2022-03-26, 10:37
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Det var inte bättre då. Nästan allt var sämre.
Sämre standard. Lägre inkomster. Höga räntor. Hela 80-talet hängde kalla kriget över Europa och världen. "The troubles" i Nordirland. Många fler terroristincidenter än det är idag. Osv

Terrorincidenter? Terrorangrepp brukar vara planerade i någon mån, och vart menar du nu världen eller Sverige?
Citera
2022-03-26, 10:38
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Kvinnan var inte kommunist utan mångårig medlem i S. S genomförde det som M inte vågade. Dagens S:are är nyliberala broilers även om de då och då måste låtsas vara för lite socilaism. Om du tittar på alla S-ministrar under Perssons tid så är de flesta miljonärer. De har ingen omtanke om sina egna väljare och Sverige utan enbart om den egna makten för att berika sig själva. Dagens medel att nå den makten är muslimpedofilerna och deras tältfabriker. S har sålt ut Sverige för att sitta i makten några år till. Många S-medlemmmar har inga egna barn och bedriver en aktiv feminism och samhällshatande politik vilken har satt Sverige i den position vi är idag. Det är ju således med en viss ironi att S bedriver en extrem svenskfientlig och surfittefeministisk politik samtidigt som de importerar de mest kvinnohatande människorna på denna jorden.

Jag sa inte att hon var kommunist utan jag tycker inte att det är så farligt att man tror att någon som kallar en socialdemokratisk regering för en högerregering är kommunist. Sedan får jag be om ursäkt för att jag uttryckte mig dåligt. Jag kommer ihåg det mycket väl och jag tyckte det samma även då.
Annars håller jag med dig.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-03-26 kl. 10:48.
Citera
2022-03-26, 10:47
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Kan inte den uppslutningen även förklaras, förutom frågans engagemang, med att demonstrera faktiskt var en folkligt nöje på den tiden, i varje fall inom vissa kretsar?

Jag vet att dom dom flesta fotografier där hela familjen är samlade med alla äldre syskon ihop med mina föräldrar, är ifrån just demonstrationståg från 70 och början av 80-talet. Alla har plakat och ser glada ut. Man hade matsäck och barnvagnar med sig. Flera ggr i månaden verkar det ha varit något hela familjen skulle åka in till city och demonstrera för/emot.

Själv existerade jag inte under den här tiden då jag är en supersladdis och föddes senare, men om tråden handlar om hur livet var då så är det ju en relevant iakttagelse.

Det var demonstrationer mot förbudet av svanskupering av hundar. Har folk inget bättre för sig än att demonstrera för djurplågeri?
Citera
2022-03-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Terrorincidenter? Terrorangrepp brukar vara planerade i någon mån, och vart menar du nu världen eller Sverige?
Globalt. Man kan inte isolera Sverige även om det inte var direkt terror här, vi påverkas ju av det som händer runt omkring.
Citera
2022-03-26, 21:43
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Var litet barn i slutet av 90 talet så kan ej bidra så mycket till denna tråd men en sak minns jag och det var att vi aldrig behövde låsa dörren till huset om man åkte iväg en sväng samt att man kunde lägga cyklar olåsta på gräsmattan...
Var runt 10 talet då det började ändras minns att det var då min cykel blev snodd från tomten och liknande hände mina vänners prylar som tidigare låg på tomten.

Idag låser man fast allt av värde samt låser så får man till och med går in i sitt hem...

Jag är uppvuxen i en mindre stad under 80- och 90-talen och för mig var det 100 % självklart att låsa ytterdörr och cyklar. Villainbrott och cykelstölder är inget som har uppfunnits de senaste 10 åren...
Citera
2022-03-26, 22:03
Medlem
1754s avatar
Det var en riktigt bra tid. Folk var inte så jävla skitnödiga och lättkränkta då. Tjejer tafsade lika mycket som killar, och alla gillade det.
Musik, tv, bilar, var bättre.
Citera
2022-03-26, 22:09
Bannlyst
50-talet var magiskt. Sverige var världens bästa land. Vunnit OS i fotboll, vilket inte är viktigt. Det viktiga var att Sverige var tryggt och att vi kände en folksamhörighet. Det finns ju kvar, men det försvinner för varje år känns det som.

