2023-05-12, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Detta var precis innan Vänsterextrem Feminism slog rot i Sverige.

Då behövde man inte låsa dörren. Man behövde inte vara rädd att bli skjuten varken på dagtid eller kvällstid.
Man behövde aldrig vara rädd för gäng som drar runt.
Inga kvinnor trakasserades öppet på gatorna.
Inga muslimska balkongmord.
Osv

Listan kan göras låååång.

På 80-talets slut började man oroa sig för sådana som Paolo Roberto och Mange. Värre fanns ej.
Citera
2023-05-12, 11:38
Medlem
Gubbens avatar
70 och 80 talet var fantastiska. 90 talet vetefan det var väl då all skit började.
Citera
2023-05-12, 13:10
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
80-talet var en bra tid. Alla gick i Folketspark på sommaren på lördagarna för att roa sig och lyssna på någon av Sveriges mest kända musiker till en hyfsad peng. Städerna var inte alls så överfulla som idag och det var hyfsat glest i trafiken även i de större städerna, jämnfört med idag. Det gick utan problem att hitta parkering och det fanns hur mycket p-platser i stan som helst, samt man behövde inte betala något alls på de flesta ställen. Lägenheter fick man också hyfsat snabbt och jag hade själv ett flertal kompisar som redan vid 18-års åldern bodde så centralt som det bara gick, vilket är en fullkomlig omöjlighet idag för princip de flesta av oss. Jobb fick man på en eftermiddag, där det bara vara att stövla in på något ställe som man tyckte verka intressant och ta ett snack med någon chef.
Sedan kom 90-talet och då förändrades exakt allt, jobb blev svårt att få, folk hade inte råd att bo kvar i sina lägenhetern eller hus. Ungdomar fick betydligt svårare att komma in på arbetsmarknaden. Egentligen var det rätt deppigt på 90-talet, där det enda positiva var att skjutningar och sprängningar, samt gängkriminella existerade inte. Det var en del gruff med mc-gängen, men detta höll det internt och det var inte alls på den nivå som vi ser idag, någon skjutning i halvåret typ.

Ja, det var ju när Carl Bildts regering tillträdde i början av 90-talet. Många som trodde de hade sin trygghet i fast anställning fick gå från sina jobb och folk var ju vana vid att ha haft det bra på 80-talet. Det blev en stor omställning för många att få gå arbetslösa och ha svårt att få nytt jobb.

Synen på sådana som kallades "socialfall" ändrades väl lite iom det. Plötsligt var det inte längre lika skamligt att gå till socialkontoret, och säkert drog sig många som blev plötsligt arbetslösa för att gå dit, för att ha "hedern" i behåll.

Kanske inte var så konstigt att musikstilar som Grunge, Black- och death-metal fick ett uppsving just då, eftersom många blev deppiga av att få det sämre, särskilt yngre.

Bildt skyllde på att "vi hade levt över våra tillgångar" under Socialdemokraternas styre och nu fick betala priset för det. Bland annat så hade S infört frikostiga banklån, som uppmanade även folk med betalningsanmärkningar att låna pengar, varför en "bubbla" hade uppstått som nu sprack.
Citera
2023-05-12, 13:53
Bannlyst
Tänk er total avsaknad av Hej hej-zigenare, somalier, klimat-muppar och vaccin-pundare. Ytterst få beslöjade muslimer. Utrikespolitiskt sett var svenskarna USA-vänner fast utan att vara rysshatare. Gladlynt folk. Gällde framförallt 1985-1990.
Citera
2023-05-12, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Nu kom jag att tänka på dom där cykelhjälmarna som fanns på 80 talet och som var tillverkade i frigolit, fanns endast i 2 färger dvs blå och rosa.
Kompisen kraschade med sin frigolithjälm och den gick i 2 delar
Men i övrigt var det nästan ingen som använde cykelhjälm.

Och i fjällen var det bara småungarna som använde hjälm. Tror vi hade hjälm hemma på vintern, när vi åkte snowracer.

Att din kompis hjälm gick i 2 delar var nog som den skulle fungera vid krasch. Nu minns jag töntkänslan av de där hjälmarna. Samtidigt vore det coolt med en retro-variant idag. Kommer säkert.

80-talet var: annars papper, sudd och penna. Mycket papper och penna. Se bara rollspelen och tillbehören eller remsorna i kollektivtrafiken.
Citera
2023-05-12, 18:32
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Ja djävlar. Säker Cykel har jag glömt bort. Ska kolla efter sådana klistermärken på begagnat. På 80-talet hade jag letat i Gula Tidningen.

