2018-01-03, 08:55
Medlem
Skandiabanken+1

Helt gratis om du inte använder deras kort, och har allt.
Citera
2018-01-03, 17:13
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Hört enbart bra om länsförsäkringar.

gillar man bankdosor och att spendera en hel jävla dag för att sköta bas ärenden som att avsluta ett kort och konto (du MÅSTE ta dig dit)

O just ja, 500 spänn för att få en ny dosa. Dom kan dra hela jävla vägen åt helvete. Aldrig mer
Citera
2018-01-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
gillar man bankdosor och att spendera en hel jävla dag för att sköta bas ärenden som att avsluta ett kort och konto (du MÅSTE ta dig dit)

O just ja, 500 spänn för att få en ny dosa. Dom kan dra hela jävla vägen åt helvete. Aldrig mer

Detta är dock inte helt korrekt. Det stämmer att du måste göra ett besök som nykund, samt att det kanske stämmer att du fysiskt måste vara på plats för att avsluta.

Däremot stämmer det inte att du måste ha din dosa för att sköta vardagsärenden. Du måste ha den för att skapa dig ett bankID, men efter det kan du signera med sagda bankID. På detta sett fungerar det även för de flesta andra banker.
Citera
2018-01-03, 18:04
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Detta är dock inte helt korrekt. Det stämmer att du måste göra ett besök som nykund, samt att det kanske stämmer att du fysiskt måste vara på plats för att avsluta.

Däremot stämmer det inte att du måste ha din dosa för att sköta vardagsärenden. Du måste ha den för att skapa dig ett bankID, men efter det kan du signera med sagda bankID. På detta sett fungerar det även för de flesta andra banker.

Härligt att de kommit in på 2000talet! Det jag beskrev hände c:a 1,5 år sen så de var bara 5-6 år efter de andra aktörerna! Stort grattis!
Btw deras app är ett jävla skämt med.
Citera
2018-01-03, 18:35
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Från vad jag kan utläsa så verkar jag ha ungefär samma prioriteringar som dig när det kommer till viktiga tjänster, och min rekommendation är Skandiabanken!

Modern bank. Du kan ansöka om ett konto direkt på webben med BankID från din gamla bank, så du behöver inte besöka något kontor. För att flytta över BankID innan du säger upp ditt gamla konto så behöver du en kod du får på brev, men det går fortfarande utan något bankbesök. Det var faktiskt jobbigare att säga upp mitt gamla bankkonto, än det var att flytta över alla de banktjänster jag använder.

De har alla de vanligaste tjänsterna (Swish, BankID, efaktura, automatisk signering av räkningar från betrodda företag) utan avgift. Undantaget är betalkortet som kostar något per månad, men det verkar du ju inte vara intresserad av, så jag tycker de är ett perfekt alternativ för dig.

Jag själv använder Skandiabanken + Forex Bank kostnadsfritt. Skandiabanken erbjuder alla tjänster jag behöver förutom betalkort, och Forex Bank erbjuder betalkortet men saknar viktiga tjänster såsom Swish och BankID, så tillsammans är de ett bra komplement. Jag använder egentligen bara Forex för att ta ut pengar på bankomater ibland (då det inte går att ta ut kontanter med kreditkort), så är du intresserad av detta också så rekommenderar jag samma kombination, om inte så räcker det med Skandiabanken.

Bör nämnas att jag bara varit kund i ca ett halvår eller så, så sådant som driftsäkerhet för internetbanken och liknande kan jag inte uttala mig om. Men än så länge är jag helnöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av ekomax
Vill slå ett slag för Skandiabanken. Grym DIGITAL bank. Har Handelsbanken idag tyvärr...Sveriges sämst app och bank på datorn. Saknar så många funktioner som Skandiabanken hade. Även enbart hört bra om LF annars.

Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Skandiabanken+1

Helt gratis om du inte använder deras kort, och har allt.

Fått en bra bild av Skandiabanken så intresset för mig verkar ligga där. Pratade med LF och kravet som nykund var att besöka ett kontor, jag har svårt med tiden och inte ork för att åka in till centrum för att träffa någon överglad människa som ska prata snabbt och med en hög ton.

