Citat:
Ursprungligen postat av
D_V_S
Steker upp fläskkotletter och lyssnar bl a på Megadeth och Sepultura. Bra, aggressiv musik (även fast de två banden inte är så lika).
Det är nyårsdagen. Lite grådaskigt och hängigt. Men denna musik knyter an känslorna så jag känner mig lugn och samlad. En musik som "låter" intelligent.
Tror jag skulle känna mig på ett helt annat sätt om jag istället lyssnat på Taylor Swift.
Givetvis finns det musik till tillfälle och tillfälle. Men rent generellt: Blir man korkad av att lyssna på popmusik? Blir man intelligent av att lyssna på metal?
Intelligent ska nog mer förstås som en känsla här, än av en faktisk intelligenskvot. En intelligens man förnimmer inom sig när man ser en skarp film, läser en djup bok eller spelar ett uppslukande spel (eller lyssnar på musik).
Är det pop-musik du menar, eller är det egentligen populärmusik du tänker på???
Det är ju inte samma sak.
Visst är pop naturligtvis populärmusik, men all populärmusik är inte pop.
Enkelt uttryckt så är populärmusik all sån musik som, i ena eller andra formen, spelas på radion och vänder sig till en Publik som Håller sig ajour.
Dvs även Sepultura och Megadeath är populärmusik.
Det är alltså kommersiella band, som tjänar sitt uppehälle på en betalande publik.
Populärmusik kan vara precis så "intelligent" som du föredrar, liksom så hjärndöd som du fasar för.
Det är olika beroende på vem som gjort vad.