Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-02, 22:53
  #1
Medlem
guranboys avatar
Nytt år och ny säsong
Mina första plantor har kikat upp och nu är det bara att hoppas på ett bra år för odlingen.
Citera
2018-01-02, 23:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guranboy
Nytt år och ny säsong
Mina första plantor har kikat upp och nu är det bara att hoppas på ett bra år för odlingen.
Börjar du förså redan nu? Vad odlar du för något?
Citera
2018-01-02, 23:41
  #3
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guranboy
Nytt år och ny säsong
Mina första plantor har kikat upp och nu är det bara att hoppas på ett bra år för odlingen.
Du ger mig dåligt samvete!
Vilka sorter har du satsat på?
Citera
2018-01-03, 19:25
  #4
Medlem
guranboys avatar
Då jag i år har 75 olika sorter på gång tänker jag inte rabbla alla,
Men flera sorters rocoto, Carolina Reaper, jalapeno, padron, lemondrop/ hot lemon, bolivian rainbow, chinese five color bland annat sedan en massa som är nya för mig.
Allt från svag till superstarka
Citera
2018-01-07, 08:47
  #5
Medlem
Förra året misslyckades jag fatal med mina chilis, blev totalt bara 3 frukter, utav 20 plantor.
Det kom väldigt mkt blommor, och jag försökte pollinera dem så mkt som möjligt. Men det slutade i nästan alla fall att blomman föll av bara.

Det var inge pollen heller i blommorna, vilket var tråkigt.
Testade att skaka plantorna lätt, pillade med lillfingret mellan blommorna osv, men utan resultat(förutom 3 st då)

Men jag har övervintrat växterna, och har en växtlampa på cirka 18h om dygnet.
Så det blir att försöka igen detta året.
Någon som har några bra tips för hur jag ska göra med blommorna? Hindra att dem inte faller av?

Sorterna jag har är Carolina Reaper, Fatalii, Trinidad Moruga Scorpion Caramel och Mojo Blackie.
Citera
2018-01-07, 15:58
  #6
Medlem
guranboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Förra året misslyckades jag fatal med mina chilis, blev totalt bara 3 frukter, utav 20 plantor.
Det kom väldigt mkt blommor, och jag försökte pollinera dem så mkt som möjligt. Men det slutade i nästan alla fall att blomman föll av bara.

Det var inge pollen heller i blommorna, vilket var tråkigt.
Testade att skaka plantorna lätt, pillade med lillfingret mellan blommorna osv, men utan resultat(förutom 3 st då)

Men jag har övervintrat växterna, och har en växtlampa på cirka 18h om dygnet.
Så det blir att försöka igen detta året.
Någon som har några bra tips för hur jag ska göra med blommorna? Hindra att dem inte faller av?

Sorterna jag har är Carolina Reaper, Fatalii, Trinidad Moruga Scorpion Caramel och Mojo Blackie.

När plantan sätter blommor behöver plantan rätt näring för att klara av att sätta frukt.
Om man gräver ner ett par matskedar benmjöl i krukan innan blomningen så finns näringen där när plantan behöver den.
Att blommorna inte innehåller pollen är snarare att pollen är så smått så du inte ser det med blotta ögat
Citera
2018-01-09, 19:31
  #7
Medlem
nackpressarens avatar
Tänkte odla lite chili för första gånget på rätt många år.
och kommer odla Lanterna De Foc. Jag har ätit den tidigare, och gillade den

7000 shu, Bra att torka och till inläggning.
Citera
2018-01-09, 23:55
  #8
Medlem
Tryggve52s avatar
Tänkte börja odla snart jag med, vad lär det kosta ungefär?
Citera
2018-01-10, 09:53
  #9
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve52
Tänkte börja odla snart jag med, vad lär det kosta ungefär?

Som allt annat beror det ju lite på vilken nivå man lägger det på eller vad man ska säga. Själv kör jag ett hyfsat budgetupplägg och skulle säga att det som kostar mest är belysningen, jag använder ett par sådana här, finns säkert billigare alternativ.

https://www.blomsterlandet.se/E-buti...uctCode=187934

Fröer brukar jag köpa från jalapeno.nu och de kostar runt 20-30kr per påse/sort á 6-10 frön. Finns även Facebookgrupper och grejer där folk byter/skänker bort fröer. Jord är ju i princip gratis, duger gott med vanlig planteringsjord, brukar väl kosta runt en femtiolapp per säck eller tre för 100kr när det börjar bli säsong på Plantagen/Blomsterlandet/ICA Maxi. Vad gäller näring brukar jag köra med BioBact, kostar runt 60-70kr för en flaska och räcker flera säsonger.

https://www.blomsterlandet.se/E-buti...act-KRAV/#Body

Sedan behöver man ju lite krukor också såklart, brukar skola om mina plantor två gånger. Från fröbricka till två liters plastkrukor och slutligen till 10 liters. Bortsett från fröbrickorna så använder jag samma krukor säsong efter säsong men totalt kan det kanske handla om en "investering" på ett par hundra. Är man riktigt fattig/snål så kan man säkert hitta mängder av sådana här krukor vid utgångarna på t.ex Plantagen och Blomsterlandet, alternativt gå in till mindre blomstaffärer och fråga om dom har några man kan få eller i värsta fall få köpa billigt. Vill man plantera om ytterligare en gång och låta plantorna avsluta sina liv i 20 liters krukor så kan jag rekommendera att återigen gå in till blomsteraffärer och fråga om man kan få köpa hinkarna som de får sina snittblommor levererade i, kanske kostar en femma styck eller nått och generellt är dom bara glada att bli av med dom.

https://www.plantagen.se/frobricka-1...r-200019159-se

https://www.blomsterlandet.se/E-buti...ductCode=76147

Lycka till!
Citera
2018-01-10, 10:02
  #10
Medlem
9797s avatar
Körde igång säsongen igår och i vanlig ordning blir det lite gamla favoriter blandat med några nya sorter. Odlar i princip uteslutande milda sorter och nya för säsongen är två riktigt tama stackare, BonBon Pfefferoni och Numex Sunglo. Utöver dessa blir det några Lombardo, Numex Joe E. Parker, Thai Birdseye, Thai Black Hot samt mina personliga favoriter Jamy och Hungarian Yellow Wax.

Försöker även övervintra en Monkey Face Red och en Jamy men brukar ha föga framgång med det där så har inga större förhoppningar.
Citera
2018-01-10, 11:00
  #11
Medlem
Beskar mina växter häromdagen(insåg att jag borde ha gjort det i höstas) och får nu hoppas på det bästa. Lite näring skall också fixas åt dem, enligt tidigare kommentar.

Passade även på att beställa lite nya frön: Brazilian Starfish Yellow, Brazilian Starfish/Mini Bonnet, I Scream Scorpion och Jigsaw. Ska bli spännande detta

En liten offtopic fråga, hur gör ni med småbarn hemma ? Just nu når mina ungar inte plantorna, men snart kommer dom nog börja pilla på dem. Vill ju inte få plantorna förstörda, men kan bara bara ha dem på ett ställe. Plus att jag vill ju inte att dom ska få i sig något olämpligt
Citera
2018-01-10, 11:11
  #12
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Beskar mina växter häromdagen(insåg att jag borde ha gjort det i höstas) och får nu hoppas på det bästa. Lite näring skall också fixas åt dem, enligt tidigare kommentar.

Passade även på att beställa lite nya frön: Brazilian Starfish Yellow, Brazilian Starfish/Mini Bonnet, I Scream Scorpion och Jigsaw. Ska bli spännande detta

En liten offtopic fråga, hur gör ni med småbarn hemma ? Just nu når mina ungar inte plantorna, men snart kommer dom nog börja pilla på dem. Vill ju inte få plantorna förstörda, men kan bara bara ha dem på ett ställe. Plus att jag vill ju inte att dom ska få i sig något olämpligt

Brazilian Starfish Yellow är riktigt god, bra val! Mina kids har fått lära sig den hårda vägen, dom har dels fått smaka på mogna frukter och även om jag som sagt nästan bara odlar milda sorter så är ju allt relativt och dom tyckte såklart det var sjukt starkt och äckligt. Dom har även fått hjälpa till att skörda med efterföljande hackande osv och givetvis ska dom pilla sig i ögonen och/eller näsan efteråt och det kan ju svida ganska ordentligt. Så efter det håller dom sig borta när man förklarar att det är sådana där starka chiliplantor man odlar.

Är man inte så sadistiskt lagd så kanske det räcker att låta dom smaka på något riktigt milt, typ en jalapeno och säga att det sådana man odlar. Gissar att dom flesta småbarn tycker dom är ganska äckliga och starka också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback