2018-01-01, 22:03
Medlem
Mördarsniglar måste man få mörda.
Citera
2018-01-01, 23:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Är du säker på det? Råkar man titta snett på en igelkott kan man råka illa ut...

"Fångade igelkottar – döms för jaktbrott"
http://www.pt.se/nyheter/pitea/fanga...-10549944.aspx

Sverige är fantastiskt (sjukt)...
.

Här är villkoren (förutom en hel del andra villkor, så är det även skillnad på reglerna mellan jakt på grävling och igelkott):

Citat:
Enligt jaktlagstiftningen är allt vilt i grunden fredat.

Det innebär att man bara får jaga vilt om bestämmelserna tillåter det. Även ägg och bon är fredade. Som jakt räknas inte bara själva dödandet, utan även förföljande av vilt för att fånga eller döda det.

Man får jaga följande arter (på tillåtna tider) även om man inte har jakträtt. Det gäller dock enbart för den som bor på en gård eller har en trädgård, men saknar jakträtt där. Endast jaktmedel som godkänts enligt jaktlagstiftningen får användas. Dessutom, det gäller enbart för vilt som kommer in på gården/trädgården och då bara följande sorter:

Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmöss, kråka, råka, kaja, skata, björktrast, gråsparv eller pilfink.

Att kvinnan i fallet som du länkar till döms för jaktbrott beror dessutom på att hon använde icke-godkänt jaktmedel, dvs. man får inte fånga och hålla igelkottar i glasburkar
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-01-01 kl. 23:57.
Citera
2018-01-02, 00:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Ni har missat hundar och katter. Fast det är veterinären som gör själva dödandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag måste få döda en rabiat pitbull i självförsvar.

Får även döda katt i självförsvar. Liksom människor och alla djur antar jag.

Att döda någon annans husdjur (hund, katt etc.) omfattas av en annan lagstiftning än vilt. Istället för jaktbrott kan man istället dömas för skadegörelse, då husdjur i lagens mening anses utgöra en människas egendom.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-01-02 kl. 00:20.
Citera
2018-01-02, 09:43
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politiker.ljuger
Hahahaha!!! Du e inte jägare, eller? Underbart med dessa små kommentarer som avslöjar hela personen.

Får jag fråga TS om varför du undrar detta?

Under julfirandet pratade vi om det, det började med varför vi människor tycker att det är mer okej att äta vissa djurarter än andra. Sen gled det in på rent dödande.

Undran som fick mig att starta tråden grundar sig i har vi aktivt bestämt vilka djur som står över andra och hur har vi kommit fram till det.
Citera
2018-01-02, 10:00
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Under julfirandet pratade vi om det, det började med varför vi människor tycker att det är mer okej att äta vissa djurarter än andra. Sen gled det in på rent dödande.

Undran som fick mig att starta tråden grundar sig i har vi aktivt bestämt vilka djur som står över andra och hur har vi kommit fram till det.
Det här är ingen skröna trots att kanske våra asfaltsgenerationer kommer att påstå det
Att mänskligheten har dödat djur har uppstått i framförallt ett födoperspektiv, kläder=päls
Sen har det anpassats över tiden tex ekorrjakt har upphört för att varken päls eller kött tas tillvara längre, och då finns ju egentligen ingen rimlig anledning att ta kål på dom, skyddsjakt säger en del, ja det är ju ytterligare en anledning till att döda djur, nån har nämnt råttor, soptippskråkor vad dom nu gör för skada egentligen förutom att deras soptippsätande skaffar dom en fördel som kan slå ut andra arter.
Citera
2018-01-02, 10:42
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast du får ju avliva dina egna djur utan att ta in veterinären.

Alla privatägda tamdjur får du avliva vad jag vet.
Återigen: det som inte är förbjudet är tillåtet.

Ett husdjur är egendom i juridisk mening men avliva hur som helst är inte lagligt. Det finns t.ex bestämmelser mot djurplågeri eller avlivar du på ett makabert sätt kan du begå brott mot ev som bevittnar.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag måste få döda en rabiat pitbull i självförsvar.

Får även döda katt i självförsvar. Liksom människor och alla djur antar jag.
Detta har snarare att göra med allmäna principen om nödvärn och inte nån rätt att döda djur. En hund som angriper dig är inte alltid tillåtet att döda, skjuter du t.ex ihjäl en polishund som bitit dig åker du dit. Dödligt våld i självförsvar mot en katt finns ingen domstol i världen som kommer köpa.
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Det finns ingen sk djurrättsordning, förbud mot dödande uppkommer eftersom händelser utvecklar sig. Slås plötsligt larm att älgen är hotad blir den olagligt att döda.

Fram tills några decennier sen var det ingen som tog upp djurens lidande i riksdagsdebatt då kunde nästan inget göras mot vissa bönder som lät sina kor svälta eller skållade ihjäl grisar.

Skyddsjakt är ett avskilt kapitel, enbart särskilt förbestämda personer får bedriva det och kräver särskild förutsättning.
Citera
2018-01-02, 12:09
Medlem
Conams avatar
Skyddsjakt är ett avskilt kapitel, enbart särskilt förbestämda personer får bedriva det och kräver särskild förutsättning.[/quote]
Vem som helst får bedriva skyddsjakt om alla kriterier är uppfyllda statligt jaktkort osv, tex gäss i växande gröda
Citera
2018-01-02, 12:22
Medlem
Magic-balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Vem som helst får bedriva skyddsjakt om alla kriterier är uppfyllda statligt jaktkort osv,
LOL ja men ändå nej bestäm dig

Såg en jädra massa blinkande bilar på E6 häromnatten, stod "viltolycka" på skyltar sen såg jag några i neonvästar gå omkring i buskaget vid sidan Stod "skyddsjägare" bakomtill. Antar att dessa är nån form av jourhavande gäng.
Citera
2018-01-02, 12:31
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magic-ball
LOL ja men ändå nej bestäm dig

Såg en jädra massa blinkande bilar på E6 häromnatten, stod "viltolycka" på skyltar sen såg jag några i neonvästar gå omkring i buskaget vid sidan Stod "skyddsjägare" bakomtill. Antar att dessa är nån form av jourhavande gäng.
Ok... översta två textraderna är från inlägget ovanför, japp skyddsjägare är mer eller mindre väl utrustade, kring vägar som E6 är det förmodligen väldigt säkerhetsmedvetna jägare som rings in!
Kring vägarna runt Busksnäppehult så är det troligt att den lokale tax-ägaren som sköter eftersöket
Citera
2018-01-02, 12:40
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe

Skyddsjakt är ett avskilt kapitel, enbart särskilt förbestämda personer får bedriva det och kräver särskild förutsättning.

Nix.
Det finns rätt många djur som får skyddsjagas "på den egnes initiativ". Som i mitt tidigare exempel med grävlingar.
Citera
2018-01-02, 15:14
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nix.
Det finns rätt många djur som får skyddsjagas "på den egnes initiativ". Som i mitt tidigare exempel med grävlingar.
Med skyddsjakt kan man sudda bort en hel del gränser till vad det är och inte är som t.ex 28§ jaktförordningen.

Sen vet jag inte vilket exempel med grävlingar du menar. Du har inte inte skrivit nåt sånt. Eller skrev du med annat konto?
Citera
2018-01-02, 15:42
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Med skyddsjakt kan man sudda bort en hel del gränser till vad det är och inte är som t.ex 28§ jaktförordningen.

Sen vet jag inte vilket exempel med grävlingar du menar. Du har inte inte skrivit nåt sånt. Eller skrev du med annat konto?
28 i jaktförordningen har väl egentligen mest med nödvärn att göra? Skyddsjakt bedriver man för att förebygga skada i största allmänhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in