Citat:
Ursprungligen postat av
CoopCola
Men tiggare/hemlösa på spåret förekommer väldigt ofta, har du förut hört att bombgruppen har tillkallas och att man stänger av all trafik?
En sökning på google med orden "bombgrupp tillkallat tåg" ger 184 träffar, så det är inte första gången det har hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av
CoopCola
Och tycker du verkligen att det pekar på en hemlös eller tiggare enbart för att de kanske har haft en ryggsäck? Då kan det väl lika gärna vara en graffare eller vad som helst. Det finns inget som i dagsläget pekar på en tiggare imo.
Nu är jag fördomsfull och tror att graffare sover vid den tiden. Men givetvis jag bör inte låsa mig vid att det var en hemlös.
Jag tror att en del av dina opponeringar grundar sig på den korta händelsekedjan "person på spåren -> tillkallad bombgrupp" Jag själv tror att kameraoperatören såg någon på spåren, därefter har han använt sig av en checklista. I så fall blir det en lite längre händelsekedja där varje steg ökar sannolikheten för förvrängning och dålig information.
Utan att veta så tror jag att nedanstående har skett
1) Person på spåren
2) Kameraoperatören ser personen
3) Kameraoperatören ringer fjärren för att stoppa tågen
4) Kameraoperatören ringer polisen
5) Polisen skickar 2 utexaminerade töser från Södertörns folkhögskola
6) Dom två poliserna ringer vakthavande befäl för att be om förstärkning.
7) Vakthavande befäl ringer in bombgruppen.
Nu däremot när jag läser polisens händelserapport så tror jag att det är en trådsanning att bombgruppen var på plats.
https://polisen.se/Stockholms_lan/Ak...don-Stockholm/
Citat:
2018-01-03 06:25, Kontroll person/fordon, Stockholm
Personer synliga på spårområdet vid södra station
Trafikverktet larmade polis om att personer skulle ha setts på spårområdet vid södra station. Med anledning av detta stoppades tågtrafiken söderifrån in mot Stockholm.
Polis är nu på plats för att kontrollera upp det hela.
Uppdatering klockan 09:01
Polisen är klara med sitt genomsök. Inga personer eller inget föremål är påträffat nere på spårområdet.
Uppdatering klockan 10:38
Polisen kommer utreda händelsen som förberedelse till sabotage.