Citat:
Ursprungligen postat av
spanaren007
Mitt tips blir att servera hummern separat som en förrätt, dock räcker det med den skalade kroppen och klorna, till detta en hemmagjord Aioli i kopp, en halva Lime samt rostat vitlöksbröd.
Kasta in Hasselbackspotatisen i ugnen och efter 15-20 min så börjar du med köttet.
Stek den rumsvarma välkryddade(salt & svartpeppar)Entrecoten i 3 cm skivor, avsluta stekningen med en extra rejäl klick smör, ös köttet med smöret några ggr.
Tag köttet ur pannan och låt vila, under denna "vilotid" så steker du sparris i smör och skivar upp gigantiska skivor av ditt hemmagjorda vitlökssmör, som slutligen placeras mitt på den ljumma entrecoten tillsammans med ett par "fällda" sparrisar.
Mer än så här är överkurs, låt dom fina råvarorna tala för sig själv.
Lite synd med all denna vitlök i både för- och efterrätt va?
Det är nyårsafton, alla tycker inte om vitlök, och man vill inte förstöra god dryck eller eventuellt tolvslagshångel.
TS -
Jag tror att det blir svårt att skala hummern som på videon du länkade till, för att det ska kunna göras behövs ett vant handlag och att hummern är helt nykokt.
Försöker du dig på den typen av tillredning så är risken att det blir skit av alltihop och att du blir frustrerad över att det inte går så lätt som när GR gör det. Det kan sluta med att du helt enkelt förstör din hummer.
Klyv den bara, magsäcken och tarmen tar du enkelt bort med en stekpincett. Hummern är ju ganska liten, så det är inte mycket kött, men servera enkelt med brynt smör och en halv grillad citron att pressa över.
Vill du göra det mer jobbat, så gör en blandning av smör, citron, ströbröd, tryffelolja och persilja som du kladdar på hummern och gratinerar under grillelementet i ugnen.
Hasselbackspotatis är trevligt till, även om jag tycker att det är mer vardagsmat. Du kan ju lyxa till den lite genom att droppa på försiktigt med tryffelolja och lägga på repad backtimjan.
Helstek din entrecote om du inte är van i köket, så är du säker på att få saftigt och välsmakande kött. Bryn köttet runt om och låt gå i ugnen, gärna på ugnsgaller så att alla goda köttsafter droppar ner på potatisen, salt och peppar räcker som smak. När köttet är 54 grader tar du ut det och lindar i smörpapper och folie.
Ge på att försöka med en hemslagen bearnaise, det är värt jobbet.
Sparris är verkligen inte i säsong, den sparrisen som finns är trådig och inte särskilt god, så den förstör maten mer än den gör nytta.
Servera långbakad kvisttomat och saltbakad rödlök i halvor istället.
En rödvinsås syrad med balsamico blir trevligt på sidan.