Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-01, 14:01
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Steker upp fläskkotletter och lyssnar bl a på Megadeth och Sepultura. Bra, aggressiv musik (även fast de två banden inte är så lika).

Det är nyårsdagen. Lite grådaskigt och hängigt. Men denna musik knyter an känslorna så jag känner mig lugn och samlad. En musik som "låter" intelligent.

Tror jag skulle känna mig på ett helt annat sätt om jag istället lyssnat på Taylor Swift.

Givetvis finns det musik till tillfälle och tillfälle. Men rent generellt: Blir man korkad av att lyssna på popmusik? Blir man intelligent av att lyssna på metal?

Intelligent ska nog mer förstås som en känsla här, än av en faktisk intelligenskvot. En intelligens man förnimmer inom sig när man ser en skarp film, läser en djup bok eller spelar ett uppslukande spel (eller lyssnar på musik).
Citera
2018-01-01, 14:06
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Är Megadeth verkligen Pop? När det gäller pop tänker jag mer på Ace of base och Madonna.
Citera
2018-01-01, 14:15
  #3
Medlem
Overklighetss avatar
Vet inte om det kan anses vara så intelligent att enbart hålla sig till en genre överlag.
Citera
2018-01-01, 14:17
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
"Vad kom först? Hönan eller ägget?"

Nej jag tror inte man blir ointelligent eller dummare av att lyssna på pop, jag tror man redan är ointelligent om man lyssnar på pop. Är man en tänkande individ så tar man redan aktivt avstånd från hjärndöd mainstreammusik utan innehåll bara genom att man helt enkelt inte gillar sådan musik varken för dess falska budskap eller innehållslösa bakgrund.

Man sväljer inte vilket skräp som helst helt enkelt. Den dumma massan däremot som läser Aftonbladet, tycker frysta färdigförpackade grönsaker är lika goda som färska, tittar på ettan mm lyssnar säkert på pop för att det är vad radion spelar men de blir nog inte dummare för det.
Citera
2018-01-01, 14:18
  #5
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Vet inte om det kan anses vara så intelligent att enbart hålla sig till en genre överlag.

Typ som hårdrockare som VÄGRAR lyssna på annat vissa kan ju inte ens följa med på en pub där dom spelar pop.
Citera
2018-01-01, 14:22
  #6
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Steker upp fläskkotletter och lyssnar bl a på Megadeth och Sepultura. Bra, aggressiv musik (även fast de två banden inte är så lika).

Det är nyårsdagen. Lite grådaskigt och hängigt. Men denna musik knyter an känslorna så jag känner mig lugn och samlad. En musik som "låter" intelligent.

Tror jag skulle känna mig på ett helt annat sätt om jag istället lyssnat på Taylor Swift.

Givetvis finns det musik till tillfälle och tillfälle. Men rent generellt: Blir man korkad av att lyssna på popmusik? Blir man intelligent av att lyssna på metal?

Intelligent ska nog mer förstås som en känsla här, än av en faktisk intelligenskvot. En intelligens man förnimmer inom sig när man ser en skarp film, läser en djup bok eller spelar ett uppslukande spel (eller lyssnar på musik).
Nej. Det låter konstigt att man kan bli korkad av att lyssna på en viss musikgenre.
Citera
2018-01-01, 14:24
  #7
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Typ som hårdrockare som VÄGRAR lyssna på annat vissa kan ju inte ens följa med på en pub där dom spelar pop.

Dem är ett intressant klientel.
Citera
2018-01-01, 15:06
  #8
Medlem
Tror inte man blir dummare av musik. Däremot kan man nog utveckla sitt intellekt om man är lagd så att man av vana analyserar musiken/texterna medans man lyssnar. Men det spelar nog inte så stor roll vilken genre musiken hör hemma. Gillar man att analysera musik så dras man till låtar som innehåller de element man föredrar.
Citera
2018-01-01, 15:22
  #9
Medlem
Dofternas avatar
En bra poplåt är ju i grunden en bra låt, bara hur den förpackas avgör genren.
De mest intellektuellt stimulerande människor jag stött på de senaste åren har alla en sak gemensamt, de gillar trap-rap. Trap är ungefär så dumt det kan bli utan att man måste ha förmyndare.

Störst chans att bli dum i huvudet har man om man lyssnar på Raubtier och Sabaton. Detta är min övertygelse.

Citera
2018-01-01, 15:28
  #10
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
CLASSICAL MUSIC LINKED TO HIGH INTELLIGENCE
An evolutionary theorist provides evidence that intelligent individuals are more likely to enjoy purely instrumental music.

https://www.google.se/amp/s/psmag.co...lligence-27959
Citera
2018-01-01, 15:37
  #11
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
En bra poplåt är ju i grunden en bra låt, bara hur den förpackas avgör genren.
De mest intellektuellt stimulerande människor jag stött på de senaste åren har alla en sak gemensamt, de gillar trap-rap. Trap är ungefär så dumt det kan bli utan att man måste ha förmyndare.

Störst chans att bli dum i huvudet har man om man lyssnar på Raubtier och Sabaton. Detta är min övertygelse.


Vad föreslår du då? Tre bögar och en dator? Lena Philipsson? Rysk balalajkaorkester?

Det finns inget mer intellektuellt stimulerande än musik som handlar om död, krig, hat och allmän förintelse. Mänsklighetens största intellektuella framsteg har gjorts genom detta område
Citera
2018-01-01, 15:39
  #12
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
https://www.google.se/amp/s/psmag.co...lligence-27959

Gillar klassisk jazz med bara instrument, räknas det eller syftar man bara på Mozart, Bach mm
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback