Citat:
Ursprungligen postat av
Haubits77B
Fast du får ju avliva dina egna djur utan att ta in veterinären.
Alla privatägda tamdjur får du avliva vad jag vet.
Återigen: det som inte är förbjudet är tillåtet.
Ett husdjur är egendom i juridisk mening men avliva hur som helst är inte lagligt. Det finns t.ex bestämmelser mot djurplågeri eller avlivar du på ett makabert sätt kan du begå brott mot ev som bevittnar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle81
Jag måste få döda en rabiat pitbull i självförsvar.
Får även döda katt i självförsvar. Liksom människor och alla djur antar jag.
Detta har snarare att göra med allmäna principen om nödvärn och inte nån rätt att döda djur. En hund som angriper dig är inte alltid tillåtet att döda, skjuter du t.ex ihjäl en polishund som bitit dig åker du dit. Dödligt våld i självförsvar mot en katt finns ingen domstol i världen som kommer köpa.
Citat:
Ursprungligen postat av
cmdQ
Undran som fick mig att starta tråden grundar sig i har vi aktivt bestämt vilka djur som står över andra och hur har vi kommit fram till det.
Det finns ingen sk djurrättsordning, förbud mot dödande uppkommer eftersom händelser utvecklar sig. Slås plötsligt larm att älgen är hotad blir den olagligt att döda.
Fram tills några decennier sen var det ingen som tog upp djurens lidande i riksdagsdebatt då kunde nästan inget göras mot vissa bönder som lät sina kor svälta eller skållade ihjäl grisar.
Skyddsjakt är ett avskilt kapitel, enbart särskilt förbestämda personer får bedriva det och kräver särskild förutsättning.