Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-01-02, 19:59
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Här har vi fridlysta vilda djur i hela landet.

Alla fåglar
Alla kräldjur
Alla groddjur

Brunbjörn, Buskmus, Fjällräv, Hasselmus, Järv, Lo, Myskoxe, Tumlare, Utter, Varg
17 fladdermöss
En massa småkryp, allt från Apollofjäril till Ekoxe

http://www.naturvardsverket.se/Var-n...idlysta-arter/

Övriga vilda djur förutom människor gissar jag att man får lov att döda. Men kommunerna kan ha ytterligare fridlysta djur. Och man får inte plåga djur. Så hur kan man då döda större djur? Jo, med gevär. Men då måste man ha vapenlicens, och man får inte skjuta för nära bebyggelse.

Antaganden och illa genomtänkta slutsatser är det bättre om du håller för dig själv. Nej, du får inte döda ett djur bara för att det inte är fridlyst.
Alla fåglar är inte fridlysta, långt ifrån.
Jo, du får faktiskt skuta nära bebyggelse, men inte i detaljplanerat område. Förutsatt jägarexamen och vapenlicens eller uppsiksjakt
Citera
2018-01-02, 21:57
  #38
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonumusislegion
Antaganden och illa genomtänkta slutsatser är det bättre om du håller för dig själv. Nej, du får inte döda ett djur bara för att det inte är fridlyst.
Alla fåglar är inte fridlysta, långt ifrån.
Ditt antagande om att jag skulle ha sagt att man får döda ett djur bara för att det inte är fridlyst är fel. Kanske hade varit bättre om du hållit ditt antagande, eller slutsats om du hellre vill kalla det för det, för dig själv. Som jag redan skrivit så finns det bland annat jaktförordningar att förhålla sig till.

Kanske har du fler regler som är tänkta att förhindra dödade av djur, som vi inte redan tagit upp?

Kan du säga någon vild fågel som inte är fridlyst?
Citera
2018-01-02, 23:15
  #39
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Fåglar med brutna vingar eller på annat vis svårt sjuka har jag slagit ihjäl snabbt och effektivt för att lindra deras plågor. Rent rättsligt skulle man kanske kunna torska på det men moralist sett är det nog rätt ok ändå.

Var ute och promenerade med en yngre familjemedlem som fick syn på en duva med minst bruten vinge. Där och då kunde jag inte göra något men vi såg en polisbil parkerad alldeles i närheten och när de kom åter till bilen angav vi att det fanns en skadad fågel. Vi gick men såg att de hade som en sopsäck med sig när de gick mot fågeln.

Antar att polisen gjorde pinan kort för inte har de väl tid med att köra skadade djur till t.ex. skansen?
Citera
2018-01-02, 23:55
  #40
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Fåglar med brutna vingar eller på annat vis svårt sjuka har jag slagit ihjäl snabbt och effektivt för att lindra deras plågor. Rent rättsligt skulle man kanske kunna torska på det men moralist sett är det nog rätt ok ändå.

Var ute och promenerade med en yngre familjemedlem som fick syn på en duva med minst bruten vinge. Där och då kunde jag inte göra något men vi såg en polisbil parkerad alldeles i närheten och när de kom åter till bilen angav vi att det fanns en skadad fågel. Vi gick men såg att de hade som en sopsäck med sig när de gick mot fågeln.

Antar att polisen gjorde pinan kort för inte har de väl tid med att köra skadade djur till t.ex. skansen?

Det finns faktiskt ett antal viltrehabiliterare i landet, dessa har tillstånd att vårda och rehabilitera skadade vilda djur (ett begränsat antal arter) i syfte att släppa ut dem i frihet efter tillfrisknandet. Ibland kontaktar polisen just en sådan viltrehabiliterare om man behöver hjälp att fånga in, vårda och rehabilitera djuren.

Viltrehabiliterna har laglig rätt att hålla skadade vilda djur i fångenskap (med godkänd anläggning) längre tid än vad vanliga privatpersoner har (där gränsen generellt går vid max 48 timmar, dock återigen med vissa begränsningar beroende på vilken art det handlar om, längre än så innebär brott mot jaktlagen).

Rent teoretiskt kan de poliser du pratade med ha lämnat den skadade duvan till en sådan viltrehabiliterare, men jag tvivlar på att de gjorde det om duvan i fråga var en sk. vanlig stadsduva (eg. klippduva). Hade det dock rört sig om en mer sällsynt och/eller skyddsvärd fågel, så borde de ha försökt göra det.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback