2009-12-18, 11:40
Moderator
Psilosophers avatar
När vi nu är inne på författare måste jag nämna Philip K Dick, som körde hårt på meta samt en hel del annat. Skrev många utmärkta böcker, starkt färgade av (tjack)paranoia. Hans påverkan på (populär)kulturen är stor, då många av hans böcker blev film; ex.vis "Bladerunner", "Minority Report" etc. mm.
Senast redigerad av Psilosopher 2009-12-18 kl. 11:47.
Citera
2009-12-18, 12:18
Medlem
Packie McRearys avatar
Författaren Bret Easton Ellis (American Psycho, Glamorama) har både kört på Kola och Meta under perioder.
Citera
2009-12-18, 12:30
Medlem
krimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurvelpajsaren
Att ingen har nämnt Jack Kerouac och Neal Cassady hittills är ett mysterium av kosmiska proportioner. "On the Road" är en bok skriven av Jack Kerouac själv, under ett tre veckor långt amfetamin-race, en bok som skildrar deras intensiva kringflackande vidsträckta livsstil, där amfetamin definitivt kan sägas vara deras grundnäring. Read it or Beat it! (inte föruttänkt från min sida som en ordvits, utan ett infall från en högre universal intelligens, som visar sig ha dylika proportioner nu i efterhand, ca 3 sekunder efter infallet penetrerade min hjärnas borg.)

Dessa herrar, anses vara nyckelfigur i den s.k. Beatnik-rörelsen, på eng/am "beat generation", därav ovannämnda semantiska komedi av mindre proportioner.
Fick faktiskt On The Road av min kära mor idag, vilken slump! Ska ta och läsa den.
Citera
2009-12-18, 12:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
När vi nu är inne på författare måste jag nämna Philip K Dick, som körde hårt på meta samt en hel del annat. Skrev många utmärkta böcker, starkt färgade av (tjack)paranoia. Hans påverkan på (populär)kulturen är stor, då många av hans böcker blev film; ex.vis "Bladerunner", "Minority Report" etc. mm.

Jag får dra till med en klassiker; Källa på det?

Tvåa på bollen om Keroack där. On the road är en fantastisk bok.
Citera
2009-12-18, 12:40
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piwo
Charlie Parker - Fin Jazz artist

Inte för att jag på något vis utesluter att Parker tog amfetamin både en och två gånger men hans drug of choise var definitivt heroin.

Om jag ska komma med ett eget bidrag så var ju universalgeniet Christer Pettersson rätt förtjust i tjack ända fram till han tvingades ge upp det för att han inte orkade med sina veckolånga tokrunkarsessioner längre.
Citera
2009-12-18, 12:45
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Från en intervju (som återfinns här):
One further question, about drugs. There are some rumors here in Germany that you write only when you are under the influence of drugs.

Ah, well, my writing falls into two degrees, the writing done under the influence of drugs and the writing I've done when I'm not under the influence of drugs. But when I'm not under the influence of drugs I write about drugs. I took amphetamines for years in order to get energy to write. I had to write so much in order to make a living because our pay rates were so low. In five years I wrote sixteen novels, which is incredible. I mean, nobody, I don't think anybody's ever done it before. And without amphetamines I couldn't have written that much. But as soon as I began to earn enough money so that I didn't have to write so many books, I stopped taking amphetamines. So now I don't take anything like that. And I never wrote anything under the influence of psychedelics. For instance, Palmer Eldritch I wrote without ever having even seen psychedelic drugs.
Och från wikipedia:
Drug use was also a theme in many of Dick’s works, such as A Scanner Darkly and The Three Stigmata of Palmer Eldritch. Dick was a drug user for much of his life. According to a 1975 interview in Rolling Stone, Dick wrote all of his books published before 1970 while on amphetamines. "A Scanner Darkly (1977) was the first complete novel I had written without speed," said Dick in the interview. He also experimented briefly with psychedelics, but wrote The Three Stigmata of Palmer Eldritch, which Rolling Stone dubs "the classic LSD novel of all time," before he had ever tried them. Despite his heavy amphetamine use, however, Dick later said that doctors had told him that the amphetamines never actually affected him, that his liver had processed them before they reached his brain.
Citera
2009-12-18, 12:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80-talist
Från en intervju (som återfinns här):
One further question, about drugs. There are some rumors here in Germany that you write only when you are under the influence of drugs.

Ah, well, my writing falls into two degrees, the writing done under the influence of drugs and the writing I've done when I'm not under the influence of drugs. But when I'm not under the influence of drugs I write about drugs. I took amphetamines for years in order to get energy to write. I had to write so much in order to make a living because our pay rates were so low. In five years I wrote sixteen novels, which is incredible. I mean, nobody, I don't think anybody's ever done it before. And without amphetamines I couldn't have written that much. But as soon as I began to earn enough money so that I didn't have to write so many books, I stopped taking amphetamines. So now I don't take anything like that. And I never wrote anything under the influence of psychedelics. For instance, Palmer Eldritch I wrote without ever having even seen psychedelic drugs.
Och från wikipedia:
Drug use was also a theme in many of Dick’s works, such as A Scanner Darkly and The Three Stigmata of Palmer Eldritch. Dick was a drug user for much of his life. According to a 1975 interview in Rolling Stone, Dick wrote all of his books published before 1970 while on amphetamines. "A Scanner Darkly (1977) was the first complete novel I had written without speed," said Dick in the interview. He also experimented briefly with psychedelics, but wrote The Three Stigmata of Palmer Eldritch, which Rolling Stone dubs "the classic LSD novel of all time," before he had ever tried them. Despite his heavy amphetamine use, however, Dick later said that doctors had told him that the amphetamines never actually affected him, that his liver had processed them before they reached his brain.

Coolt. Jag hade missat det helt och hållet.
Fast vid närmare eftertanke så är ju UBIK en lång tjackpsykos.
Citera
2009-12-18, 12:50
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packie McReary
Författaren Bret Easton Ellis (American Psycho, Glamorama) har både kört på Kola och Meta under perioder.

Det ryktas för övrigt om (eller snarare nämns i Lunar Park) att Bret Easton Ellis skrev debutnovellen Less Than Zero "during an 8 week crystal meth binge on his bedroom floor."
Citera
2009-12-18, 12:52
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Allmängods för de som läser Dick och relaterat, trodde jag iaf. Nåväl, lite från Wiki:

Citat:
Drug use was also a theme in many of Dick’s works, such as A Scanner Darkly and The Three Stigmata of Palmer Eldritch. Dick was a drug user for much of his life. According to a 1975 interview in Rolling Stone,[31] Dick wrote all of his books published before 1970 while on amphetamines. "A Scanner Darkly (1977) was the first complete novel I had written without speed," said Dick in the interview. He also experimented briefly with psychedelics, but wrote The Three Stigmata of Palmer Eldritch, which Rolling Stone dubs "the classic LSD novel of all time," before he had ever tried them. Despite his heavy amphetamine use, however, Dick later said that doctors had told him that the amphetamines never actually affected him, that his liver had processed them before they reached his brain.
Citera
2009-12-18, 22:03
Medlem
chriztalizahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packie McReary

och allt annat. Han har gått på det mesta.
Lysande författare.
Citera
2009-12-19, 17:09
Medlem
Royal-s avatar
Robin williams, Briyney spears och Amy winehouse kanske?

Är inte så insatt i detta.
Citera
2009-12-19, 17:20
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Royal-
Robin williams, Briyney spears och Amy winehouse kanske?

Är inte så insatt i detta.

Om du inte är insatt och inte har en aning om vad du pratar om så undrar jag vad som är poängen med att slänga ur dig några namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in