• 1
  • 2
2018-01-02, 20:15
Tjena FB!

Äntligen har man köpt bostadsrätt, det jobbiga är att man nu kommer ligga +/- 0 på kontot.
Jag har varit jävligt missnöjd med Handelsbanken där jag har haft mitt kort/lönekonto och även sparat hos dem.
Fördröjning på lånelöfte och med bolånet för att kärringen ville att vi skulle sitta på kontoret och gå igenom allt. Ska inte vara något större problem kan man tycka när man har en årsinkomst på ~450k. (Ansökte om lånelöfte på morgonen på fredag då jag hittade bostaden, ringde banken på måndag morgon och berättade att det är lite bråttom då jag vill gå in på denna bostaden och fick svaret att "Allting går via webben då vi är överbelastade på kontoret...." HORA. Skrev på papprena för bostaden måndag eftermiddag.

Slutade med att jag tog mitt bolån hos SBAB, bra kundservice och allt gick otroligt snabbt!

Det jag undrar nu är vart jag borde ha mitt lönekonto? Jag har senaste tiden gått runt med ett kreditkort och bara betalat av med e-faktura i slutet av månaderna, vilket jag tycker har funkat bra!

Några rekommendationer? Vill undvika bankdosa helt, Swish är ett måste. Jag vill också undvika att betala för ett kort hos banken när jag ändå använder kreditkort..

Uppskattar all hjälp! :-)
Citera
2018-01-02, 20:26
Medlem
Hört enbart bra om länsförsäkringar.
Citera
2018-01-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat

Jag håller med.
Citera
2018-01-02, 20:38
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat

Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Jag håller med.

Mäklaren jag hade var just från Länsförsäkringar och var bra bemötande.. (Säljare, jag vet..)

Jag har kollat hos LF och det verkar intressant, tänkte vänta med att flytta över bolånet och förhandla lite med LF när det är dags. Är nöjd med min ränta på 1.57% hos SBAB bunden i 3 månader!

Tackar för synpunkterna!
Citera
2018-01-02, 20:42
Medlem
knasen79s avatar
Forex Bank är den enda som erbjuder ett lönekonto till ingen kostnad.
Citera
2018-01-02, 20:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79

Men där får man inte Swish, som var ett krav,
Citera
2018-01-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79

Nja. LF med. Men de kanske inte skyltar med det.
Citera
2018-01-02, 21:55
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Nja. LF med. Men de kanske inte skyltar med det.
Blir väl att ringa och fråga rakt på sak helt enkelt

Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Nu eru inne i skiten, mannen...

Du skulle ha tagit chansen och flyttat ut i skogen istället (hus) alt. utomlands.

Det hade varit en dröm faktiskt... Är bara en vanlig medborgare så follow the stream and stfu, life quote.
Citera
2018-01-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edfuck
Tjena FB!

Äntligen har man köpt bostadsrätt, det jobbiga är att man nu kommer ligga +/- 0 på kontot.
Jag har varit jävligt missnöjd med Handelsbanken där jag har haft mitt kort/lönekonto och även sparat hos dem.
Fördröjning på lånelöfte och med bolånet för att kärringen ville att vi skulle sitta på kontoret och gå igenom allt. Ska inte vara något större problem kan man tycka när man har en årsinkomst på ~450k. (Ansökte om lånelöfte på morgonen på fredag då jag hittade bostaden, ringde banken på måndag morgon och berättade att det är lite bråttom då jag vill gå in på denna bostaden och fick svaret att "Allting går via webben då vi är överbelastade på kontoret...." HORA. Skrev på papprena för bostaden måndag eftermiddag.

Uppskattar all hjälp! :-)

Du har fruktansvärd dålig attityd. Oavsett om personen från din bank inte går dig till mötes så har vi friheten att välja bank här i landet. Att kalla henne för HORA är ett mycket lågt tillmäle och hör inte hemma i en civiliserad diskussionstråd!
Fundera gärna en vända till om deras(bankkvinnans) attityd gentemot dig på något sätt påverkats av ditt uppförande?

Så mitt råd till dig är; var inte bitter. Det är nästan som att ta gift och hoppas någon annan skall dö.
Citera
2018-01-02, 23:56
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edfuck
...
Från vad jag kan utläsa så verkar jag ha ungefär samma prioriteringar som dig när det kommer till viktiga tjänster, och min rekommendation är Skandiabanken!

Modern bank. Du kan ansöka om ett konto direkt på webben med BankID från din gamla bank, så du behöver inte besöka något kontor. För att flytta över BankID innan du säger upp ditt gamla konto så behöver du en kod du får på brev, men det går fortfarande utan något bankbesök. Det var faktiskt jobbigare att säga upp mitt gamla bankkonto, än det var att flytta över alla de banktjänster jag använder.

De har alla de vanligaste tjänsterna (Swish, BankID, efaktura, automatisk signering av räkningar från betrodda företag) utan avgift. Undantaget är betalkortet som kostar något per månad, men det verkar du ju inte vara intresserad av, så jag tycker de är ett perfekt alternativ för dig.

Jag själv använder Skandiabanken + Forex Bank kostnadsfritt. Skandiabanken erbjuder alla tjänster jag behöver förutom betalkort, och Forex Bank erbjuder betalkortet men saknar viktiga tjänster såsom Swish och BankID, så tillsammans är de ett bra komplement. Jag använder egentligen bara Forex för att ta ut pengar på bankomater ibland (då det inte går att ta ut kontanter med kreditkort), så är du intresserad av detta också så rekommenderar jag samma kombination, om inte så räcker det med Skandiabanken.

Bör nämnas att jag bara varit kund i ca ett halvår eller så, så sådant som driftsäkerhet för internetbanken och liknande kan jag inte uttala mig om. Men än så länge är jag helnöjd.
Citera
2018-01-03, 02:55
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up

Jag själv använder Skandiabanken + Forex Bank kostnadsfritt. Skandiabanken erbjuder alla tjänster jag behöver förutom betalkort, och Forex Bank erbjuder betalkortet men saknar viktiga tjänster såsom Swish och BankID, så tillsammans är de ett bra komplement. Jag använder egentligen bara Forex för att ta ut pengar på bankomater ibland (då det inte går att ta ut kontanter med kreditkort), så är du intresserad av detta också så rekommenderar jag samma kombination, om inte så räcker det med Skandiabanken.

Jag kan ju meddela att det finns kreditkort där du kan ta ut kontanter, även betala fakturor om man nu skulle vilja göra det.

Annars är jag nöjd med Nordea för mitt lönekonto. Dock har jag ett kreditkort från en annan bank där jag samlar lite poäng, som är utan kostnad (om man betalar in det som används varje månad dvs).

Vidare har jag aktiekonto på avanza, hittills är jag nöjd med denna konstellation
Citera
2018-01-03, 05:42
Medlem
Vill slå ett slag för Skandiabanken. Grym DIGITAL bank. Har Handelsbanken idag tyvärr...Sveriges sämst app och bank på datorn. Saknar så många funktioner som Skandiabanken hade. Även enbart hört bra om LF annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in