Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-27, 23:16
  #1
Medlem
Fråga 1:
Jag har lite likvider på ISK som jag tänkte använda när nästa dipp på börsen dyker upp (ner)
När exakt runt årsskiftet är det man "stämmer av" hur mycket pengar som finns i isk´n?
Om jag förstått rätt kan jag sätta in pengarna igen direkt efter och på så vis ha dom där "gratis" i ett kvartal minus ett dygn?

Brukar ni flytta pengar ut och in för att undvika skatt?

Fråga 2:
Rör att skapa ett förlustavdrag genom att flytta aktier som ligger minus från vanliga depån till isk.
Om vi leker med tanken att jag har en aktie som är köpt för 200:-, men i dag står i 100:- men med god sannolikhet om något år kommer stå i 300:- och den aktien just nu finns i en vanlig aktiedepå.

Då borde jag, om jag förstått det rätt, genom flytten utlösa ett "försäljningsvärde" på 100:- och därmed skapa en förlust på -100:-/aktie som jag kan kvitta mot vinster.

Och sedan schablonbeskattas jag bara för värdestegringen från 100:- till 300:- i iskn?
Citera
2017-12-27, 23:27
  #2
Medlem
Förr så skattade man på värdet som fanns vid en viss tidpunkt vid årets slut, men så är det inte längre.
Det värde du har på ditt ISK-konto räknas ut dagligen, om jag inte minns fel.
Du får betala skatt på beloppet varje kvartal.

Man kan inte kvitta förluster på ett ISK-konto.
Du betalar som sagt inte skatt på vinsten utan du beskattas på hela beloppet.
Skatten ligger på 0,3xx% för 2017 om jag inte är helt felinformerad.

Edit 0,375% och för 2018...tydligen.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...s-ett-isk.html
Citat:
Skatten som du betalar för ett visst år utgår från ett så kallat kapitalunderlag. Kapitalunderlaget beräknas årligen som en fjärdedel av summan för:

Värdet av tillgångarna på investeringssparkontot vid ingången av varje kvartal
Insättningar till kontot under året
Värdet av överföringar av värdepapper
__________________
Senast redigerad av nilserikkk 2017-12-27 kl. 23:34.
Citera
2017-12-27, 23:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Förr så skattade man på värdet som fanns vid en viss tidpunkt vid årets slut, men så är det inte längre.
Det värde du har på ditt ISK-konto räknas ut dagligen, om jag inte minns fel.
Du får betala skatt på beloppet varje kvartal.

Man kan inte kvitta förluster på ett ISK-konto.
Du betalar som sagt inte skatt på vinsten utan du beskattas på hela beloppet.
Skatten ligger på 0,3xx% för 2017 om jag inte är helt felinformerad.

Edit 0,375% och för 2018...tydligen.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...s-ett-isk.html

Fast borde inte det betyda att om jag nu sänker värdet i min isk inför inledningen av ett påbörjat kvartal så minskar jag underlaget för vilket skatten beräknas på?

Andra frågan: observera att aktierna med förlust i dag finns i en vanlig depå och där har jag ju rätt att göra avdrag för en förlust. Som jag ser det är det enda jag har att förlora på en flytt av dom aktierna en eventuell fortsatt nedgång som jag då inte kommer kunna göra förlustavdrag för?
Citera
2017-12-27, 23:52
  #4
Medlem
1. Man bör inte ha likvider på ISK. Avläsning sker kvartalsvis men din idé blir fel eftersom man räknar samman saldot vid ingången av kvartalet med alla insättningar när man bestämmer tillgångarna som ska beskattas.
2. Du har rätt. Att sälja vanliga aktier/fonder med förlust ger avdragsrätt. Att köpa samma aktier/fonder i sitt ISK gör naturligtvis inte att de skulle särbehandlas i ISK systemet.

Beskattningen av ISK blir högre 2018 än 2017.
Citera
2017-12-27, 23:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fråga 1:
Jag har lite likvider på ISK som jag tänkte använda när nästa dipp på börsen dyker upp (ner)
När exakt runt årsskiftet är det man "stämmer av" hur mycket pengar som finns i isk´n?
Om jag förstått rätt kan jag sätta in pengarna igen direkt efter och på så vis ha dom där "gratis" i ett kvartal minus ett dygn?

Brukar ni flytta pengar ut och in för att undvika skatt?

Fråga 2:
Rör att skapa ett förlustavdrag genom att flytta aktier som ligger minus från vanliga depån till isk.
Om vi leker med tanken att jag har en aktie som är köpt för 200:-, men i dag står i 100:- men med god sannolikhet om något år kommer stå i 300:- och den aktien just nu finns i en vanlig aktiedepå.