Enligt mig är Sverige det bästa folket och landet i världen. Gör allt vi kan för att behålla oss. Såhär kan det se ut och bör:

Såhär ska det typ se ut fast i nutid i Stockholm och Sverige. Kolla länken: https://www.youtube.com/watch?v=0OpQYVPWBjA
Senast redigerad av vackrahav100 2022-03-26 kl. 22:18.
Citera
2022-03-27, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag är uppvuxen i en mindre stad under 80- och 90-talen och för mig var det 100 % självklart att låsa ytterdörr och cyklar. Villainbrott och cykelstölder är inget som har uppfunnits de senaste 10 åren...

Nä självklart men i vårt område var det inte alls lika vanligt som idag bör nämna att jag bor I en förort till Stockholm.
Idag har de flesta börjat rigga upp kameror överallt så ska bli intressant o se om det minskar stölderna.
Citera
2022-03-27, 10:45
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag föddes i början på 70-talet och känner att jag föddes typ 10 år för tidigt.

- utbildningsinflation: generationen av 60 talister kunde få relativt bra jobb och senare positioner bara genom att avlutat 3-årig ekonomisk eller 4-årig teknisk. Med min generation började det ändras och högskolestudier nu nödvändiga.

- alla som köpte hus på 70-talet och 80 -talet hade glädjen att se hur deras lån försvann med inflationen.

- som ungdom så började problemen med invandringen, då var det invandrarna från jugoslavien, kurder, iranier som kom (fast nu när man tittar tillbaka var det ju nästan rena drömmen).

- vi var den första generationen som inte fick uppleva att det gick bättre och bättre.

- de slapp bostadsbristen samt hade råd att bo relativt stort.
Citera
2022-03-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag föddes i början på 70-talet och känner att jag föddes typ 10 år för tidigt.

- utbildningsinflation: generationen av 60 talister kunde få relativt bra jobb och senare positioner bara genom att avlutat 3-årig ekonomisk eller 4-årig teknisk. Med min generation började det ändras och högskolestudier nu nödvändiga.

- alla som köpte hus på 70-talet och 80 -talet hade glädjen att se hur deras lån försvann med inflationen.

- som ungdom så började problemen med invandringen, då var det invandrarna från jugoslavien, kurder, iranier som kom (fast nu när man tittar tillbaka var det ju nästan rena drömmen).

- vi var den första generationen som inte fick uppleva att det gick bättre och bättre.

- de slapp bostadsbristen samt hade råd att bo relativt stort.

Jag kan hålla med.

Under 90-talet fick man hanka sig fram på diverse tim-jobb, vi som var unga skulle snällt vänta på vår tur, det fanns inga flashiga bemanningsföretag, KY-utbildningar, folk reste utomlands under längre perioder för att slippa arbetslöshet eller pluggade längre på universitetet än motiverat. Folk var evighetsstudenter.

Min generation i storstäderna skaffade inte barn eller "för sent".

Men alla generationer har sina problem och utmaningar. Till slut kan man styra sin skuta åt rätt håll. Många har ju ändå tagit sig fram i arbetslivet och bostadsmarknaden ändå till slut.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-03-27 kl. 10:57.
Citera
2022-03-27, 10:56
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Uppvuxen på 70-80 talet i en svensk småstad. Lämnade cykeln olåst över natten på innergården, gick bra ett par år tills cyklen blev stulen... vid besök till affären låste man inte cykeln utanför. Visst skedde cykelstölder, min inte i utsträckning som idag.

Den största skillnaden ligger i moralen.
Då, när den olåsta cykeln blev stulen så blev omgivningen bestört "för jävligt, hur kan man göra så, jävla cykeltjuv..fan va tråkigt för dig".

Nu för tiden "va, den var bara låst med hjullås? Hade du inte låst fast cykeln vid en lyktstolpe med trippla lås? Hur jävla dum är du? Då får du skylla dig själv"
Citera
2022-03-27, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Uppvuxen på 70-80 talet i en svensk småstad. Lämnade cykeln olåst över natten på innergården, gick bra ett par år tills cyklen blev stulen... vid besök till affären låste man inte cykeln utanför. Visst skedde cykelstölder, min inte i utsträckning som idag.

Den största skillnaden ligger i moralen.
Då, när den olåsta cykeln blev stulen så blev omgivningen bestört "för jävligt, hur kan man göra så, jävla cykeltjuv..fan va tråkigt för dig".

Nu för tiden "va, den var bara låst med hjullås? Hade du inte låst fast cykeln vid en lyktstolpe med trippla lås? Hur jävla dum är du? Då får du skylla dig själv"

Det snoddes cyklar förr i Sverige, men som du skriver, inte på landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in