Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-11, 23:40
  #217
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Snacka om att du kastar sten i glashus...
I teorin så håller inte enbart ett erkännande som bevisning i en domstol rörande ett grovt brott. I teorin. I praktiken är det så att ett erkännande kan kan fungera som enda bevisning om den åtalade berättar sådant som han rimligen inte kunde ha känt till. Fallet Thomas Quick är ett sådant mardrömsexempel. Quick blev inte fälld enbart på sina erkännanden, han blev fälld därför att hans erkännanden, så som de presenterades för domstolen, gav sken av att han visste saker som bara gärningsmannen (utöver polisen) kunde känna till.
I Sverige har vi endast jury i tryckfrihetsmål.
Du har alldeles för höga tankar om hovrätterna. Hovrätten dömer också fel ibland. Faktum är att många tingsrätter har väldigt slipade och erfarna rådmän medan många lagmän i hovrätten ser det som en tillfällig position i karriären.
tänka sig att jag visste att quick skulle tas upp.
det är ju 20 år sen eller nåt..
saker förändras.
förresten så dömdes Sture bergwall/Thomas Quick, I alla 8 fall, bara av tingsrätt.
det pga van der kwast som blåljuger om allt, precis allt.
bergwall blev friad från alla mord i - lyssna - hovrätten.

kasta sten i glashus?
en av Sveriges mest kände advokat Bodström hälsar att ett erkännande för sig själv håller aldrig.
ett erkännande - I SIN ENSAMHET.

Vad har tryckfrihetsbrott med nåt att göra..
med jury så fattar du väl att jag menar nämndemän, vilka I sin tur är domare, men det vet väl du.
relativt vanliga Svenssons (tex lokalpolitiker) som inte vet mer än nån annan om hur man ska tolka en lag.


Du blandar ihop orden så det blir svårt att förstå riktigt vad du menar, du pratar om rådmän som nämndemän, vilka har olika uppgifter, då tex nämndemän kan rådfråga en rådman. rådman är lite "högre" upp.
sen skriver du lagmän nånstans också.
väldigt svårt att förstå vad du menar måste jag säga.

mvh
__________________
Senast redigerad av UgLyBastard 2017-08-11 kl. 23:50.
Citera
2017-08-12, 00:51
  #218
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
tänka sig att jag visste att quick skulle tas upp.
det är ju 20 år sen eller nåt..
saker förändras.
förresten så dömdes Sture bergwall/Thomas Quick, I alla 8 fall, bara av tingsrätt.
det pga van der kwast som blåljuger om allt, precis allt.
Quick är det mest kända exemplet på hur man kan bli fälld på enbart erkännanden. Och fallen är inte 20 år gamla, det är bara några år sedan skandalen drogs fram i ljuset. Ja, van der Kwast var en del av problematiken. Han ljög inte, han lät bara passivt domstolarna att tro att Quick självständigt berättat om detaljer han inte kunde ha känt till. Förstår du problematiken nu? Och systemet i detta har inte förändrats ett dugg!
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
bergwall blev friad från alla mord i - lyssna - hovrätten.
Herregud vad dålig koll du har. Nej han blev inte friad i hovrätten, han fick resning i hovrätten men åklagaren lade då ner åtalet så det prövades aldrig av hovrätten. Vad nu det har för betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
kasta sten i glashus?
en av Sveriges mest kände advokat Bodström hälsar att ett erkännande för sig själv håller aldrig.
ett erkännande - I SIN ENSAMHET.
Nu är Bodström knappast en stjärna på juristhimlen, och inte hans mentor och lärare Claes "Flaskan" Borgström heller. Och läser du inte vad jag skrivit tidigare, ett erkännande räcker inte ensamt men om erkännandet innehåller detaljer som endast gärningsmannen kan känna till så håller det definitivt för fällande dom.
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Vad har tryckfrihetsbrott med nåt att göra..
med jury så fattar du väl att jag menar nämndemän, vilka I sin tur är domare, men det vet väl du.
relativt vanliga Svenssons (tex lokalpolitiker) som inte vet mer än nån annan om hur man ska tolka en lag.
Du yrade om "jury" och jag påpekade att jury har vi endast i tryckfrihetsmål. Nämndemän är något helt annat. men du tycks inte veta skillnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Du blandar ihop orden så det blir svårt att förstå riktigt vad du menar, du pratar om rådmän som nämndemän, vilka har olika uppgifter, då tex nämndemän kan rådfråga en rådman. rådman är lite "högre" upp.
sen skriver du lagmän nånstans också.
väldigt svårt att förstå vad du menar måste jag säga.