Gula tidningen.... fyfan vilka minnen..
En massa annonser med bara text på allt från skrivbord till bilar

Det var väl 5 korta rader text på 25 tecken och inget foto, att be någon maila eller smsa ett foto på det dom sålde gick ju inte på den tiden.
Mot extra betalning kunde man få FETAD text eller 50 tecken istället för 25.

Man fick lita på den lilla texten och vad säljaren sa i telefon innan man gav sig iväg för att se objektet i verkligheten.
Vilka jäkla minor man gick på, många gånger var det inte alls som det stod i annonsen
Senast redigerad av svengöran 2023-05-12 kl. 18:36.
Citera
2023-05-12, 18:40
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Skitfula var dom. Hade man föräldrar som tvingade en att använda en sån hjälm som 12-13-åring så var det en säker väg mot en mobbad tillvaro. Tyvärr.

Det var tur att min polare kraschade och frigolithjälmen gick i 2 delar, hans föräldrar upplevde hjälmen som farlig då den gick sönder så efter det köpte dom ingen ny och han fick cykla utan hjälm

Du har helt rätt att en sån frigolithjälm hade lett till åratal av mobbing, trakasserier och allmän utfrysning och det är tveksamt om han hade lyckats återhämta sig efter allt det än idag om inte hjälmen gått sönder vilket räddade honom från den tillvaron.
Citera
2023-05-13, 11:52
Medlem
Jag var ung på nittiotalet och jag minns att vibbarna var rätt sköna i samhället i början av detta årtionde. Men saker förändrades snabbt. Jag började irritera mig på feministpropagandan 1995, och sedan gick det snabbt utför och kulturmarxismen förpestade samhället på alla tänkbara sätt.

För jävla bra att man slapp vara tonåring några årtionden senare.
Citera
2023-05-14, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
80-talet var en bra tid. Alla gick i Folketspark på sommaren på lördagarna för att roa sig och lyssna på någon av Sveriges mest kända musiker till en hyfsad peng. Städerna var inte alls så överfulla som idag och det var hyfsat glest i trafiken även i de större städerna, jämnfört med idag. Det gick utan problem att hitta parkering och det fanns hur mycket p-platser i stan som helst, samt man behövde inte betala något alls på de flesta ställen. Lägenheter fick man också hyfsat snabbt och jag hade själv ett flertal kompisar som redan vid 18-års åldern bodde så centralt som det bara gick, vilket är en fullkomlig omöjlighet idag för princip de flesta av oss. Jobb fick man på en eftermiddag, där det bara vara att stövla in på något ställe som man tyckte verka intressant och ta ett snack med någon chef.
Sedan kom 90-talet och då förändrades exakt allt, jobb blev svårt att få, folk hade inte råd att bo kvar i sina lägenhetern eller hus. Ungdomar fick betydligt svårare att komma in på arbetsmarknaden. Egentligen var det rätt deppigt på 90-talet, där det enda positiva var att skjutningar och sprängningar, samt gängkriminella existerade inte. Det var en del gruff med mc-gängen, men detta höll det internt och det var inte alls på den nivå som vi ser idag, någon skjutning i halvåret typ.

Exakt. De som romantiserar över 90-talet har antingen inte upplevt det själva eller så var de helt enkelt för unga (eller för dumma) för att kunna uppfatta vad som egentligen pågick under dessa år. Det var hemskt.

80-talets generösa parkeringsplatser minns jag väldigt tydligt från min barndom. Ibland stod det övergivna bilar på parkeringarna som lämnats olåsta och som man kunde gå in och låtsasköra i. Där satt man med en kompis och önskade att man hade haft nyckeln och kunnat starta bilen...
Citera
2023-05-16, 10:38
Bannlyst
Ja. Magiskt! Lättare att handla saker. Man besökte helt enkelt välsorterade affärer i närheten av där man bodde, gick omkring i gångarna vars hyllor dignade med saker, hittade vad man ville ha, betalade kontant och gick hem.
Citera
2023-05-16, 10:51
Medlem
Flashbackatmes avatar
Minns alla bra barnprogram från 90 talet,de var inte PK och tråkiga som dagens...
Det började gå utför rejält från 2010 och framåt i mitt tycke.
Citera
2023-05-16, 10:54
Medlem
Black-butts-matters avatar
Åttiotalet var ganska grått, förutom när man läste Okej eller Cats. Eller Razzel var på teve. Nittiotalet däremot var excessernas decennium. Ett enda långt party. En sextiotalist skulle förmodligen tycka tvärtom, för dem bestod nittiotalet mer av blöjbyten och Sonic the Hedgehog.
Senast redigerad av Black-butts-matter 2023-05-16 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in