2018-03-08, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Nej, om du räknar är det 19 säkra fall i år. Troligen tillkommer flera under perioden (exempelvis balkongmisshandeln i Hökarängen står ännu som ett osäkert fall, även om allt pekar på att det är ett mord).

Fast nu handlar det om årets två första månader, det är sex i februari och tio i januari.
Citera
2018-03-08, 12:38
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vet inte vilka länder i Europa som du räknar som klassiska, men enligt samma källa (Wikipediaartikeln) så ligger Europa i sin helhet på 3,0 per 100 000. 1,2 bör då inte anses vara väldigt högt jämfört med övriga Europa.

Så, du vill nu jämföra Sverige med Ryssland istället för Skandinavien eller Västeuropa?

Kom igen nu. Det är bara att se vilka länder som rankas bättre än Sverige:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Du ser där hela ekonomikrisens Sydeuropa, inklusive maffians Italien. Storbrittanien och Tyskland ligger mycket bättre till också. Serbien är till och med snäppet bättre rankad än Sverige.

Du kan ju alltid sänka förväntningarna och sikta på att jämföra Sverige med länder med en historia av våld som Ryssland, USA...och sedan ska det väl jämföras med Brasilien och Sydafrika, eller vad är det talan om?

Det är ju nu så att Sverige brukade en gång i tiden vara en utav Världens säkraste länder, däruppe med Schweiz och Japan och Norge. Nu är vi nere i Västeuropas bottenliga.

En dramatisk utveckling, speciellt när dödliga våldet utvecklats från några fyllon som slåss till unga yrkeskriminella som tagit över stadsdelar. Ser man på dödlig våld med skjutvapen så är utvecklingen exponentiell i sin natur:

https://tobiashubinette.files.wordpress.com/2018/01/namnlc3b6st.jpg
Citera
2018-03-08, 17:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Så, du vill nu jämföra Sverige med Ryssland istället för Skandinavien eller Västeuropa?

Kom igen nu. Det är bara att se vilka länder som rankas bättre än Sverige:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Du ser där hela ekonomikrisens Sydeuropa, inklusive maffians Italien. Storbrittanien och Tyskland ligger mycket bättre till också. Serbien är till och med snäppet bättre rankad än Sverige.

Du kan ju alltid sänka förväntningarna och sikta på att jämföra Sverige med länder med en historia av våld som Ryssland, USA...och sedan ska det väl jämföras med Brasilien och Sydafrika, eller vad är det talan om?

Det är ju nu så att Sverige brukade en gång i tiden vara en utav Världens säkraste länder, däruppe med Schweiz och Japan och Norge. Nu är vi nere i Västeuropas bottenliga.

En dramatisk utveckling, speciellt när dödliga våldet utvecklats från några fyllon som slåss till unga yrkeskriminella som tagit över stadsdelar. Ser man på dödlig våld med skjutvapen så är utvecklingen exponentiell i sin natur:

https://tobiashubinette.files.wordpress.com/2018/01/namnlc3b6st.jpg

Vill och vill. Jag vet inte om jag har sagt att jag vill jämföra Sverige med något annat land överhuvudtaget? Tycker det lätt blir så ytligt.

Du skrev dock att Sverige sticker ut, och ligger väldigt högt om man jämför med Europeiska länder, vilket jag ifrågasatte. Mordfrekvensen i Europa i sin helhet ligger högre än i Sverige. Om det är relevant att göra den jämförelsen vet jag inte, men det ska du nog inte fråga mig om. Det var som sagt inte jag som förde på tal att jämföra Sverige med övriga europeiska länder.
Citera
2018-03-08, 20:47
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vill och vill. Jag vet inte om jag har sagt att jag vill jämföra Sverige med något annat land överhuvudtaget? Tycker det lätt blir så ytligt.

Du skrev dock att Sverige sticker ut, och ligger väldigt högt om man jämför med Europeiska länder, vilket jag ifrågasatte. Mordfrekvensen i Europa i sin helhet ligger högre än i Sverige. Om det är relevant att göra den jämförelsen vet jag inte, men det ska du nog inte fråga mig om. Det var som sagt inte jag som förde på tal att jämföra Sverige med övriga europeiska länder.

Ryssland räknas med som en stor kaka i Europa och får upp statistiken. Medeln i Västeuropa är klart under 1.0, det är 1.15 i Sverige

Vi brukade vara under Europa-snittet en gång i tiden.
Citera
2018-03-10, 14:20
Medlem
3 mord i Helsingborg i år och om jag inte missat något så har det varit fantastiskt lugnt i Göteborg i år.
0 mord! Och relativt lugnt i övriga storstäder som Malmö.
2017 2018
Januari = 8 mord. Januari = 10
Februari = 7 mord. Februari = 6
Mars = 14 mord. Mars. = ?

Någon som vet när SCB släpper sin mordstatestik för 2017?
Har för mig runt den här tiden 2017?
Citera
2018-03-11, 01:35
Medlem
Passepartouts avatar
Ännu ett säkert fall, #044, skedde den 9:e mars. Är det bara jag som uppdaterar tråden?

Mars

4 säkra fall

2 osäkra fall
Senast redigerad av Passepartout 2018-03-11 kl. 02:28.
Citera
2018-03-11, 02:26
Medlem
Passepartouts avatar
#007 ändrad från osäkert till säkert fall (skjuten).

Januari

11 säkra fall

8 osäkra fall

8 avskrivna fall
Citera
2018-03-12, 19:15
Medlem
2018-03-12
plats: Tumba
Tillvägagångssätt: -------
BO: Man
GM: Okänd
OSÄKERT FALL

(FB) Man hittad död i Tumba 12/3-18
Citera
2018-03-12, 22:39
Medlem
Passepartouts avatar
2018-03-12
plats: Tumba
Tillvägagångssätt: -------
OSÄKERT FALL
(FB) Man hittad död i Tumba 12/3-18

Ändrat till nr. #045 (se inlägg #150, marsstatistiken).
Senast redigerad av Passepartout 2018-03-12 kl. 22:44.
Citera
2018-03-13, 05:23
Medlem
Passepartouts avatar
2018-03-13
Hagfors
Tillvägagångssätt: Oklart
OSÄKERT FALL
(FB) Misstänkt mord i samband med brand i Hagfors 2018-03-13

Hittills i mars:
4 säkra fall
4 osäkra fall.
Senast redigerad av Passepartout 2018-03-13 kl. 05:29.
Citera
2018-03-13, 13:48
Medlem
Passepartouts avatar
2018-03-13
Johanneshov, Stockholm
Tillvägagångssätt: Okänt
BO: Okänd
OSÄKERT FALL
(FB) 2018 13 mars 11.54, Mord/dråp, Stockholm
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2018/mars/13/13-mars-11.54-kontroll-personfordon-stockholm/

Hittills i mars:
4 säkra fall
5 osäkra fall.
Citera
2018-03-14, 10:35
Medlem
Universells avatar
Oxelösund 14 mars 2018:

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/stort-polispadrag-efter-knivskarning/

Citat:
En man påträffades död och en kvinna är allvarligt skadad

Citat:
Hon är knivhuggen flera gånger i kroppen och fördes till sjukhus.

Potentiellt dubbelmord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in