• 1
  • 2
2017-12-30, 13:47
Medlem
Har köpte hummer och entrecote till nyår.
Vad ska göra med detta?

Tänkte rensa ut hummern enligt Gordon R's tips på nätet då jag inte gillar att dela på mitten - blir så mycket magsäck och grejjer. Alltså skala den som en kräfta.
Steka Entrecoten till detta men vad serverar man med?

Vad för sås har man och kan man ha bakpotatis?

Skall jag göra något annat med dessa fina humrar och kött? - hur gör jag den godaste inte för svåra rätten med dessa basprodukter??
Citera
2017-12-30, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Har köpte hummer och entrecote till nyår.
Vad ska göra med detta?

Tänkte rensa ut hummern enligt Gordon R's tips på nätet då jag inte gillar att dela på mitten - blir så mycket magsäck och grejjer. Alltså skala den som en kräfta.
Steka Entrecoten till detta men vad serverar man med?

Vad för sås har man och kan man ha bakpotatis?

Skall jag göra något annat med dessa fina humrar och kött? - hur gör jag den godaste inte för svåra rätten med dessa basprodukter??

Storlek på hummern?
Fryst eller färsk?
Citera
2017-12-30, 13:53
Medlem
RonHowards avatar
Inte någon bakpotatis!

Du kan göra en potatisgratäng eller servera hasselbackspotatis till.

Servera med hemmagjord bearnaise eller ett gott kryddsmör. Kanske lite grönt på tallriken också? Varför inte fynda billig grön sparris? Stek på medel värme i smör och salta mot slutet, blir kanon!
Citera
2017-12-30, 13:57
Medlem
Färsk hummer på 420g stycket.
Kör hasselbackspotatis som RonHoward tipsar

Hur länge steker man grön sparris`?
Låter gott

Är det stor skillnad med hemgjor eller köpt bea?

Är det Okey att skala hummern som en kräfta och lägga upp på tallrik istället för att dela på mitten?
Tänkte såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=h8os1dQco0o

Men hur serverar man detta med kött?
Citera
2017-12-30, 15:07
Medlem
Citat:
Färsk hummer på 420g stycket.
Kör hasselbackspotatis som RonHoward tipsar

Hur länge steker man grön sparris`?
Låter gott

Är det Okey att skala hummern som en kräfta och lägga upp på tallrik istället för att dela på mitten?
Tänkte såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=h8os1dQco0o

Men hur serverar man detta med kött?
Mitt tips blir att servera hummern separat som en förrätt, dock räcker det med den skalade kroppen och klorna, till detta en hemmagjord Aioli i kopp, en halva Lime samt rostat vitlöksbröd.

Kasta in Hasselbackspotatisen i ugnen och efter 15-20 min så börjar du med köttet.

Stek den rumsvarma välkryddade(salt & svartpeppar)Entrecoten i 3 cm skivor, avsluta stekningen med en extra rejäl klick smör, ös köttet med smöret några ggr.
Tag köttet ur pannan och låt vila, under denna "vilotid" så steker du sparris i smör och skivar upp gigantiska skivor av ditt hemmagjorda vitlökssmör, som slutligen placeras mitt på den ljumma entrecoten tillsammans med ett par "fällda" sparrisar.

Mer än så här är överkurs, låt dom fina råvarorna tala för sig själv.
Citera
2017-12-30, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Mitt tips blir att servera hummern separat som en förrätt, dock räcker det med den skalade kroppen och klorna, till detta en hemmagjord Aioli i kopp, en halva Lime samt rostat vitlöksbröd.

Kasta in Hasselbackspotatisen i ugnen och efter 15-20 min så börjar du med köttet.

Stek den rumsvarma välkryddade(salt & svartpeppar)Entrecoten i 3 cm skivor, avsluta stekningen med en extra rejäl klick smör, ös köttet med smöret några ggr.
Tag köttet ur pannan och låt vila, under denna "vilotid" så steker du sparris i smör och skivar upp gigantiska skivor av ditt hemmagjorda vitlökssmör, som slutligen placeras mitt på den ljumma entrecoten tillsammans med ett par "fällda" sparrisar.

Mer än så här är överkurs, låt dom fina råvarorna tala för sig själv.

Lite synd med all denna vitlök i både för- och efterrätt va?
Det är nyårsafton, alla tycker inte om vitlök, och man vill inte förstöra god dryck eller eventuellt tolvslagshångel.

TS -
Jag tror att det blir svårt att skala hummern som på videon du länkade till, för att det ska kunna göras behövs ett vant handlag och att hummern är helt nykokt.
Försöker du dig på den typen av tillredning så är risken att det blir skit av alltihop och att du blir frustrerad över att det inte går så lätt som när GR gör det. Det kan sluta med att du helt enkelt förstör din hummer.

Klyv den bara, magsäcken och tarmen tar du enkelt bort med en stekpincett. Hummern är ju ganska liten, så det är inte mycket kött, men servera enkelt med brynt smör och en halv grillad citron att pressa över.
Vill du göra det mer jobbat, så gör en blandning av smör, citron, ströbröd, tryffelolja och persilja som du kladdar på hummern och gratinerar under grillelementet i ugnen.

Hasselbackspotatis är trevligt till, även om jag tycker att det är mer vardagsmat. Du kan ju lyxa till den lite genom att droppa på försiktigt med tryffelolja och lägga på repad backtimjan.