Så planen änsålänge för mig är:
Lönekonto, räkningar etc: Skandiabanken
Kreditkort: ??
Sparande: 15-20% in på ett sparkonto (Avanza/Nordnet?) för att skapa en buffert och resterande som blir över efter räkningarna låter jag ligga på lönekontot tills man får en liten känsla första halvåret på alla uppgifter.
Citera
2018-01-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Härligt att de kommit in på 2000talet! Det jag beskrev hände c:a 1,5 år sen så de var bara 5-6 år efter de andra aktörerna! Stort grattis!
Btw deras app är ett jävla skämt med.
Det där stämmer inte heller.. jag har varit kund i ca 4 år och har hela tiden kunnat utföra ärenden med BankID, och utan dosa (förutom när IDt skapades första gången). Och när jag bytte bank för ca två månader sedan, avslutade jag alla bankkonton genom att skriva meddelande till dem i via internetbanken.

De har dessutom väldigt bra app, så ångrar lite att jag bytte bank. Dock är bara kort, internetbank osv gratis förutsatt att du också har ett fondsparande hos dem på minst 500kr.
Citera
2018-01-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edfuck
Fått en bra bild av Skandiabanken så intresset för mig verkar ligga där. Pratade med LF och kravet som nykund var att besöka ett kontor, jag har svårt med tiden och inte ork för att åka in till centrum för att träffa någon överglad människa som ska prata snabbt och med en hög ton.

Så planen änsålänge för mig är:
Lönekonto, räkningar etc: Skandiabanken
Kreditkort: ??
Sparande: 15-20% in på ett sparkonto (Avanza/Nordnet?) för att skapa en buffert och resterande som blir över efter räkningarna låter jag ligga på lönekontot tills man får en liten känsla första halvåret på alla uppgifter.

Som kreditkort tycker jag Preem är rätt bra.
1% på alla köp tillbaka (utom drivmedel, däe har man 10/25 (obemannad/bemannad) öres rabatt per liter på Preemmack.

Är nöjd med Avanza också.
Hyfsad app och bra hemsida om man vill lägga upp olika måmadssparanden osv.
Citera
2018-01-03, 19:30
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Som kreditkort tycker jag Preem är rätt bra.
1% på alla köp tillbaka (utom drivmedel, däe har man 10/25 (obemannad/bemannad) öres rabatt per liter på Preemmack.

Är nöjd med Avanza också.
Hyfsad app och bra hemsida om man vill lägga upp olika måmadssparanden osv.

Preem sänker väl till 0,5% nu?
Citera
2018-01-03, 20:02
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edfuck
Preem sänker väl till 0,5% nu?
Ja, även Shell sänker sin cashback på sitt kreditkort till 0,5%. Det bästa alternativet, om det nu enbart är cashback som är intressant, är American Express Blue Cashback (1,25% cashback). Egentligen en årsavgift men gratis första året, går även att förhandla om årsavgiften.

https://www.americanexpress.com/se/content/blue-cashback/?cpid=100145663&veid=s1pJGivZv|dc_pcrid_2205626013 51_plid__kword_blue%20cashback_match_p_pgrid_45042 147063_ptaid_kwd -356236313702_slid_
Citera
2018-01-03, 20:52
Medlem
trattfans avatar
Är jävligt nöjd med SEB. Betalar 35kr/månad.
Citera
2018-01-03, 21:20
Medlem
Segments avatar
Hr haft Skandiabanken riktigt länge och har egentligen bara bra saker och säga om dem. Deras kundtjänst är top-notch och kan till och med nås via chatt om man är folkskygg av sig.

Ikano Bank (som ställer ut både Preem och Shells kreditkort) har å andra sidan en tämligen inkompetent kundservice och kundbemötande. Jag skulle råda dig att hitta några andra kort. För att göra detta rekommenderar jag dig att kolla in den här tråden.
Citera
2018-01-04, 09:22
Medlem
Av SEB, Nordea, Danske och ICA gillar jag ICA bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in