Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-30, 13:18
Medlem
FUP-12s avatar
Hej allihopa!

Jag tänkte även detta år ta mig an uppgiften att, tillsammans med er alla andra deltagare, sammanställa de fall av dödligt våld som kommer att ske under året 2018.

Med "dödligt våld" avses - enligt BRÅS:s egna definitioner - följande:

1. Mord
2. Dråp
3. Barnamord
4. Misshandel med dödlig utgång.

Ambitionen är att från början försöka skilja ut två olika kategorier av fall, som sedan successivt kan kontrolleras, bekräftas eller avföras.

1. Säkra fall av dödligt våld (med skjutvapen, vittnen, på allmän plats etc). te

2. Osäkra fall, där en anmälan om mord/dråp har upprättats, på grund av polisiär försiktighet eller för att dödsfallet uppvisar tecken på brott.

Jag ser fram emot att ta ta emot och sammanställa era trådar, tips och kommentarer!

Mvh

/FUP-12
Citera
2017-12-30, 14:06
Medlem
hogerspokets avatar
Mall för rapportering:

Vänligen notera fetningar, de fyller ett syfte när man scannar tråden för månadssammanställningar.

Vid säkert fall*:
Citat:
<Löpnummer>.
<Datum>

<Plats/Ort>
Tillvägagångssätt: <>
BO: <>
GM: <>
SÄKERT FALL
<Länk till tråd på FB>

Vid osäkert fall:
Citat:
<Löpnummer>.
<Datum>

<Plats/Ort>
Tillvägagångssätt: <>
BO: <>
GM: <>
OSÄKERT FALL
<Länk till tråd på FB>

--
*säkert fall avser i detta sammanhang TS en smula vaga definition i OP, alternativt den lite mer strikta 'dödligt våld konstaterat/rubricerat av myndighet'.
Senast redigerad av hogerspoket 2017-12-30 kl. 14:26.
Citera
2017-12-30, 14:24
Medlem
hogerspokets avatar
Med avstamp i detta, från tråden om 2017:
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
...
https://www.etc.se/inrikes/rekordaret-2017-flest-fall-av-dodligt-vald-nagonsin

Hur troligt är det att vi har fler säkra/osäkra fall av dödligt våld bland dessa 338 ( exklusive årets två sista månader) anmälningar om mord, dråp och misshandel med dödlig utgång?

Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Vad tror ni om min fråga angående det högre antalet anmälda fall? Kan det finnas säkra/osäkra fall där som media och myndigheter inte rapporterat om?

Jag tror det kan finnas en poäng med att göra sådan sammanställning, på såväl månads- som årsnivå, och tar efter PM-diskussion med TS på mig att överse detta.

Detta kommer att räknas på månadsbasis, utifrån antalet uppmärksammade fall per månad; och har således ingen bäring på hur enskilda fall rapporteras - det sker enligt samma princip som 2017, alltså med löpnummer.
Citera
2017-12-30, 14:32
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Med "dödligt våld" avses - enligt BRÅS:s egna definitioner - följande:

1. Mord
2. Dråp
3. Barnamord
4. Misshandel med dödlig utgång.

Utöver detta tycker jag det hade kunnat vara intressant att ha med antalet fall av dödligt våld som senare funnits vara nödvärn, i månads- såväl som årssammanställningar (alltså separerat från den löpande räkningen).

Jag kan ta med även det i månadssammanställning.

Finns det utöver detta några förslag på variabler som kan vara intressanta att mäta?
Senast redigerad av hogerspoket 2017-12-30 kl. 14:36.
Citera
2017-12-30, 15:17
Medlem
Troians avatar
Jag stöder TS format. Tycker även att TS bör vara den som ansvarar för månadssammanställningarna (alla kan förstås rapportera).

En fråga som kan uppstå är vad som är att betrakta som säkert. Exempelvis hittades idag en man ihjälskjuten i Göteborg, det har hänt förut att självmord med skjutvapen initialt rubricerats som mord. Nödvärn är också möjligt. Men med, säg, 98 procent sannolikhet så rör det sig väl om dödligt våld, och tycker det räcker för att klassa som säkert (skulle det sedan mot förmodan visa sig vara nåt annat än brott så kan man ju faktiskt ta bort det).

Enligt mig bör gränsen för att betraktas som säkert ligga på typ 85-90 procent säkerhet. Vet inte vad andra säger om det, men tycker inte att vi i tråden i detalj ska diskutera de enskilda fallen - inte argumentera annat än väldigt kort om hur ett fall ska klassificeras. Men någon måste ju i vissa fall göra bedömningen, och där har TS mitt förtroende.
Citera
2017-12-30, 17:44
Medlem
Jag tycker att vi till skillnad från tidigare inte ska ta bort fall som avskrivits eftersom det rör till numreringen. Det är bättre att fallet får stå kvar, och sammanställningen blir typ:

Månad X
11 fall totalt
Varav
5 säkra
4 osäkra
2 avskrivna
Senast redigerad av Piggekott 2017-12-30 kl. 17:48.
Citera
2018-01-04, 13:47
Medlem
Troians avatar
<1>
<20180104>
<Uddevalla>
Tillvägagångssätt: <Okänt>
BO: <Okänd>
GM: <Okänd>
OSÄKERT FALL

https://www.expressen.se/gt/man-hittad-dod-polisen-misstanker-mord/
Citera
2018-01-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
<1>
<20180104>
<Uddevalla>
Tillvägagångssätt: <Okänt>
BO: <Okänd>
GM: <Okänd>
OSÄKERT FALL

https://www.expressen.se/gt/man-hittad-dod-polisen-misstanker-mord/

1.
2018-01-04

Uddevalla
Tillvägagångssätt: Man 49år, funnen död vid industrispår i hamnen (trafikerad av diesellok i låg hastighet, inget spår man begår självmord på)
BO: Pat*ik Jo*ansson, 49år.
GM: Okänd
OSÄKERT FALL
Citera
2018-01-06, 11:16
Medlem
2.
2018-01-06

Skellefteå
Tillvägagångssätt: Person funnen död, finns vissa oklara omständigheter kring dödsfallet.
BO: Oklart
MGM: Man i 70-årsåldern har anhållits
OSÄKERT FALL
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxyGb2/en-anhallen-misstankt-for-mord-i-skelleftea
Citera
2018-01-06, 19:04
Medlem
Grisbrottarens avatar
2.
2018-01-06

Burträsk, Skellefteå
Tillvägagångssätt: Person funnendöd, finns vissa oklara omständigheter kring dödsfallet.
BO: Ev. hustru till MGM
MGM: Man i 70-årsåldern har anhållits
OSÄKERT FALL
(FB) Skellefteå: Misstänkt mord - en person anhållen 6/1 - 2018

3.
2018-01-06

Örebro centrum, Järntorget
Tillvägagångssätt: Person funnen död vid toalett, polis misstänker brott.
BO: Ev. missbrukare
GM: Ingen misstänkt än
OSÄKERT FALL
(FB) Misstänk mord i Örebro 2018-01-06
Citera
2018-01-07, 15:09
Medlem
Troians avatar
4.
2018-01-07

Vårby Gård, i anslutning till tunnelbaneatationen.
Tillvägagångssätt: Avliden efter explosion
BO: Man i 60-årsåldern
OSÄKERT FALL
(FB) Explosion utanför tunnelbanestationen i Vårby gård, en avliden (2018-01-07).
Citera
2018-01-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
4.
2018-01-07

Vårby Gård, i anslutning till tunnelbaneatationen.
Tillvägagångssätt: Avliden efter explosion
BO: Man i 60-årsåldern
OSÄKERT FALL
(FB) Explosion utanför tunnelbanestationen i Vårby gård, en avliden (2018-01-07).

Ganska "osäkert" då det inte framkommit hur granaten eller vad de nu var kommit till platsen där den hittades. Någon som tappat den, ej utlöst när den förutsattes utlösas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in