Då borde jag, om jag förstått det rätt, genom flytten utlösa ett "försäljningsvärde" på 100:- och därmed skapa en förlust på -100:-/aktie som jag kan kvitta mot vinster.

Och sedan schablonbeskattas jag bara för värdestegringen från 100:- till 300:- i iskn?
1, Värdet vid ingången av första kvartalet (1 januari)
Insättningar beskattas för ISK.
https://www.skatteverket.se/privat/s...800037851.html
2, Ja det stämmer.
Citera
2017-12-28, 00:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Förr så skattade man på värdet som fanns vid en viss tidpunkt vid årets slut, men så är det inte längre.
Det värde du har på ditt ISK-konto räknas ut dagligen, om jag inte minns fel.
Du får betala skatt på beloppet varje kvartal.

Man kan inte kvitta förluster på ett ISK-konto.
Du betalar som sagt inte skatt på vinsten utan du beskattas på hela beloppet.
Skatten ligger på 0,3xx% för 2017 om jag inte är helt felinformerad.

Edit 0,375% och för 2018...tydligen.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...s-ett-isk.html
Nej, jag tror du minns fel.
https://www.skatteverket.se/privat/s...800037851.html
Skatt betalar du vid deklarationen, inte varje kvartal
ISK skattas som en ränteinkomst som kan kvittas mot en ränteutgift. (Skatten på Schablonintäkten kan kvittas mot ränteutgifter, lån)
__________________
Senast redigerad av Asguk 2017-12-28 kl. 00:06.
Citera
2017-12-28, 00:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
1. Man bör inte ha likvider på ISK. Avläsning sker kvartalsvis men din idé blir fel eftersom man räknar samman saldot vid ingången av kvartalet med alla insättningar när man bestämmer tillgångarna som ska beskattas.
2. Du har rätt. Att sälja vanliga aktier/fonder med förlust ger avdragsrätt. Att köpa samma aktier/fonder i sitt ISK gör naturligtvis inte att de skulle särbehandlas i ISK systemet.

Beskattningen av ISK blir högre 2018 än 2017.


Jo fast det räknar man ju då i mitt fall samman i kvartal nr 2 och på så vis kan jag ha mina likvider skattefria i isk´n i nästan ett helt kvartal extra, om jag tar ut dom nu över nyår alltså!?

Eller tänker jag fel?
Citera
2017-12-28, 00:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
ISK skattas som en ränteinkomst som kan kvittas mot en ränteutgift. (Skatten på Schablonintäkten kan kvittas mot ränteutgifter, lån)

Och visst är det så i vanliga depån att både aktier och aktiefonder (ej räntefonder) kan kvittas mot varandra. Med andra ord om jag gjort en förlust på en aktie kan jag kvitta den mot en vinst från en (aktie)-fond?? Det behöver inte vara fond mot fond och aktie mot aktie?
Citera
2017-12-28, 00:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo fast det räknar man ju då i mitt fall samman i kvartal nr 2 och på så vis kan jag ha mina likvider skattefria i isk´n i nästan ett helt kvartal extra, om jag tar ut dom nu över nyår alltså!?

Eller tänker jag fel?

Under Q4 2017 finns de redan på kontot och ingår i det som beskattas även om du tar ut dem nu. Om du sätter in dem igen först i Q2 2018 så har du undvikit ett kvartals beskattning, men om du sätter in dem i januari så ingår de redan under Q1.
Citera
2017-12-28, 10:47
  #10
Moderator
RostigHinks avatar
Tar man ut likvider ur ISK före nyår ska man inte sätta in dem igen förrän efter 1/4. Att ta ut för att sedan sätta in dem igen under första kvartalet lönar sig inte. Den tiden är förbi.
Citera
2017-12-28, 11:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Tar man ut likvider ur ISK före nyår ska man inte sätta in dem igen förrän efter 1/4. Att ta ut för att sedan sätta in dem igen under första kvartalet lönar sig inte. Den tiden är förbi.

Ok men kan du göra ett räkne exempel på hur detta räknas ut, så att jag fattar.

Det rör sig om aktier (som ska vara kvar) till ett värde av ca 600.000:- och 200.000:- i likvida medel som jag alltså skulle kunna flytta.
Citera
2017-12-28, 11:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Nej, jag tror du minns fel.
https://www.skatteverket.se/privat/s...800037851.html
Skatt betalar du vid deklarationen, inte varje kvartal
ISK skattas som en ränteinkomst som kan kvittas mot en ränteutgift. (Skatten på Schablonintäkten kan kvittas mot ränteutgifter, lån)

Det tycks vara så att jag har blandat ihop kapitalförsäkring och ISK.
ISK ska man deklarera för, precis som du skriver.
På en kapitalförsäkring dras skatten varje kvartal direkt från kontot.
Man blir tydligen virrig på ålderns höst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback