Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-31, 22:25
  #1
Medlem
moonclimbers avatar
Hej,
För många år sedan påbörjade jag jägarexamen och klarade alla proven utom hagel. Det är lerduveskytte jag har problem med, jag har inte ännu "hittat det". Vad jag skulle behöva är att få stå och bara nöta några timmar/en halv dag för att "hitta det", för att därefter öva lite mer normalt några gånger.

Det som begränsar mig är att jag inte känner någon som jagar tillräckligt bra för att be om en så stor tjänst som att lägga en halvdag på att låta mig få skjuta lerduvor.
Därför undrar jag om det är någon som har andra tips? Jag har alltså ingen i familjen eller nära vänkretsen som jagar eller har tillgång till hagelvapen, och det hela känns lite som ett moment 22 eftersom jag ju inte kan skaffa egen bössa att öva med förräns jag klarat det där förnipplade hagelprovet.
Alla andra prov är alltså avklarade, och det är bara godkänt hagelprov som står mellan mig och examen.

Ska jag istället ta kontakt med en renodlad skytteförening som håller på med lerduveskytte och träna upp mig den vägen? Vet stt det finns en i närheten.
Citera
2017-12-31, 22:28
  #2
Medlem
Haha lerduveskytte är svinkul!
Citera
2017-12-31, 22:35
  #3
Medlem
moonclimbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattspark112
Haha lerduveskytte är svinkul!

Ja det är mycket därför jag vill kunna skaffa en egen hagelbössa.
Har du några tips?
Citera
2017-12-31, 22:36
  #4
Medlem
Men skoja. Två skott max. Sen kan man skjuta hagel. Gubbaskytte.
Citera
2017-12-31, 22:41
  #5
Medlem
Hax.Pains avatar
Ska du jaga med hagel så är det en självklarhet att träna mycket skytte, något annat ser jag som djupt oetiskt.

Det bästa sättet att öva om man inte vill slösa med andras tid, är att bli medlem i en skytteklubb som har lånevapen.
Citera
2017-12-31, 22:45
  #6
Medlem
moonclimbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Men skoja. Två skott max. Sen kan man skjuta hagel. Gubbaskytte.

Inte för mig. Vanligt skytte har jag alltid varit bra på men lerduveskytte får jag bara inte till...
Citera
2017-12-31, 22:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonclimber
Inte för mig. Vanligt skytte har jag alltid varit bra på men lerduveskytte får jag bara inte till...

Skjut framför. Ju längre bort ju större chans att träffa då haglet sprider sig.
Citera
2018-01-01, 01:52
  #8
Medlem
Kuivakangass avatar
Du har teoretiskt koll på hur du ska genomföra hagelskottet rent tekniskt?
Citera
2018-01-01, 03:56
  #9
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Lerduveskytte tycker jag är riktigt kul, mycket roligare än kula. Jag vet att många har problem med det, när jag började hade jag en jättebra instruktör som bland annat sade att man skall försöka minnas bilden av träffen, hur var man positionerad, hur såg det ut när man siktade, var kornet var, var duvan var, minnas känslan av skottet.

En annan viktig sak han lärde mig var att hålla bössan på ett sätt som att när kolven var nere och när man var anlagd skulle kornet vara på samma ställe. På så sätt blir anläggningen mycket lättare i och med att man inte behöver justera kornet i efterhand. Träna torranläggning så du kan anlägga snabbt och smidigt med kornet på samma ställe. Öva även med duvor utlagda på en vall eller liknande.

När det gäller skarp övning, hitta en skjutbana i närheten som har lerduveskytte, du kan troligen betala för att för skjuta skeet, i och med att du bara behöver skjuta frånduvor kan du stå en hel dag och nöta. Du kan även kolla om det ges kurser i skytte. Klarar du fem duvor i en serie för jämnan bör du klara provet men det är ju även markmål och avståndsbedömning så öva det med. Och ladda med två skott, var inte rädd för att bränna av ett andra skott, det är bra övning.

Jag måste ha skjutit över 200 patroner innan jag gick upp och klarade provet.
Citera
2018-01-01, 09:41
  #10
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Skjut framför. Ju längre bort ju större chans att träffa då haglet sprider sig.
Du är verkligen väl insatt i hagelskyttets hemligheter....
Citera
2018-01-01, 18:44
  #11
Medlem
IMBILDENs avatar
TS, är du medveten om hur lerduveskyttet är upplagt på provet?

Det är väldigt enkelt skulle jag säga. De skickar iväg en långsam "frånduva", vilket är betydligt enklare än duvor från sidan. Du behöver aldrig tänka på framförhållning. Följ bara duvan längs med spången och tryck av, låt duvan vara lite ovanför spången. Du får ladda med två skott och du har två skott på dig att få ned duvan. Det är faktiskt inte särskilt svårt.
Citera
2018-01-09, 09:42
  #12
Medlem
Roddarens avatar
Du skall givetvis gå med i en jaktskytteklubb eller motsvarande som har lerduvebana, de hjälper dig och borde ha lånebössa. Den som säger att lerduveskytte är enkelt har garanterat bara skjutit på långsamma frångående duvor vilket med lite övning går ganska bra. Det är dock stor skillnad mot Skeet där duvorna håller 90 km/h och man skjuter på mer avstånd på korsande duvor och doubleer..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback