• 1
  • 2
2018-01-04, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Tryffelolja är framställd syntetiskt och har inget med äkta tryffel att göra.

Det stämmer!
Citera
2018-01-04, 20:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Tryffelolja är framställd syntetiskt och har inget med äkta tryffel att göra.
Så är det.

Var bara en liten passning till postarens "rant" om just Gordon Ramseys åsikt om hur man kokar ett perfekt ris och vad dessa tre stjärnkockar anser om postarens förslag om att använda tryffelolja till att lyxa upp en maträtt.

De har ju sinsemellan en rätt ansenlig mängd Michelinstjärnor som bevis för att de vet vad som anses ligga i linje med ett vettigt sätt att tillaga mat och vad som smakmässigt är gångbart för allmänheten.

Själv tycker jag mest all elitism och alla absoluta sanningar om vad som är rätt och fel inom matlagning främst när det kommer till att laga mat till en själv är BS.

Tycker man tryffelolja är det godaste som finns skall man givetvis använda det.
Tycker man mamma scans köttbullar är guds gåva till mänskligheten skall man bara glädjas och äta dem med välbehag.

Det roligaste med det hela är om jag kommer ihåg rätt är att Gordon själv eller om det var Jamie Oliver använde det i en matvideo så inte ens bland stjärnkockar är bilden solklar...
Eller att de är helt konsekventa.
Jag är det inte i alla fall...
Citera
2018-01-04, 22:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Så är det.

Var bara en liten passning till postarens "rant" om just Gordon Ramseys åsikt om hur man kokar ett perfekt ris och vad dessa tre stjärnkockar anser om postarens förslag om att använda tryffelolja till att lyxa upp en maträtt.

Nu var det i och för sig länge sedan Gordon Ramsay hade någon trovärdighet alls i ett seriöst resturangkök. Det räcker med att se när han lagar kinamat/asiatiskt med olivolja för att förstå att det är ett långt större övertramp än några droppar tryffelolja i sammanhanget.
Citera
2018-01-04, 22:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nu var det i och för sig länge sedan Gordon Ramsay hade någon trovärdighet alls i ett seriöst resturangkök. Det räcker med att se när han lagar kinamat/asiatiskt med olivolja för att förstå att det är ett långt större övertramp än några droppar tryffelolja i sammanhanget.
Hahaha!

Som jag sade, det snackas runt en massa om vad som är "rätt"...
Och det är inte alltid de själva är konsekventa.

Det finns alltid och kommer alltid att finnas flera sätt att flå en katt.
Vilket sätt man väljer beror ju på vad man själv tycker om.
Har man tur gillar andra det med.
Citera
2018-01-05, 07:36
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Hahaha!

Som jag sade, det snackas runt en massa om vad som är "rätt"...
Och det är inte alltid de själva är konsekventa.

Det finns alltid och kommer alltid att finnas flera sätt att flå en katt.
Vilket sätt man väljer beror ju på vad man själv tycker om.
Har man tur gillar andra det med.

Så är det.

Nu sitter Gordon på en ganska hög häst själv och då blir fallet desto större när man kritiserar andra när man själv gör högst elementära fel.

Själv avskyr jag tryffel. Men det är ett helt annat spörsmål.
Citera
2018-01-05, 11:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Så är det.

Nu sitter Gordon på en ganska hög häst själv och då blir fallet desto större när man kritiserar andra när man själv gör högst elementära fel.

Själv avskyr jag tryffel. Men det är ett helt annat spörsmål.
Den enda pekpinnen jag tycker är befogad är vad man kallar sin maträtt om man är restaurang.
Säljer man en "klassiker" så bör man hålla sig väldigt nära originalet eller den lokala traditionen i annat fall bör man upplysa om annat för annars vilseleder man kunderna.

Vet inte hur många gånger man varit ute och blivit serverad någon nedmonterad skit eller något kocken kommit upp med under ett LSD-rus typ rotmos med äpplen och plommonspäckade fläsklägg som det värsta skräckexemplet på en "klassiker" jag blivit serverad...
Citera
2018-01-05, 12:11
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Den enda pekpinnen jag tycker är befogad är vad man kallar sin maträtt om man är restaurang.
Säljer man en "klassiker" så bör man hålla sig väldigt nära originalet eller den lokala traditionen i annat fall bör man upplysa om annat för annars vilseleder man kunderna.

Vet inte hur många gånger man varit ute och blivit serverad någon nedmonterad skit eller något kocken kommit upp med under ett LSD-rus typ rotmos med äpplen och plommonspäckade fläsklägg som det värsta skräckexemplet på en "klassiker" jag blivit serverad...

Det håller jag med om.

Är det klassiker som serveras bör man inte ta allt för stora avsteg ifrån grunden av en specifik rätt. Det kan absolut vara gott, men då får man gärna kalla det för något annat.

Rotmos med äpplen lät absolut inget vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in