2018-01-02, 08:54
Medlem
Pissas mycket på förskollärare här märker jag. Antagligen för att folk inte vet skillnaden på förskollärare och annan personal på förskolan. Ett par saker som är bra att veta:

1) Förskolorna måste ha förskollärare för barnskötare eller outbildad personal får inte ha pedagogiskt ansvar för verksamheten. Helst ska det vara två förskollärare per barngrupp men på mindre orter har de knappt en.

2) Arbetsbördan är extremt tung. Dels har du ansvar för 15-20 barn som du måste hålla koll på, samtidigt som du ska strukturera upp en bra undervisning och aktiviteter så att barnen lär sig saker. Det utöver att ungar spyr, skiter på sig, är sjuka 350 dagar om året och alltid har volymen uppskruvad på 11.

När föräldrarna är förbannade för att någon skitunge slagit deras skitunge, eller för att föräldrarna själva slagit sina barn och blivit anmälda till socialen, så är det förskolläraren som får ta den smällen och inte sällan blir de utsatta för hot och allmänna otrevligheter. För att inte tala om alla föräldrar som anser att deras barn är universum mittpunkt och har synpunkter på allt från hur läraren sköter sitt jobb, till vilken mat som serveras och vilka barn deras barn leker med.

3) Förskollärarnas schema läggs efter när föräldrarna säger att de ska hämta barnen, men varje dag är det någon förälder som "var tvungen att göra klart en sak på jobbet" och hämtar sitt barn 30-45 minuter sent. Även om förskolan stängt på pappret så kan läraren inte bara lämna kvar barnet om föräldrarna är sena utan måste stanna kvar. De kan i de fallen alltså inte hämta sina egna barn eller måste offra sin fritid för att ta hand om andras barn. Så de där 35 timmarna som nämns i trådstarten lär sannolikt bli betydligt mer än så i praktiken ändå, för att inte nämna allt jobb som måste tas med hem för att det inte hinns med under arbetsdagen.

Sen är det väl så enkelt att väldigt många på senare år valt utbildningar och yrken efter vilken status de har och hur snyggt det ser ut på diplomet, medan de som är villiga att göra de tunga skitjobben som ingen annan vill göra nu börjar få belöning för det i lönekuvertet. Äntligen.
Citera
2018-01-02, 08:57
Medlem
Man måste ju även se till hur löneutvecklingen ter sig i de olika yrken samt även karriärs möjligheterna.
Finns nog väldigt få jobb som har så dålig framtidsutsikt som just förskolelärare, går inte att avancera uppåt, inte heller heller så att lönen sticker iväg från 27.000 till 40.000 kr på några år som i många andra yrken.
Sedan ligger inte lönen på 35.000 kr, kanske i storstäderna men inte i övriga landet!

Min sambo fick som nyexad förskolelärare 27.000 kr i lön som kommunalt anställd.
Ska även nämna att studierna är bra mycket mer intensiva och krävande än vad många här i tråden tror sig veta.

På hennes avdelning så är dom 2-3 förskolelärare i en grupp med 18-21 barn(inga barnskötare), varav en av dem går hem runt 13-14(enligt ett rullande schema).
Finns lixom inga egna raster/lunchraster, planeringar sker på kvällstid även en del av utvecklingssamtalen med föräldrar.

Dom är konstant underbemannade och får inga stödresurser av kommunen för "problem barn", när någon ordinarie blir sjuk så skickar kommunen ut en outbildat, icke svensktalande, rövsittande burkaklädd till undsättning, helt plötsligt finns då inget som helst krav på utbildning längre, blir bara ytterligare en person att ta hand om!

Nää fyy faan, dom är värd varenda krona dom får i lön, dom som säger annat har helt enkelt inte en susning om hur mycket skit och stress de hela tiden måste stå ut med, inte minst de idioter till föräldrar som inte ens förstår att sjuka barn skall vara hemma, inte på förskolan.
Senast redigerad av spanaren007 2018-01-02 kl. 09:00.
Citera
Medlem
27-30k ingångslön är mycket rimligt för det arbete förskollärare gör. Det kan ses som enkelt arbete men det är så mycket mer yrket innebär. Utöver att ta hand om barn från kl 7-4 så ska lärare samtidigt dokumentera, planera, utvärdera delta på kvällsmöten, följa upp, vara mottaglig för föräldrar konstant, etc. Listan kan göras lång. Skulle säga att man arbetar ungefär 50 timmar/vecka.

Lönen i sig är så pass hög eftersom kraven på dagens pedagoger har ökat samt att regeringen vill ha in fler på lärarutbildningen. Det måste ske ett enormt utbyte av personal då de flesta nuvarande pedagoger är 50+.
Citera
Medlem
Har själv jobbat lite extra på förskola under ett studieuppehåll. Förskolelärarnas anspråk är inget annat en ett skämt. Kom ihåg att det fanns nån typ av flummig "läroplan" utformad av nån förskolelärareutbildad som aldrig efterföljdes för att alla förstod att det var ren bullshit

Som förskolelärare är man inget annat än en barnpassare egentligen så att deras föräldrar kan jobba, att försöka göra det till något högre är bara att skämt. För det mesta är det också riktigt enkelt och lärarna gör för det mesta inte så mycket, det är rätt mycket att låta ungarna leka och ha ett öga så ingen gör nått riktigt dumt och det finns en del lärare.
Senast redigerad av Branghakka 2018-01-02 kl. 09:01.
Citera
2018-01-02, 09:02
Medlem
Qlipps avatar
Världen är allt bra snurrig när studenter går ut och "demonstrerar" innan uttagen examen för den ena eller andra ingångslönen. Sjuksköterskorna var det väl senast innan förskolelärarna.

Som referenspunkt kan jag nämna att jag med fyra års studier och en civilekonomsexamen gick in på 24 000 kr som revisor. Lägg därtill ca 500h övertid mitt första år i arbetslivet med en god portion 7-dagarsveckor.

Så mitt råd till studenter med hybris - ta't lugnt! Måttligt imponerad över gaphalsar som ännu ej presterat något.
Citera
2018-01-02, 09:08
Avstängd
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Vad tillför då 26-åringen som gör henne flera tusenlappar dyrare direkt från skolbänken ?

En pedagogisk grundkunskap som saknas hos t.ex barnskötaren eller den outbildade. 3-4 år på högskola är förhoppningsvis inte bortkastad tid...

Men visst, jag förstår frågan på ett sätt ändå. En barnskötare med 35 år i yrket har förhoppningsvis lärt sig en del på vägen.
Citera
2018-01-02, 09:12
Medlem
scontris avatar
Min sambo fick en ingångslön på 34000 har jag för mig, efter 3,5 års högskolestudier.
Jag tror att folk utan barn, med väldigt liten eller ingen koppling alls till förskolor inte riktigt förstår vilket jobb det är. Jag personligen skulle aldrig orka jobba på förskola med 3-4 vuxna i en grupp med kanske 20-25 barn. Är man dessutom förskolepedagog (högskoleutbildad) är arbetsbördan högre än om man är barnskötare eftersom barnskötare inte får utföra vissa uppgifter. Förskollärare tar hand om det absolut viktigaste och bästa vi har i vårat liv, att dom ska ha erforderligt betalt är väl inget att snacka om?
Citera
2018-01-02, 09:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vad tycker ni att de ska ha i lön?
Ta han om barn har kvinnor gjort i alla tider. Dagisfröknar är en till stora dela överakademiserad utbildning.
Korta utbildningstiden så slipper de belåna sig lika mycket och en lön runt 18.000-20.000 är rimligt.

Sen är det viktigare att du kan göra lönekarriär.Dvs att de kan få en stigande lön med erfarenhet och tjänsteår.
Så att ge dem 28.000kr/mån i ingångslön är hål i huvudet.
Citera
2018-01-02, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branghakka
Har själv jobbat lite extra på förskola under ett studieuppehåll. Förskolelärarnas anspråk är inget annat en ett skämt. Kom ihåg att det fanns nån typ av flummig "läroplan" utformad av nån förskolelärareutbildad som aldrig efterföljdes för att alla förstod att det var ren bullshit

Som förskolelärare är man inget annat än en barnpassare egentligen så att deras föräldrar kan jobba, att försöka göra det till något högre är bara att skämt. För det mesta är det också riktigt enkelt och lärarna gör för det mesta inte så mycket, det är rätt mycket att låta ungarna leka och ha ett öga så ingen gör nått riktigt dumt och det finns en del lärare.

Det är ungefär så outbildad personal som jobbar på förskolor brukar se det. Eftersom de är outbildade och inte förstår. Outbildade som jobbar extra får heller inget direkt ansvar och ser därför inte vad som pågår i bakgrunden när läraren inte är i barngruppen.
Citera
2018-01-02, 09:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timazz
27-30k ingångslön är mycket rimligt för det arbete förskollärare gör. Det kan ses som enkelt arbete men det är så mycket mer yrket innebär. Utöver att ta hand om barn från kl 7-4 så ska lärare samtidigt dokumentera, planera, utvärdera delta på kvällsmöten, följa upp, vara mottaglig för föräldrar konstant, etc. Listan kan göras lång. Skulle säga att man arbetar ungefär 50 timmar/vecka.

Lönen i sig är så pass hög eftersom kraven på dagens pedagoger har ökat samt att regeringen vill ha in fler på lärarutbildningen. Det måste ske ett enormt utbyte av personal då de flesta nuvarande pedagoger är 50+.
Du måste vara född under en sten.
Hur roligt för dagisfröknar när de kommer ha en löneutveckling som är flack pga höga ingångslöner.
Eller äldre kollegor som ligger lägre.
Citera
2018-01-02, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qlipp
Världen är allt bra snurrig när studenter går ut och "demonstrerar" innan uttagen examen för den ena eller andra ingångslönen. Sjuksköterskorna var det väl senast innan förskolelärarna.

Som referenspunkt kan jag nämna att jag med fyra års studier och en civilekonomsexamen gick in på 24 000 kr som revisor. Lägg därtill ca 500h övertid mitt första år i arbetslivet med en god portion 7-dagarsveckor.

Så mitt råd till studenter med hybris - ta't lugnt! Måttligt imponerad över gaphalsar som ännu ej presterat något.

Så konstigt är det väl inte? Man får ju ta det för vad det är, ett förhandlingsknep av en intresseorganisation. De kräver de här sakerna men är givetvis medvetna om att de kanske inte kommer få igenom allt men kanske något åtminstone, eller kan uppnå en kompromiss som de är nöjda med.
Citera
2018-01-02, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ta han om barn har kvinnor gjort i alla tider. Dagisfröknar är en till stora dela överakademiserad utbildning.
Korta utbildningstiden så slipper de belåna sig lika mycket och en lön runt 18.000-20.000 är rimligt.

På vilket sätt är förskollärarutbildningen överakademiserad?

Och vet du vad en förskollärare gör, egentligen? Låter som du blandar ihop dem med barnskötarna, som tjänar just runt 20 000 och har en väldigt begränsad utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in