Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-26, 22:56
  #25
Medlem
guranboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Gällande växtlampor: Kan någon rekommendera ett vettigt och (någorlunda) ekonomiskt "system"?

Gärna för både chili och mina försådda 55 tomatplantor...

Mänga chiliodlare använder vanliga lysrörsarmaturer från biltema typ den här
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysn...kt-2000032662/
Så även jag och det fungerar utmärkt om man har den höj och sänkbar
Citera
2018-01-26, 23:09
  #26
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guranboy
Mänga chiliodlare använder vanliga lysrörsarmaturer från biltema typ den här
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysn...kt-2000032662/
Så även jag och det fungerar utmärkt om man har den höj och sänkbar
Tack snälla för tips!
Citera
2018-01-27, 20:28
  #27
Medlem
nackpressarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Gällande växtlampor: Kan någon rekommendera ett vettigt och (någorlunda) ekonomiskt "system"?

Gärna för både chili och mina försådda 55 tomatplantor...

jag skaffade en Sunblaster 54w och en 24w supernöjd

dock så kopplade jag upp 54w till en strömmätare som registrerar en förbrukning på 106w - någon som har en förklaring till detta?
Citera
2018-01-28, 07:45
  #28
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackpressaren
jag skaffade en Sunblaster 54w och en 24w supernöjd

dock så kopplade jag upp 54w till en strömmätare som registrerar en förbrukning på 106w - någon som har en förklaring till detta?
Är det en transformator? Kan vara orsaken.
Citera
2018-01-29, 22:06
  #29
Medlem
spida-mans avatar
Nu har jag sått min första omgång chili någonsin. Köpte ett minidrivhus och satte in fiberkrukor. Tror dock att jag vattnade lite för hårt i krukorna. Bör jag ta bort locket på drivhuset tills det har torkat upp lite? Hur fuktiga ska de vara?
Citera
2018-01-31, 18:31
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nackpressaren
jag skaffade en Sunblaster 54w och en 24w supernöjd

dock så kopplade jag upp 54w till en strömmätare som registrerar en förbrukning på 106w - någon som har en förklaring till detta?

Antagligen använde du en mätare(en billig) som bara klarar av att mäta rent resistiva laster. Då kommer du får fel värden när du mäter på prylar som har en fasvinkel, typ lysrör switchade nätaggregat.
Citera
2018-01-31, 18:46
  #31
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spida-man
Nu har jag sått min första omgång chili någonsin. Köpte ett minidrivhus och satte in fiberkrukor. Tror dock att jag vattnade lite för hårt i krukorna. Bör jag ta bort locket på drivhuset tills det har torkat upp lite? Hur fuktiga ska de vara?

Det är nog ingen större fara. Jag brukar fukta jorden och sedan vattna ordentligt direkt efter plantering. Men fortsätt inte ösa på vatten utan försök hålla det fuktigt bara, sprayflaska och plastfolie.
Citera
2018-01-31, 20:38
  #32
Medlem
spida-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Det är nog ingen större fara. Jag brukar fukta jorden och sedan vattna ordentligt direkt efter plantering. Men fortsätt inte ösa på vatten utan försök hålla det fuktigt bara, sprayflaska och plastfolie.


Tackar så mycket för tipset. Minidrivhuset har ett genomskinligt plastlock så jag antar att jag inte behöver hålla på med plastfolie? Bildas ganska mycket kondens på lockets insida, ska man vädra ur det då och då? Hur ofta isåfall?
Citera
2018-02-01, 06:36
  #33
Medlem
Nu börjar det hända grejjer med mina frön:Bild
Bilden är några dagar gammal, och nu imorse så hade alla förutom en Dorset naga kommit upp.

När brukar ni plantera om till nya krukor?
Jag funderar på att göra det i helgen, men det känns lite för tidigt än.
Citera
2018-02-01, 14:08
  #34
Medlem
Testade odla chili för första gången ifjol, satte i februari i minidrivhus under vanlig kökslampa(köksfönster och balkong så småningom) och det blev fem-sex plantor på åtta frön, alla rikliga med frukt. Lite nybörjartur kanske. Misstaget jag gjorde var att jag satte några i lite för stora krukor direkt efter uppkomst.. Tog en väldigt tid för dessa att växa på sig, men det blev bra det också, ja nästan positivt att alla plantorna inte mognade samtidigt. Den sista skördade jag i november.

I år tänker jag jag testa lite fler sorter och lägga lite mer krut på förutsättningarna. En habanero-sort har jag fastnat för, men vad skulle ni rekommendera? Och då gärna något som är relativt lätt att lyckas med.
Citera
2018-02-01, 14:11
  #35
Medlem
Cannamupps avatar
Än så länge har jag bara sått piri piri och reaper.
Blir väl att så några fler chinense inom dom närmsta dagarna och därefter kommer övriga sorter.

Mitt tredje år förresten.
Första året gick super med enorma mängder frukt på 3 enorma plantor.
Förra året gick åt helvete och detta år har jag förhoppningsvis lärt mig från fjolårets misstag och lyckas bättre än någonsin.

Edit: Ett tips. IKEAs produkter ska ni ge fan i för att odla chili.
Deras dyra hydro kit duger inte till annat än att driva upp plantor med. Oavsett vad man odlar blir det till slut för trångt och att gå över från vatten till jord verkar inte plantor trivas alls med.
Till nybörjare så säger jag bara keep it simple. Jag höll mig till en enkel växtnäring och vanlig jord första året och fick ut över kilot totalt under hela säsongen. Dom 3 plantorna stod i fönster och på balkongen. Inga krångligheter
__________________
Senast redigerad av Cannamupp 2018-02-01 kl. 14:14.
Citera
2018-02-01, 14:16
  #36
Medlem
Cannamupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Nu börjar det hända grejjer med mina frön:Bild
Bilden är några dagar gammal, och nu imorse så hade alla förutom en Dorset naga kommit upp.

När brukar ni plantera om till nya krukor?
Jag funderar på att göra det i helgen, men det känns lite för tidigt än.

Har du hål i botten är det en bra tumregel att vänta tills rötterna syns i hålen.
I mina ögon verkar det för tidigt dock.
Kom ihåg att plantorna blir stressade av omplantering så försök håll dig till så få som möjligt.
3 omplanteringar innan det är dags för slutkruka duger väl
Förövrigt vill jag råda dig att inte låta dom stå för länge i genomskinliga behållare då rötterna är ljuskänsliga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback