• 1
  • 2
2017-12-29, 22:01
Medlem
Hittade ingen tidigare tråd angående bolaget "lysa".

Undrar därför ifall någon har testat deras tjänst och kan ge en recension. Såväl positivt som negativt.

Om Lysa:
"Lysa är en automatisk investeringstjänst. För att bibehålla en effektiv förvaltning och en konstant risknivå övervakar Lysa kontinuerligt kundens investeringar. För att bibehålla en portfölj som är lämplig för kunden ombalanserar Lysa portföljen när den avviker från portföljens målallokering. Studier har konkluderat att ombalanserade portföljer avkastade ett genomsnitt om 0,4% mer per år, med mindre risk, över 10 år, än portföljer som inte ombalanserades."
Citera
2017-12-29, 22:07
Medlem
Enkelt, men svårt att få grepp om de verkliga kostnaderna, står det i de flesta recensioner.
Citera
2017-12-29, 23:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Hittade ingen tidigare tråd angående bolaget "lysa".

Undrar därför ifall någon har testat deras tjänst och kan ge en recension. Såväl positivt som negativt.

Om Lysa:
"Lysa är en automatisk investeringstjänst. För att bibehålla en effektiv förvaltning och en konstant risknivå övervakar Lysa kontinuerligt kundens investeringar. För att bibehålla en portfölj som är lämplig för kunden ombalanserar Lysa portföljen när den avviker från portföljens målallokering. Studier har konkluderat att ombalanserade portföljer avkastade ett genomsnitt om 0,4% mer per år, med mindre risk, över 10 år, än portföljer som inte ombalanserades."

Jan Bolmesson, som driver "Rika tillsammans", har testat bland annat Lysa och recenserar.
https://www.youtube.com/watch?v=BgV7MouTJ24&t=8s
Citera
2017-12-29, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jan Bolmesson, som driver "Rika tillsammans", har testat bland annat Lysa och recenserar.
https://www.youtube.com/watch?v=BgV7MouTJ24&t=8s
Det var därigenom jag fick kännedom om företaget. Tycker om deras affärsidé. Skulle dock vara intresserad att få höra lite om vad ev. användare tycker och hur deras portfölj har utvecklats sig.
Citera
2018-01-07, 21:59
Medlem
Citat:
Det var därigenom jag fick kännedom om företaget. Tycker om deras affärsidé. Skulle dock vara intresserad att få höra lite om vad ev. användare tycker och hur deras portfölj har utvecklats sig.

Jag är kund hos Lysa. Iofs bara sedan 3 månader, så utvecklingen (+3,3%) på portföljen är för tidig att uttala sig om. Men allt har såhär långt bara varit positivt. Enkelt komma igång och få till ett månadssparande genom autogiro från banken. Lysa är tydliga med att skicka ett mail när de fått pengar och när de är investerade. Som inloggad kan man exakt se vilka papper ens fond innehåller. Man ser även den uppskattade årsavgiften. Med fördelningen 70% aktier, 30% ränta är avgiften 0,39%. Räntefonder har ju generellt lägre avgifter, så har man större andel räntor i sin fond blir avgiften lägre.

Sammanfattningsvis så har allt bara fungerat och känns stabilt.
Citera
2018-01-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topkapi
Jag är kund hos Lysa. Iofs bara sedan 3 månader, så utvecklingen (+3,3%) på portföljen är för tidig att uttala sig om. Men allt har såhär långt bara varit positivt. Enkelt komma igång och få till ett månadssparande genom autogiro från banken. Lysa är tydliga med att skicka ett mail när de fått pengar och när de är investerade. Som inloggad kan man exakt se vilka papper ens fond innehåller. Man ser även den uppskattade årsavgiften. Med fördelningen 70% aktier, 30% ränta är avgiften 0,39%. Räntefonder har ju generellt lägre avgifter, så har man större andel räntor i sin fond blir avgiften lägre.

Sammanfattningsvis så har allt bara fungerat och känns stabilt.
Intressant! Men du tar väl en valutarisk iom att etf:erna inte köps i sek (euro?)?

Kan du själv vikta om din portfölj? T,ex mindre Sverige och kanske mer Asien?
Citera
2018-01-10, 19:28
Medlem
Citat:
Intressant! Men du tar väl en valutarisk iom att etf:erna inte köps i sek (euro?)?

Kan du själv vikta om din portfölj? T,ex mindre Sverige och kanske mer Asien?

Visst blir det en valutarisk för de produkter som inte handlas i SEK. Men det kan iofs slå åt båda håll. Den omviktning man kan göra är mellan aktier och räntebärande. Inte region, branscher etc. Men Lysa är väl tänkt för sparare som vill ha en enkel produkt. Ska man då själv börja ta ställning till hur man ska vikta region etc blir det nog fel mot tänkta målgruppen. Vad som ska finnas i resp "påse" ska förhoppningsvis Lysa själva fixa på bästa sätt.

Öppnade mitt sparande där eftersom jag rekommenderade det till en släkting och själv vill se vad jag "lurade" in hen på. Ska bli intressant se hur Lysa-fonden utvecklar sig jämfört med mitt övriga sparande där jag själv är inne och leker Bror Duktig
Citera
2018-03-14, 20:48
Medlem
Har 400 kkr som ska investeras. Har tittat på Lysa och gillar upplägget.

Men jag vill inte behöva flytta runt pengarna i oroliga tider. Förstår jag upplägget rätt om man helt enkelt kan allokera om pengarna - dvs fördela t ex till 90/10 räntor då man vill ligga utanför aktier en period, och sedan allokera om med övervikt aktier när man vill in i aktier igen?
Citera
2018-03-20, 15:50
Medlem
asa-nesses avatar
Du har fattat saken helt rätt. Det stämmer att det går att ändra sin målfördelning/allokering. Man kan ändra den upp till en gång per sjudagarsperiod.
Citera
2018-08-28, 18:20
Medlem
Verkar vara i stort sett samma upplägg som Allra m.fl. har haft.

Startat av en f.d. advokat från stor advokatbyrå. Uppenbarligen platsade hon inte där och gick iväg för att tjäna storkovan på annat sätt.

Blir en kvinnlig advokat bra kapitalförvaltare?
Citera
2018-09-05, 19:48
Medlem
iSvempas avatar
Jag fick också tips om Lysa, men det känns som experternas lekstuga när jag mejlade dem. Jag har funderingar på att öppna ett ISK konto med en fondportfölj som Lysa valt ut. Vad säger ni om detta.
Citera
2018-09-07, 11:22
Medlem
Rekas avatar
Jag gick in i mars och det blev 99% aktier och 1% räntor.
Utveckling hittills är 7,85%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in