålig information.

Utan att veta så tror jag att nedanstående har skett
1) Person på spåren
2) Kameraoperatören ser personen
3) Kameraoperatören ringer fjärren för att stoppa tågen
4) Kameraoperatören ringer polisen
5) Polisen skickar 2 utexaminerade töser från Södertörns folkhögskola
6) Dom två poliserna ringer vakthavande befäl för att be om förstärkning.
7) Vakthavande befäl ringer in bombgruppen.

Nu däremot när jag läser polisens händelserapport så tror jag att det är en trådsanning att bombgruppen var på plats.

https://polisen.se/Stockholms_lan/Ak...don-Stockholm/
Citat:
2018-01-03 06:25, Kontroll person/fordon, Stockholm

Personer synliga på spårområdet vid södra station

Trafikverktet larmade polis om att personer skulle ha setts på spårområdet vid södra station. Med anledning av detta stoppades tågtrafiken söderifrån in mot Stockholm.

Polis är nu på plats för att kontrollera upp det hela.

Uppdatering klockan 09:01
Polisen är klara med sitt genomsök. Inga personer eller inget föremål är påträffat nere på spårområdet.

Uppdatering klockan 10:38
Polisen kommer utreda händelsen som förberedelse till sabotage.
Citera
2018-01-03, 11:08
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Vilket lysande exempel på att tider förändras.
Då jag växte upp så förekom även då spring på spåren.

Då stoppade man trafiken en kort stund och första bästa patrull med utbildning för beträda spår gick snabbt igenom tunneln och kollade att ingen var kvar. Trafiken var igång relativt snabbt.

Nu så är det tydligt att det är nya tider. Man vet inte om det är graffare eller islamister och söker därför genom betydligt noggrannare, även efter saker man kan ha lämnat kvar och övrig åverkan.

Men gissningvis så är detta förändrade modus operandi tyvärr inte bara för att någon har slickat på ett finger, kört upp det i luften och spekulerat i var vindarna bär. Det är säkert underrättelserapporter och analyser som ligger bakom i kombination med vad en kameraoperatör sett. Nu kan det som operatören sett varit missvisande, men för 15 år sen hade samma scenario på en bildskärm kanske bedömts annorlunda.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2018-01-03 kl. 11:13.
Citera
2018-01-03, 11:10
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
En sökning på google med orden "bombgrupp tillkallat tåg" ger 184 träffar, så det är inte första gången det har hänt.

Nu är jag fördomsfull och tror att graffare sover vid den tiden. Men givetvis jag bör inte låsa mig vid att det var en hemlös.

Jag tror att en del av dina opponeringar grundar sig på den korta händelsekedjan "person på spåren -> tillkallad bombgrupp" Jag själv tror att kameraoperatören såg någon på spåren, därefter har han använt sig av en checklista. I så fall blir det en lite längre händelsekedja där varje steg ökar sannolikheten för förvrängning och dålig information.

1) Person på spåren

Nu däremot när jag läser polisens händelserapport så tror jag att det är en trådsanning att bombgruppen var på plats.

En mediasanning också eftersom även MSM rapporterat att bombgruppen var inkallad?
Citera
2018-01-03, 11:12
Medlem
ztellas avatar
Citat:

1) Person på spåren

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6853989

"Polisen larmades strax efter kl 5 på morgonen efter att flera obehöriga personer ska ha setts på spåren i närheten av Södra station. Polisens bombgrupp avslutade sin insats runt kl 9 på morgonen utan att ha hittat varken personer eller föremål, bekräftar Kjell Lindgren på Stockholmspolisen. "
Citera
2018-01-03, 11:17
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
En mediasanning också eftersom även MSM rapporterat att bombgruppen var inkallad?

Citat:
Ursprungligen postat av ztella
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6853989

"Polisen larmades strax efter kl 5 på morgonen efter att flera obehöriga personer ska ha setts på spåren i närheten av Södra station. Polisens bombgrupp avslutade sin insats runt kl 9 på morgonen utan att ha hittat varken personer eller föremål, bekräftar Kjell Lindgren på Stockholmspolisen. "

Det finns inte så mycket mer att säga än att där hade jag tokfel, jag ber om ursäkt för det.
Citera
2018-01-03, 11:19
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Det finns inte så mycket mer att säga än att där hade jag tokfel, jag ber om ursäkt för det.
Lätt hänt i dagens mediakaos. God fortsättning.
Citera
2018-01-03, 11:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Det verkar ju vara dårarnas julafton kring järnvägsspåren i Stockholm. Ena dagen tutar tågen så att folk tror att det är invasion och andra dagen är det tågstopp pga bomber och granater mm oknytt på spåren. Vad är det frågan om?
Jihad är det fråga om
Citera
2018-01-03, 11:46
Medlem
Förberedelse för sabotage kan ju även vara att de har "stresstestat" inför skarpt läge.

Alltså, gjort något för att se vad som händer, hur snabbt det svenska systemet funkar, vilka enhet som skickas osv....

Men jo, eftersom bombgruppen kom direkt så låter det ju troligt att kamera fångat någon som går ner med en påse / väska och sen dyker upp utan.

För att se vilka reaktionerna är och om metoden är tillämpbar.

I det här fallet var svaret alltså nej, metoden var ej tillämpbar. Borde vi kanske vara tacksamma för (betyder iof sig bara att de byter mål/tillvägagångssätt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in