2018-01-01, 16:11
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Vad föreslår du då? Tre bögar och en dator? Lena Philipsson? Rysk balalajkaorkester?

Det finns inget mer intellektuellt stimulerande än musik som handlar om död, krig, hat och allmän förintelse. Mänsklighetens största intellektuella framsteg har gjorts genom detta område

Om man tror att texterna har någon som helst betydelse för en låts kvalité så har man missat det helt och fullt. Typ.

Visst, tre bögar och en synt kan fungera.
Citera
2018-01-01, 16:12
Medlem
Citat:
"Vad kom först? Hönan eller ägget?"

Nej jag tror inte man blir ointelligent eller dummare av att lyssna på pop, jag tror man redan är ointelligent om man lyssnar på pop. Är man en tänkande individ så tar man redan aktivt avstånd från hjärndöd mainstreammusik utan innehåll bara genom att man helt enkelt inte gillar sådan musik varken för dess falska budskap eller innehållslösa bakgrund.

Man sväljer inte vilket skräp som helst helt enkelt. Den dumma massan däremot som läser Aftonbladet, tycker frysta färdigförpackade grönsaker är lika goda som färska, tittar på ettan mm lyssnar säkert på pop för att det är vad radion spelar men de blir nog inte dummare för det.

Vem fan lyssnar inte på pop?
Citera
2018-01-01, 16:16
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Om man tror att texterna har någon som helst betydelse för en låts kvalité så har man missat det helt och fullt. Typ.

Visst, tre bögar och en synt kan fungera.

Så kan man inte säga om en text som:
Se stormen som stilar. Se flammor i skyn och välden skall niga inför denna syn. Fall ner på knä inför Sveriges elit, som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit.

Det är ju ren poesi
Citera
2018-01-01, 16:17
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vem fan lyssnar inte på pop?

Jag. Fler frågor?
Citera
2018-01-01, 16:20
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Så kan man inte säga om en text som:
Se stormen som stilar. Se flammor i skyn och välden skall niga inför denna syn. Fall ner på knä inför Sveriges elit, som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit.

Det är ju ren poesi

Visst, men det spelar ingen som helst roll för musikens kvalité.
Citera
2018-01-01, 16:22
Medlem
Drinkycrows avatar
Nej det tilltalar bara dumma människor mer. De största idioterna är fortfarande de som på allvar tror att man blir intelligent av att lyssna på klassisk musik.
Citera
2018-01-01, 16:25
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Visst, men det spelar ingen som helst roll för musikens kvalité.

Nä egentligen inte om vi håller oss till det instrumentala och om vi ska vara seriösa. Då är nog bögarna med sin dator mer intellektuellt intressant just för att musik som enbart måste förlita sig på sina toner för att vara säregna kräver lite mer både av skaparna och åhörarna än musik som förlitar sig på provokativa texter och enkla rim.
Citera
2018-01-01, 16:43
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Nä egentligen inte om vi håller oss till det instrumentala och om vi ska vara seriösa. Då är nog bögarna med sin dator mer intellektuellt intressant just för att musik som enbart måste förlita sig på sina toner för att vara säregna kräver lite mer både av skaparna och åhörarna än musik som förlitar sig på provokativa texter och enkla rim.

Jadu, man kan ju vara provokativ utan att vara övertydlig. Syntmusiken var ytterst provocerande för gubbsen med "riktiga instrument" när den kom. Fascistisk tom bara för att den inte var svettig och trasigt klädd.
?
Citera
2018-01-01, 18:16
Medlem
Slottsherres avatar
Det är väl bara Vit Makt-musik som ofelbart signalerar att man är lite efterbliven.
Men det går nog inte att skylla på musiken.

Sedan lär det ju finnas ett visst samband mellan matematisk begåvning och hög musikalitet, men det är en annan historia. Även musikaliska underbarn kan gilla att lyssna på popmusik.
Citera
2018-01-01, 18:24
Medlem
BigFatCones avatar
En låt som man gillar är en låt som man gillar, oavsett genre.
Citera
2018-01-01, 19:06
Medlem
VolvoSonetts avatar
Man påverkas knappast av musiken. Däremot speglar nog musiken din intelligens.

Om du lyssnar på Jean Banan är nog sannolikheten större att du är korkad, än om du grottar i Amon Düül och Pink Floyd.
Citera
2018-01-08, 13:40
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Steker upp fläskkotletter och lyssnar bl a på Megadeth och Sepultura. Bra, aggressiv musik (även fast de två banden inte är så lika).

Det är nyårsdagen. Lite grådaskigt och hängigt. Men denna musik knyter an känslorna så jag känner mig lugn och samlad. En musik som "låter" intelligent.

Tror jag skulle känna mig på ett helt annat sätt om jag istället lyssnat på Taylor Swift.

Givetvis finns det musik till tillfälle och tillfälle. Men rent generellt: Blir man korkad av att lyssna på popmusik? Blir man intelligent av att lyssna på metal?

Intelligent ska nog mer förstås som en känsla här, än av en faktisk intelligenskvot. En intelligens man förnimmer inom sig när man ser en skarp film, läser en djup bok eller spelar ett uppslukande spel (eller lyssnar på musik).
Är det pop-musik du menar, eller är det egentligen populärmusik du tänker på???

Det är ju inte samma sak.
Visst är pop naturligtvis populärmusik, men all populärmusik är inte pop.
Enkelt uttryckt så är populärmusik all sån musik som, i ena eller andra formen, spelas på radion och vänder sig till en Publik som Håller sig ajour.

Dvs även Sepultura och Megadeath är populärmusik.
Det är alltså kommersiella band, som tjänar sitt uppehälle på en betalande publik.

Populärmusik kan vara precis så "intelligent" som du föredrar, liksom så hjärndöd som du fasar för.
Det är olika beroende på vem som gjort vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in