Helstek din entrecote om du inte är van i köket, så är du säker på att få saftigt och välsmakande kött. Bryn köttet runt om och låt gå i ugnen, gärna på ugnsgaller så att alla goda köttsafter droppar ner på potatisen, salt och peppar räcker som smak. När köttet är 54 grader tar du ut det och lindar i smörpapper och folie.

Ge på att försöka med en hemslagen bearnaise, det är värt jobbet.

Sparris är verkligen inte i säsong, den sparrisen som finns är trådig och inte särskilt god, så den förstör maten mer än den gör nytta.
Servera långbakad kvisttomat och saltbakad rödlök i halvor istället.

En rödvinsås syrad med balsamico blir trevligt på sidan.
Citera
2017-12-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är nyårsafton, alla tycker inte om vitlök, och man vill inte förstöra god dryck eller eventuellt tolvslagshångel.

TS -
Jag tror att det blir svårt att skala hummern som på videon du länkade till, för att det ska kunna göras behövs ett vant handlag och att hummern är helt nykokt.
Försöker du dig på den typen av tillredning så är risken att det blir skit av alltihop och att du blir frustrerad över att det inte går så lätt som när GR gör det. Det kan sluta med att du helt enkelt förstör din hummer.

Klyv den bara, magsäcken och tarmen tar du enkelt bort med en stekpincett. Hummern är ju ganska liten, så det är inte mycket kött, men servera enkelt med brynt smör och en halv grillad citron att pressa över.
Vill du göra det mer jobbat, så gör en blandning av smör, citron, ströbröd, tryffelolja och persilja som du kladdar på hummern och gratinerar under grillelementet i ugnen.

Hasselbackspotatis är trevligt till, även om jag tycker att det är mer vardagsmat. Du kan ju lyxa till den lite genom att droppa på försiktigt med tryffelolja och lägga på repad backtimjan.

Helstek din entrecote om du inte är van i köket, så är du säker på att få saftigt och välsmakande kött. Bryn köttet runt om och låt gå i ugnen, gärna på ugnsgaller så att alla goda köttsafter droppar ner på potatisen, salt och peppar räcker som smak. När köttet är 54 grader tar du ut det och lindar i smörpapper och folie.

Sparris är verkligen inte i säsong, den sparrisen som finns är trådig och inte särskilt god, så den förstör maten mer än den gör nytta.

Haha....jo kan väl hålla med om att det blev en del vitlök till maten men det är dock min smak och kan enkelt bytas ut mot ett annat ört/kryddsmör.
Enkelhet är förövrigt vad Ts efterfrågar, är man inte kock som du och jag är så blir det snabbt övermäktigt, ofta så saknas även många vitala redskap i hemmet exempelvis, köttermometer, ballongvisp och inte minst bra kniv till tranchera kött.
Tyvärr blir det svårt att rekommendera rätt tillagningsmetod på köttet då vi ej vet antalet gäster som skall utspisas?
Är ni färre än fem så stek dem i skivor, är ni fler helstek köttet!
Nåja, lycka till Ts och Gott nytt år på er alla!
Senast redigerad av spanaren007 2017-12-30 kl. 17:11.
Citera
2017-12-30, 17:50
Medlem
madtops avatar
Citat:

Ja det är en enorm skillnad.
En riktig bea är en smörsås, köpebea innehåller inte ens smör utan är baserad på olja. Den ena smakar smör, den andra smakar inte smör. Den ena smakar himmelskt, den andra är okej...

Däremot så är det inte jättelätt att slå ihop en bea, det finns en risk att den skär sig.
Så har du aldrig gjort en bea tidigare skulle jag nog rekommendera dig att inte göra din första när du har gäster. Eller i alla fall att du har en köpebea i reserv om din hemgjorda blir misslyckad.
Citera
2018-01-04, 13:28
Medlem
Citat:

TS -

Tack
Citera
2018-01-04, 14:32
Medlem
trewts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja det är en enorm skillnad.
En riktig bea är en smörsås, köpebea innehåller inte ens smör utan är baserad på olja. Den ena smakar smör, den andra smakar inte smör. Den ena smakar himmelskt, den andra är okej...

Däremot så är det inte jättelätt att slå ihop en bea, det finns en risk att den skär sig.
Så har du aldrig gjort en bea tidigare skulle jag nog rekommendera dig att inte göra din första när du har gäster. Eller i alla fall att du har en köpebea i reserv om din hemgjorda blir misslyckad.

tricket e att alla ingredienser håller samma temperatur och att såsen blir som bäst runt 55 grader så använd termometer!
Citera
2018-01-04, 15:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

TS -

Tryffelolja...

https://www.youtube.com/watch?v=hJEaSGzSOqE

Enligt dessa tre kockar helt i klass med att hä ketchup på maten...

"If you see truffle oil on the meny it's a good reson to run away."
"I can smell it from here, it stinks"
Senast redigerad av MeanME 2018-01-04 kl. 15:49.
Citera
2018-01-04, 19:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tryffelolja...

https://www.youtube.com/watch?v=hJEaSGzSOqE

Enligt dessa tre kockar helt i klass med att hä ketchup på maten...

"If you see truffle oil on the meny it's a good reson to run away."
"I can smell it from here, it stinks"

Tryffelolja är framställd syntetiskt och har inget med äkta tryffel att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in