mvh
Jag förstår att det känns som om jag blandar "ihop orden", det är naturligt då du saknar helt kunskap om de här sakerna, du saknar ju till och med kunskap om grundläggande terminologi, du gör bort dig och är väldigt pinsam. Jag ska snabbt redogöra nedan för skillnaderna och jag föreslår att du håller tyst så du slipper göra bort dig igen.

Rådman = lagfaren domare i tingsrätt, ordförande i domstol
Nämndemän = lekmannadomare i tingsrätt och hovrätt, tillsätts av politiska partier
Lagman = chef över en tingsrätt eller lagfaren domare i hovrätt (då hovrättslagman)
Jury = används endast i tryckfrihetsmål och består av särskilt utsedda personer som tillsätts i en rättsprocess där parterna får utesluta ett visst antal var.
Citera
2017-08-12, 09:59
  #219
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Quick är det mest kända exemplet på hur man kan bli fälld på enbart erkännanden. Och fallen är inte 20 år gamla, det är bara några år sedan skandalen drogs fram i ljuset. Ja, van der Kwast var en del av problematiken. Han ljög inte, han lät bara passivt domstolarna att tro att Quick självständigt berättat om detaljer han inte kunde ha känt till. Förstår du problematiken nu? Och systemet i detta har inte förändrats ett dugg!
Herregud vad dålig koll du har. Nej han blev inte friad i hovrätten, han fick resning i hovrätten men åklagaren lade då ner åtalet så det prövades aldrig av hovrätten. Vad nu det har för betydelse.
Nu är Bodström knappast en stjärna på juristhimlen, och inte hans mentor och lärare Claes "Flaskan" Borgström heller. Och läser du inte vad jag skrivit tidigare, ett erkännande räcker inte ensamt men om erkännandet innehåller detaljer som endast gärningsmannen kan känna till så håller det definitivt för fällande dom.
Du yrade om "jury" och jag påpekade att jury har vi endast i tryckfrihetsmål. Nämndemän är något helt annat. men du tycks inte veta skillnaden.

Jag förstår att det känns som om jag blandar "ihop orden", det är naturligt då du saknar helt kunskap om de här sakerna, du saknar ju till och med kunskap om grundläggande terminologi, du gör bort dig och är väldigt pinsam. Jag ska snabbt redogöra nedan för skillnaderna och jag föreslår att du håller tyst så du slipper göra bort dig igen.

Rådman = lagfaren domare i tingsrätt, ordförande i domstol
Nämndemän = lekmannadomare i tingsrätt och hovrätt, tillsätts av politiska partier
Lagman = chef över en tingsrätt eller lagfaren domare i hovrätt (då hovrättslagman)
Jury = används endast i tryckfrihetsmål och består av särskilt utsedda personer som tillsätts i en rättsprocess där parterna får utesluta ett visst antal var.
wow..
du skriver att inte Bodström är nån stjärna..
det är inte du heller.

nog nu.

jag skrev från början att ett erkännande inte räcker.
sen började du yra om erkännande PLUS annat skit.

ha det!
Citera
2019-10-10, 16:22
  #220
Medlem
Grandiosos avatar
Svenska fall
TV3, Ikväll 21:00 - 22:00

"Camilla Lifvendahl knivmördas i sitt hem i Gävle. Hennes sambo Tommie Karim larmar polisen. Polisen söker efter en man utefter det signalement som sambon anger, men hittar ingen."

https://www.tv.nu/p/1IiEbV-Y-7pKB
Citera
2019-10-10, 21:58
  #221
Medlem
Vet inte om jag är blind men jag hittar inget om en fup här? Någon som sitter på den och vill dela med sig?
Citera
2019-10-11, 07:02
  #222
Avstängd
400Bens avatar
Vad gör Lennart idag? Sitter han fortfarande inläst på Säter eller är han fri?
Citera
2019-10-11, 09:18
  #223
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Svenska fall
TV3, Ikväll 21:00 - 22:00

"Camilla Lifvendahl knivmördas i sitt hem i Gävle. Hennes sambo Tommie Karim larmar polisen. Polisen söker efter en man utefter det signalement som sambon anger, men hittar ingen."

https://www.tv.nu/p/1IiEbV-Y-7pKB
Tommies sambo hette Anna Norell - Camilla var Annas fostersyster som mördades senare.

Klantigt av TV-guiden att få det så fel.
Citera
2019-10-11, 10:11
  #224
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vad gör Lennart idag? Sitter han fortfarande inläst på Säter eller är han fri?

Han sitter fortfarande inlåst och lär heller inte komma ut på många år om han nu någonsin kommer att göra det.
Sen kan man ju faktiskt fundera på om han skulle komma ut en vacker dag....
Till vadå?
Med det sagt så är jag inte säker på att Lennart ens vill ut i friheten......
Citera
2019-10-11, 15:27
  #225
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Han sitter fortfarande inlåst och lär heller inte komma ut på många år om han nu någonsin kommer att göra det.
Sen kan man ju faktiskt fundera på om han skulle komma ut en vacker dag....
Till vadå?
Med det sagt så är jag inte säker på att Lennart ens vill ut i friheten......

Tror han kommer komma ut en dag. I Sverige håller vi ogärna människor inspärrade hela livet. Kolla kannibalen i Malmö på 70-talet, hans släpptes sina sista år i livet. Lennart tror jag kommer få uppleva sista 10 åren i frihet i alla fall, men det är en stöd människa.

Skönt ändå att han sitter inlåst. har han gjort det nu i 14 år så är han riktigt sjuk.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2019-10-11 kl. 15:30.
Citera
2019-10-11, 17:43
  #226
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många år inom vården.

Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Tror han kommer komma ut en dag. I Sverige håller vi ogärna människor inspärrade hela livet. Kolla kannibalen i Malmö på 70-talet, hans släpptes sina sista år i livet. Lennart tror jag kommer få uppleva sista 10 åren i frihet i alla fall, men det är en stöd människa.

Skönt ändå att han sitter inlåst. har han gjort det nu i 14 år så är han riktigt sjuk.

Det tror jag också.

GM kommer troligtvis att komma ut som pensionär. Jag tror att LP har funnit sig tillrätta och "trivs" numera efter alla år inom vården. Han har dessutom inget att komma ut till.

Bra att han är inlåst så länge som möjligt för "vård".
Citera
2019-10-11, 18:57
  #227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vad gör Lennart idag? Sitter han fortfarande inläst på Säter eller är han fri?

Kan meddela att Lennart befinner sig i Gävle sedan ett par månader tillbaka. Han sitter på Rättspsykiatriska vårdavdelningen (26an) vid Gävle sjukhus Psykiatriska klinik. Har alltså förflyttats från Säter till en avdelning med lägre säkerhetsklass. En s.k. "utslussningsavdelning". Med det sagt så betyder det inte att han är nära att släppas på fri fot.

Källa: jag själv.
Citera
2019-10-11, 23:50
  #228
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det tror jag också.

GM kommer troligtvis att komma ut som pensionär. Jag tror att LP har funnit sig tillrätta och "trivs" numera efter alla år inom vården. Han har dessutom inget att komma ut till.

Bra att han är inlåst så länge som möjligt för "vård".

Ja, han gillade ju inte livet där ute där han var isolerad.

Citat:
Ursprungligen postat av PrimalBreath
Kan meddela att Lennart befinner sig i Gävle sedan ett par månader tillbaka. Han sitter på Rättspsykiatriska vårdavdelningen (26an) vid Gävle sjukhus Psykiatriska klinik. Har alltså förflyttats från Säter till en avdelning med lägre säkerhetsklass. En s.k. "utslussningsavdelning". Med det sagt så betyder det inte att han är nära att släppas på fri fot.

Källa: jag själv.

Tack för infon
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback