• 1
  • 2
2017-12-29, 13:45
Medlem
Sverige kommer snart ha världens högsta skatt på drivmedel.

Sossarna svarar "Det är kompromiss man för göra när man sitter i regering med Miljöpartiet".

Så det är miljöpolitik a la "Piskan ska fram igen".

Hur drabbar detta dig?
Citera
2017-12-29, 14:29
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Man borde beskatta flyg och bränsle som procent av inkomst istället. Nu drabbas bara ungdomar medan de rika fortsätter åka flygplan och använder bilen istället för kollektivtrafiken.
Citera
2017-12-29, 14:45
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Hur drabbar detta dig?

Inte ett dugg... Har i stort sett tankat gratis dom sista tio åren.

Driver bensinstation. Man kan väl säga att jag stjäl från mitt eget företag, men att stjäla är ju väldigt fult så personligen kallar jag det för löneglidning.
Citera
2017-12-29, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Man borde beskatta flyg och bränsle som procent av inkomst istället. Nu drabbas bara ungdomar medan de rika fortsätter åka flygplan och använder bilen istället för kollektivtrafiken.
Jag tycker det är helt logiskt. Hur många rika respektive ungdomar finns det?
Citera
2017-12-29, 15:37
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Jag tycker det är helt logiskt. Hur många rika respektive ungdomar finns det?

Problemet ligger i att rika personer som faktiskt släpper ut de största mängderna koldioxid inte ges något incitament alls till att ändra sina destruktiva livsstilar.
Citera
2017-12-29, 16:48
Medlem
Studsbolls avatar
Har man röstat på sossesvinen har man också röstat på årliga höjningar på drivmedelskatten. De och miljöpartiet är regeringen och folkvalda. Sluta gnäll i trådar på Flashback och gå ut på gatorna och informera fåren om vikten att rösta rätt.
Senast redigerad av Studsboll 2017-12-29 kl. 16:50.
Citera
2017-12-29, 17:27
Medlem
Citat:
Problemet ligger i att rika personer som faktiskt släpper ut de största mängderna koldioxid inte ges något incitament alls till att ändra sina destruktiva livsstilar.

Rika brukar oftast betala in mer skatt i kronor räknat. Långt mer än fattiga.

Finns ingen anledning att jaga rika. Det tycker jag även om jag inte tillhör de rikaste eller de fattigaste.
Citera
2017-12-29, 18:41
Medlem
Jag tankar alltid för 500 kr jämnt, så jag drabbas inte.
Citera
2017-12-30, 20:55
Medlem
Citat:
Passagerarflyg är ju kollektivtrafik. Och ofta billigare än tåg.
Citera
2017-12-30, 20:56
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Jag tankar alltid för 500 kr jämnt, så jag drabbas inte.
Öhh...hur tänker du där? Eller inte?
Citera
2017-12-30, 20:58
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Sverige kommer snart ha världens högsta skatt på drivmedel.

Sossarna svarar "Det är kompromiss man för göra när man sitter i regering med Miljöpartiet".

Så det är miljöpolitik a la "Piskan ska fram igen".

Hur drabbar detta dig?
Miljöpartister = cancer.
Citera
2017-12-31, 10:21
Medlem
Citat:
Tycker beskattningen på drivmedel för fordon är rättvist fördelad. Den som köper mycket bränsle får betala mer skatt än den som köper lite bränsle. Utsläppen från förbränningen av bränslet är lika stor oavsett om du är fattig eller rik, så det är svårt att motivera varför skatten exempelvis skulle öka exponentiellt med mängden köpt bränsle (eller din taxerade inkomst).

Drivmedelsskatten är ett ekonomiskt styrmedel staten har till sitt förfogande för att påverka folk och företag i sina inköp. Med dyra drivmedelspriser kommer fordonsköparen att i större utsträckning välja bränslesnålare fordon, vilket i sin tur pressar fordonstillverkarna att få ner förbrukningen för att fortsätta vara konkurrenskraftiga. Lägre bränsleförbrukning (på riktigt naturligtvis, inte bara på pappret) är enbart till fördel för dig som bilist. Dels för att det sparar dig pengar men även för att det sparar dig tid (du slipper åka och tanka så ofta). Det är besparingar som kommer dig till del oavsett politisk hemvist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in