2018-01-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
En pedagogisk grundkunskap som saknas hos t.ex barnskötaren eller den outbildade. 3-4 år på högskola är förhoppningsvis inte bortkastad tid...

Men visst, jag förstår frågan på ett sätt ändå. En barnskötare med 35 år i yrket har förhoppningsvis lärt sig en del på vägen.

Enligt säkra källor är snarare så att barnskötarna med 35 år i yrket är det största problemet på alla förskolor...
Citera
2018-01-02, 10:01
Medlem
Dom borde få betala för å ha så roligt yrke
Citera
2018-01-02, 10:07
Medlem
KetchupJudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Helt stört, en nyexad beteendevetare bli erbjuden runt 22 i ingångslön efter 3 års studier

En person med kortare utbildning och med en utbildning som sällan kan appliceras på verkliga jobb får lägre lön, shit vad chockerande.

Citat:
Ursprungligen postat av Qlipp
Världen är allt bra snurrig när studenter går ut och "demonstrerar" innan uttagen examen för den ena eller andra ingångslönen. Sjuksköterskorna var det väl senast innan förskolelärarna.

Som referenspunkt kan jag nämna att jag med fyra års studier och en civilekonomsexamen gick in på 24 000 kr som revisor. Lägg därtill ca 500h övertid mitt första år i arbetslivet med en god portion 7-dagarsveckor.

Skillnaden är väl att dessa yrken har nästintill minimal löneutveckling sett över livstid, lönar sig mer eller mindre inte ens om man ser till inkomst över livstid. Jämför detta med en genomsnittlig person med civilekonomsexamen, som definitivt lönar sig över livstid och inte behöver kämpa för att få till en bra grundlön (eftersom den lägger grunden).

Men så långt tänkte du nog inte, å andra sidan känns du som en typisk person med aspergers.
Källa: https://www.saco.se/opinion/utbildni...-utbildningar/
Citera
2018-01-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Enligt säkra källor är snarare så att barnskötarna med 35 år i yrket är det största problemet på alla förskolor...
På vilket sätt?
Citera
2018-01-02, 10:29
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Du är uppenbarligen inte införstådd med vikten av en bra förskolelärare eller vilken arbetsbörda de har. Du borde börjat tråden med ”jag har ingen aning”.

Absolut, Dagisfröknar är viktiga så att barnen får rätt genustänk.
Citera
2018-01-02, 10:30
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Låter lågt. I Stockholm är ingångslönen 30 000:-

För 35h arbetsvecka?
Läste du hela inlägget?
Citera
2018-01-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transyl
På vilket sätt?

Dels krävdes oftast ingen barnskötarutbildning när de började jobba för 35 år sedan, de fick jobb som barnskötare ändå. De har således ofta ingen pedagogisk utbildning överhuvudtaget utan ser på förskolan som ett dagis snarare än en skola, att barnen ska förvaras där snarare än aktiveras och läras upp på olika sätt.

Eftersom de dessutom jobbat där i 35 år så anser de ofta att de vet mest och bäst om hur en förskola ska skötas, och har därför ofta svårt att ta att det kommer in en nyutexaminerad förskollärare med högre lön än de själva har som vill göra om och tjatar om pedagogiska arbetssätt och så vidare.

Det blir ofta gnäll om att "så har vi alltid gjort" när någon försöker driva igenom en förändring och det saknas förståelse för att förskollärarna har ett uppdrag i verksamheten, och barnskötarna ett annat. De ser sig ofta som förskollärarnas jämlikar och anser att de ska ha lika mycket att säga till om och lika mycket i lön för att de anser att de gör samma jobb (vilket de inte gör, men det förstår de ofta inte).

Jag generaliserar nu såklart men jag gissar att många förskollärare skulle hålla med mig om den beskrivningen.
Citera
2018-01-02, 10:46
Medlem
Citat:
Dels krävdes oftast ingen barnskötarutbildning när de började jobba för 35 år sedan, de fick jobb som barnskötare ändå. De har således ofta ingen pedagogisk utbildning överhuvudtaget utan ser på förskolan som ett dagis snarare än en skola, att barnen ska förvaras där snarare än aktiveras och läras upp på olika sätt.

Eftersom de dessutom jobbat där i 35 år så anser de ofta att de vet mest och bäst om hur en förskola ska skötas, och har därför ofta svårt att ta att det kommer in en nyutexaminerad förskollärare med högre lön än de själva har som vill göra om och tjatar om pedagogiska arbetssätt och så vidare.

Det blir ofta gnäll om att "så har vi alltid gjort" när någon försöker driva igenom en förändring och det saknas förståelse för att förskollärarna har ett uppdrag i verksamheten, och barnskötarna ett annat. De ser sig ofta som förskollärarnas jämlikar och anser att de ska ha lika mycket att säga till om och lika mycket i lön för att de anser att de gör samma jobb (vilket de inte gör, men det förstår de ofta inte).

Jag generaliserar nu såklart men jag gissar att många förskollärare skulle hålla med mig om den beskrivningen.
Så var det på våra barns förskola redan i mitten av 80-talet - som förälder var det svårt att inte märka motsättningarna mellan en äldre barnskötare och de yngre utbildade förskollärarna. (det slutade med att den äldre sjukskrevs).
Citera
2018-01-02, 10:46
Avstängd
pestloppans avatar
Citat:
På vilket sätt är förskollärarutbildningen överakademiserad?

Och vet du vad en förskollärare gör, egentligen? Låter som du blandar ihop dem med barnskötarna, som tjänar just runt 20 000 och har en väldigt begränsad utbildning.

Barnskötare med 30-35 år i yrket tjänar betydligt mer än så. En mig närstående barnskötare som närmar sig 60 bast tjänar drygt 25 000.
Citera
2018-01-02, 10:48
Medlem
28000 är inte en rimlig lön för dessa inkompetenta. seriöst vad har de lärt sig på sin s.k utbildning
Citera
2018-01-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Barnskötare med 30-35 år i yrket tjänar betydligt mer än så. En mig närstående barnskötare som närmar sig 60 bast tjänar drygt 25 000.

Absolut, men jag tänkte att om man pratar om nyutexaminerade förskollärare så får man jämföra med nyutexaminerade barnskötare också.
Citera
2018-01-02, 11:05
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Du är uppenbarligen inte införstådd med vikten av en bra förskolelärare eller vilken arbetsbörda de har. Du borde börjat tråden med ”jag har ingen aning”.

För att passa snoriga ungar! 28 000?

18 000 max.

Det här kommer sluta med en riktig smäll när ett lågkvalificerat yrke som att mata ungar och se till att de inte slår ihjäl sig ska ge 28 000 i lön.

Bra förskolelärare? För att snyta ungar och ge dem mat och se till att de inte äter av kritorna.

Du måste vara förskolelärare själv och försöker sälja in det som jämförbart med raketforskare.

Det är ett simpelt skityrke. Ingen tycker att ni är duktiga eller har en stor arbetsbörda.
Utom ni själva. Överbetalda barnvakter. Fyfan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in