Citat:
Ursprungligen postat av
Transyl
På vilket sätt?
Dels krävdes oftast ingen barnskötarutbildning när de började jobba för 35 år sedan, de fick jobb som barnskötare ändå. De har således ofta ingen pedagogisk utbildning överhuvudtaget utan ser på förskolan som ett dagis snarare än en skola, att barnen ska förvaras där snarare än aktiveras och läras upp på olika sätt.
Eftersom de dessutom jobbat där i 35 år så anser de ofta att de vet mest och bäst om hur en förskola ska skötas, och har därför ofta svårt att ta att det kommer in en nyutexaminerad förskollärare med högre lön än de själva har som vill göra om och tjatar om pedagogiska arbetssätt och så vidare.
Det blir ofta gnäll om att "så har vi alltid gjort" när någon försöker driva igenom en förändring och det saknas förståelse för att förskollärarna har ett uppdrag i verksamheten, och barnskötarna ett annat. De ser sig ofta som förskollärarnas jämlikar och anser att de ska ha lika mycket att säga till om och lika mycket i lön för att de anser att de gör samma jobb (vilket de inte gör, men det förstår de ofta inte).
Jag generaliserar nu såklart men jag gissar att många förskollärare skulle hålla med mig om den beskrivningen.