Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-05, 02:28
  #193
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigMumin
Tack för klargörandet. Litar mer på dig som läst boken. Min slutsats kom från diverse hörsägen och diffusa intervjuer. Ganska slentrianmässigt av mig.

Först och främst planerar jag att läsa Tony Iommi's självbiografi då jag främst gillar Black Sabbath och egentligen inte bryr mig om Ozzy som soloartist. Heavy metal är en genre som aldrig egentligen lockat mig - utöver ett fåtal guldkorn.

Då Ozzy har tagit heroin ett fåtal gånger så nämns det säkert i intervjuer m.m. Tony Iommis bok har jag också läst riktigt bra den med. Tony verkade inte ha några direkta problem med drogerna fast han knarkade som fan och älskade och kanske ännu älskar att ta kokain.

Har även läst Mick Walls bok om själva bandet Black Sabbath där visar det sig att det inte var Ozzy som levde hårdast, utan det var trummisen Bill Ward. Black Sabbath är förövrigt ett av mina favorit band.
Citera
2018-08-05, 03:27
  #194
Avstängd
SvettigMumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Då Ozzy har tagit heroin ett fåtal gånger så nämns det säkert i intervjuer m.m. Tony Iommis bok har jag också läst riktigt bra den med. Tony verkade inte ha några direkta problem med drogerna fast han knarkade som fan och älskade och kanske ännu älskar att ta kokain.

Har även läst Mick Walls bok om själva bandet Black Sabbath där visar det sig att det inte var Ozzy som levde hårdast, utan det var trummisen Bill Ward. Black Sabbath är förövrigt ett av mina favorit band.
Iommi's missbruk satte sina spår i både honom och andra. Narcissistiska tendenser och kvinnomisshandel med extremt kontrollbehov. Han styrde en grupp dysfunktionella individer till berömmelse och rikedom men gav också bränsle till deras inre demoner.

Bill Ward drack och snortade upp sin förmögenhet. Han var hemlös(om jag minns rätt. han tiggde pengar på gatan att dricka för i alla fall) i början på 80-talet. Han hade troligtvis störst press på sig och hade ett sadomasochistiskt förhållande med Iommi.

Mitt favoritgrupp men ack vilka dysfunktionella medlemmar.

Ledsen för off-topic men är lika påtänd som: https://www.youtube.com/watch?v=lgbH...=youtu.be&t=05
Citera
2023-09-17, 22:49
  #195
Medlem
Han Kenta Kofot so rappar tar inte han tjack? Bums much o så är inte det samma sak?
Citera
2023-11-09, 01:19
  #196
Medlem
Birgitta Stenberg. Hon och en annan amfetaminist, poeten Paul Andersson, gav vårt svenska språk ordet knark.

Ordet har ett onomatopoetiskt ursprung. Vet i fan vad bantningspillerna hette som de tog, men de knastrade i munnen, eller ”knarkade” som Stenberg och Andersson kallade det och på den vägen är det förstår ni alla knarkare.

Allt detta har säkert nämnts i tråden redan. Hur som haver, jag gjorde åtminstone en handfull knarkare som icke knarkare mer bildade även om det redan nämnts.

Lite roligt att ordet knark hatas av många så kallade knarkare när det var två konstnärer tillika knarkare som kom på det. ”Bara i inskränkta Sverige vi har ett ord som knark” sa knarkliberalen och fritidsknarkaren Alexander Bard en gång när han ville leka hela Sveriges rövpanna. Inskränkta var väl det minsta knarkaren Stenberg och hennes manliga knarkande musa Andersson var.

Visst, nu benämns ju all narkotika som knark. Men är det verkligen bara i nedsättande ton? Långt från alla gillar knark men det är ett härligt ord, och det tror jag gemene svensk kan hålla med om. Ordet knark sitter skönt i folkmun som orden brännvin, knulla, negerboll, fnask och blekfet.
__________________
Senast redigerad av Ersatz 2023-11-09 kl. 01:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback