• 1
  • 2
2018-01-09, 15:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Du skall givetvis gå med i en jaktskytteklubb eller motsvarande som har lerduvebana, de hjälper dig och borde ha lånebössa. Den som säger att lerduveskytte är enkelt har garanterat bara skjutit på långsamma frångående duvor vilket med lite övning går ganska bra. Det är dock stor skillnad mot Skeet där duvorna håller 90 km/h och man skjuter på mer avstånd på korsande duvor och doubleer..

Helt riktigt, men nu handlade det ju om att klara en jägarexamen och där är ju inte kraven jättehöga.
Citera
2018-01-23, 13:59
Medlem
Moonclimber: du har pm
Citera
2018-01-29, 20:45
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
TS, är du medveten om hur lerduveskyttet är upplagt på provet?

Det är väldigt enkelt skulle jag säga. De skickar iväg en långsam "frånduva", vilket är betydligt enklare än duvor från sidan. Du behöver aldrig tänka på framförhållning. Följ bara duvan längs med spången och tryck av, låt duvan vara lite ovanför spången. Du får ladda med två skott och du har två skott på dig att få ned duvan. Det är faktiskt inte särskilt svårt.

Lite kuriosa

Jag tycker tvärtom. Jag har skjutit en hel del på Susegården då jag vill lära mig skytte seriöst.
Efter att ha blivit hyfsat bra på 20-40 meters sportingduvor i alla möjliga vinklar (se bilder från susegården) så bommade jag varenda duva på examensprovet
Citera
2018-01-31, 19:32
Medlem
Var i landet?

Citat:
Ursprungligen postat av moonclimber
Hej,
För många år sedan påbörjade jag jägarexamen och klarade alla proven utom hagel. Det är lerduveskytte jag har problem med, jag har inte ännu "hittat det". Vad jag skulle behöva är att få stå och bara nöta några timmar/en halv dag för att "hitta det", för att därefter öva lite mer normalt några gånger.

Det som begränsar mig är att jag inte känner någon som jagar tillräckligt bra för att be om en så stor tjänst som att lägga en halvdag på att låta mig få skjuta lerduvor.
Därför undrar jag om det är någon som har andra tips? Jag har alltså ingen i familjen eller nära vänkretsen som jagar eller har tillgång till hagelvapen, och det hela känns lite som ett moment 22 eftersom jag ju inte kan skaffa egen bössa att öva med förräns jag klarat det där förnipplade hagelprovet.
Alla andra prov är alltså avklarade, och det är bara godkänt hagelprov som står mellan mig och examen.

Ska jag istället ta kontakt med en renodlad skytteförening som håller på med lerduveskytte och träna upp mig den vägen? Vet stt det finns en i närheten.
Citera
2018-02-07, 11:17
Medlem
moonclimbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehammer
Var i landet?

Uppsala-trakten
Citera
2021-03-19, 08:53
Medlem
Undra vad skulle hända om skulle träna lerduveskytte från balkongen
inför kommande sommarsäsong, med ett leende i solen från balkis igår

Grannen svarade med ett skratt, testa vetja ..

Skulle inte tro det, men ändå tanken, vad skulle hända?
(böter, fängelse eller .. )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in