• 1
  • 2
2018-09-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Jag fick också tips om Lysa, men det känns som experternas lekstuga när jag mejlade dem. Jag har funderingar på att öppna ett ISK konto med en fondportfölj som Lysa valt ut. Vad säger ni om detta.

Du kommer inte åt merparten av lysas investeringar på ett vanligt fondkonton som är i Vanguards fonder. Generellt skulle jag säga att det är bättre att köra själv om man vill vara lite aktiv själv samt ta ansvar för göra research kring vettiga fondalternativ. Men LYSA gör ett bra jobb i att sätta upp en diversifierad portfölj och sköta ombalansering mm till en ganska låg avgift (~0,35% inkl fondavgifter tror jag)
Citera
2018-09-25, 18:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goopen
Du kommer inte åt merparten av lysas investeringar på ett vanligt fondkonton som är i Vanguards fonder. Generellt skulle jag säga att det är bättre att köra själv om man vill vara lite aktiv själv samt ta ansvar för göra research kring vettiga fondalternativ. Men LYSA gör ett bra jobb i att sätta upp en diversifierad portfölj och sköta ombalansering mm till en ganska låg avgift (~0,35% inkl fondavgifter tror jag)

Största fördelen är att det är "set and forget", man slipper bry sig överhuvudtaget. Avgiften är från 0.45 och neråt beroende dels på investerat belopp och dels hur stor andel aktier/räntor man har.
Citera
2019-03-17, 18:56
Medlem
0ldMans avatar
Finns det ingen app? Om jag söker på Lysa kommer ett annat företag upp, Opti tror jag den hette.
Citera
2019-06-06, 23:41
Medlem
Drar upp den här tråden och ser om någon sitter på uppdaterad information. Precis tänkt investera det lilla kapital jag har, och i egenskap av fullständig lekman hittade jag Rikatillsammans som ledde till Lysa, och allt verkar jävligt bra för någon som vill sätta pengarna i arbete, men inte orkar lära sig hur allting fungerar.
Citera
2019-06-06, 23:43
Medlem
mespingvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedevilmademedoit
Drar upp den här tråden och ser om någon sitter på uppdaterad information. Precis tänkt investera det lilla kapital jag har, och i egenskap av fullständig lekman hittade jag Rikatillsammans som ledde till Lysa, och allt verkar jävligt bra för någon som vill sätta pengarna i arbete, men inte orkar lära sig hur allting fungerar.

Skulle vara jävligt försiktig med vad Jan på Rika Tillsammans tipsar om. Att han förordrar att man skall överlåta sina pengar till Lysa och deras tjänst är helt sjukt riskabelt.
Citera
2019-06-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mespingvin
Skulle vara jävligt försiktig med vad Jan på Rika Tillsammans tipsar om. Att han förordrar att man skall överlåta sina pengar till Lysa och deras tjänst är helt sjukt riskabelt.

På vilket sätt är det mer riskabelt än den vanliga risken med börsnedgångar ?
Citera
2019-06-07, 17:37
Medlem
Citat:

Har använt Lysa i drygt 1,5 år och är fullt nöjd med hur det fungerar. För att komma igång så öppnar du ett konto där, deras konton är ISK. Sen får du svara på ett gäng frågor som hjälper dig hitta fördelning mellan aktier o räntor. Är du nöjd med deras förslag kör du på det, annars är det bara att ändra.
Sen för du över pengar, engångsinsättning och/eller månadssparar. Klart!

Lysa ser sen till att automatiskt vikta om dina pengar så att du får den fördelning mellan aktier o räntor som du valt utifrån hur marknaderna stiger eller sjunker. Inget du behöver tänka på.

Vill du av någon anledning själv ändra din fördelning, så är det helt fritt att göra det.
Du behöver inte tänka på vilka värdepapper du är placerad i. Det sköter Lysa. I mitt tycke är det mycket bra fonder/värdepapper de placerar i. Flera av dom är såna som man själv inte kommer åt att investera i.
Så tuta o kör om du vill ha ett sparande som ”bara fungerar” är mitt råd.
Citera
2019-06-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topkapi
Har använt Lysa i drygt 1,5 år och är fullt nöjd med hur det fungerar. För att komma igång så öppnar du ett konto där, deras konton är ISK. Sen får du svara på ett gäng frågor som hjälper dig hitta fördelning mellan aktier o räntor. Är du nöjd med deras förslag kör du på det, annars är det bara att ändra.
Sen för du över pengar, engångsinsättning och/eller månadssparar. Klart!

Lysa ser sen till att automatiskt vikta om dina pengar så att du får den fördelning mellan aktier o räntor som du valt utifrån hur marknaderna stiger eller sjunker. Inget du behöver tänka på.

Vill du av någon anledning själv ändra din fördelning, så är det helt fritt att göra det.
Du behöver inte tänka på vilka värdepapper du är placerad i. Det sköter Lysa. I mitt tycke är det mycket bra fonder/värdepapper de placerar i. Flera av dom är såna som man själv inte kommer åt att investera i.
Så tuta o kör om du vill ha ett sparande som ”bara fungerar” är mitt råd.

Låter bra. Hur har det gått för din deg sedan du började?
Citera
2019-06-08, 12:20
Medlem
Citat:
Låter bra. Hur har det gått för din deg sedan du började?

Satte in ett engångsbelopp hösten 2017, sen har jag månadssparat en tiondel av det beloppet varje månad sen dess. Kollade nu och värdet är upp 13,11%. Helt OK tycker jag. Det är en portfölj med 70% aktier och 30% räntepapper.
Citera
2019-09-24, 20:47
Medlem
GrandmaDeaths avatar
Hittade Lysa tidigare i år, tycker det fungerat bra när man är novis inom privatekonomi. Tidigare hade jag allt på vanligt sparkonto så satte in en klumpsumma och har sedan månadssparat 10% av lönen. Skapade två olika konton för att testa och jämföra lite, ett 90/10 och ett 60/40.

Rådet verkar vara att inte logga in så ofta men jag kan inte låta bli. Under dessa månader har jag blivit mer och mer intresserad att spara mer och investera i annat, vad borde jag satsa på för att sprida risken? Starta konto på Avanza eller Nordnet? Köpa guld? Kommer inte röra bitcoin eller liknande i alla fall. Jag har redan sparat till en bra buffert och lite till kommande nöjen, resor under nästa år osv. Men vad ska jag nu spara till?! Eller ska jag bara lägga in mer på Lysa? (känner att jag gått och blivit spar-beroende)
Citera
2023-03-01, 22:31
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jan Bolmesson, som driver "Rika tillsammans", har testat bland annat Lysa och recenserar.
https://www.youtube.com/watch?v=BgV7MouTJ24&t=8s
Han är dock sponsrad av dem. Så kanske inte så konstigt att han talar om dem i tid och otid.
Citera
2023-03-01, 22:35
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mespingvin
Har också hört att Jan inte är att lita på. Han är sponsrad av Lysa, så därför förespråkar han tjänsten. Finns det någon annan som är oberoende man kan lyssna på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in