Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-07, 16:14
  #1297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
Det där inlägget tyckte jag faktiskt var lite roligt och första gången jag skrattade till i denna tråd.

Om familjen drivit krog så går nog Laestadian bort och de jag träffat på från tornedalen brukar inte spotta i glasen då de ställs fram

Även om man har drivit en krog så påverkas man av sitt ursprung.

Jag har själv rötterna i dessa trakter och jag vet mycket väl att man inte spottar i glasen i normala fall. Men hör dig för med folk från Tornedalen om de dricker på julafton så tror jag att du blir förvånad.
Citera
2018-01-07, 16:26
  #1298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Även om man har drivit en krog så påverkas man av sitt ursprung.

Jag har själv rötterna i dessa trakter och jag vet mycket väl att man inte spottar i glasen i normala fall. Men hör dig för med folk från Tornedalen om de dricker på julafton så tror jag att du blir förvånad.

Det har du säkert rätt i, men vi kan ju utgå att han var nykter ändå eftersom det borde ha varit uppenbart vid det här laget om han druckit och polisen hittat alkohol i utandningsluften. Då hade det stått dagen efter i tidningen.

Här kommer två slumpmässiga artikelar från nätet som exempel på hur det bukar rapporteras vid rattfyllor:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...ner-fast-i-bil

http://www.barometern.se/hultsfred/r...ka-i-korsning/
__________________
Senast redigerad av Baconizer 2018-01-07 kl. 16:28. Anledning: la till ett till exempel
Citera
2018-01-07, 17:23
  #1299
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
Det har du säkert rätt i, men vi kan ju utgå att han var nykter ändå eftersom det borde ha varit uppenbart vid det här laget om han druckit och polisen hittat alkohol i utandningsluften. Då hade det stått dagen efter i tidningen.

Här kommer två slumpmässiga artikelar från nätet som exempel på hur det bukar rapporteras vid rattfyllor:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...ner-fast-i-bil

http://www.barometern.se/hultsfred/r...ka-i-korsning/
Dessa är dock inte jämförbara med detta fallet IMO. Ingen av de två du länkade till gällde en dödsolycka. Jag tror att man är mycket försiktigare då man uttalar sig i sådana fall.

Sedan är det två saker jag tänkt på och som jag inte tror avhandlats i tråden.

Angående rattfylla:
Är det så omöjligt att han druckit några julöl till julbordet som jag antar han ätit på julafton? Om pappan lånar ut värstingbilen så tror jag inte att han skulle dra sig för att bjuda en 18-årig son på några öl. Detta lägger jag ingen värdering i då en myndig person får dricka på krogen och därför får anses vara OK även hemma.

Sedan vad gjorde tre tonåringar ute i en bil vid 20-tiden på julafton? Julen brukar vara en familjehögtid och inte den dag man drar ut med kompisarna. För mig är det inte normalt beteende.
Citera
2018-01-07, 17:24
  #1300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Även om man har drivit en krog så påverkas man av sitt ursprung.

Jag har själv rötterna i dessa trakter och jag vet mycket väl att man inte spottar i glasen i normala fall. Men hör dig för med folk från Tornedalen om de dricker på julafton så tror jag att du blir förvånad.

Så Lucas Björkén var nykter eftersom det var julafton och han är laestadian från Tornedalen. Bra, då vet vi det!
Citera
2018-01-07, 17:28
  #1301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
Det har du säkert rätt i, men vi kan ju utgå att han var nykter ändå eftersom det borde ha varit uppenbart vid det här laget om han druckit och polisen hittat alkohol i utandningsluften. Då hade det stått dagen efter i tidningen.

Här kommer två slumpmässiga artikelar från nätet som exempel på hur det bukar rapporteras vid rattfyllor:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...ner-fast-i-bil

http://www.barometern.se/hultsfred/r...ka-i-korsning/

En slumpmässig artikel från nätet om den aktuella rattfyllan:

https://www.expressen.se/nyheter/pol...tfull-ung-man/

Mannen fick blåsa i polisens sållningsinstrument och efter det togs han med för blodprovtagning och urintest.
Citera
2018-01-07, 17:42
  #1302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En slumpmässig artikel från nätet om den aktuella rattfyllan:

https://www.expressen.se/nyheter/pol...tfull-ung-man/

Mannen fick blåsa i polisens sållningsinstrument och efter det togs han med för blodprovtagning och urintest.

Mycket riktigt.

Ville bara påvisa att resultatet av blåstestet ofta hamnar i tidningen och inte brukar hemlighållas.
Citera
2018-01-07, 17:49
  #1303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Dessa är dock inte jämförbara med detta fallet IMO. Ingen av de två du länkade till gällde en dödsolycka. Jag tror att man är mycket försiktigare då man uttalar sig i sådana fall.

Sedan är det två saker jag tänkt på och som jag inte tror avhandlats i tråden.

Angående rattfylla:
Är det så omöjligt att han druckit några julöl till julbordet som jag antar han ätit på julafton? Om pappan lånar ut värstingbilen så tror jag inte att han skulle dra sig för att bjuda en 18-årig son på några öl. Detta lägger jag ingen värdering i då en myndig person får dricka på krogen och därför får anses vara OK även hemma.

Sedan vad gjorde tre tonåringar ute i en bil vid 20-tiden på julafton? Julen brukar vara en familjehögtid och inte den dag man drar ut med kompisarna. För mig är det inte normalt beteende.

Det kan ju vara hemligt denna gång med blåstestet. Vi får väl se.

Tror du ägaren bjuder på öl och sen lånar ut sin bil? Är nog väldigt ovanligt i ordnade hem.

Dagens unga brukar träffas på julaftonskvällen. Inget anmärkningsvärt eller speciellt. I den åldern har man nog umgåtts nog med mostrarna vid den tiden om mostrarna inte till och med redan åkt hem för länge sedan.
Citera
2018-01-07, 17:58
  #1304
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconizer
Det kan ju vara hemligt denna gång med blåstestet. Vi får väl se.

Tror du ägaren bjuder på öl och sen lånar ut sin bil? Är nog väldigt ovanligt i ordnade hem.

Dagens unga brukar träffas på julaftonskvällen. Inget anmärkningsvärt eller speciellt. I den åldern har man nog umgåtts nog med mostrarna vid den tiden om mostrarna inte till och med redan åkt hem för länge sedan.
Med tanke på hur många vuxna tycker att ett par öl kan man dricka för att "senare" ta bilen då de räknat med att alkoholen gått ur kroppen ser jag inte det som en omöjlighet. Det skulle kunna vara nog för att en blåsning på plats skulle ge utslag för alkohol medan ett senare blodprov endast visar små mängder. Bara en teori.

Sedan är nog just julafton den enda kväll på året folk i min umgängeskrets kunnat räkna med att våra tonåringar hållit sig hemma.
Citera
2018-01-07, 18:00
  #1305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så Lucas Björkén var nykter eftersom det var julafton och han är laestadian från Tornedalen. Bra, då vet vi det!

Och då vet vi också att Elin Skogqvist var nykter och fräsch bakom ratten, för att det inte finns några föräldrar som någonsin har kört rattfulla. Bra, då vet vi det!
Citera
2018-01-07, 18:05
  #1306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
Och då vet vi också att Elin Skogqvist var nykter och fräsch bakom ratten, för att det inte finns några föräldrar som någonsin har kört rattfulla. Bra, då vet vi det!

Där tror jag att du har fel faktiskt, det finns många föräldrar som har kört rattfulla. Hon har däremot till skillnad mot den andra föraren inte gjort nåt blåstest eftersom hon är död.
Citera
2018-01-07, 18:44
  #1307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Där tror jag att du har fel faktiskt, det finns många föräldrar som har kört rattfulla. Hon har däremot till skillnad mot den andra föraren inte gjort nåt blåstest eftersom hon är död.

Stämmer, men du vet fortfarande noll eftersom en obduktion inte har blivit utförd ännu.
Citera
2018-01-07, 18:53
  #1308
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Även om man har drivit en krog så påverkas man av sitt ursprung.

Jag har själv rötterna i dessa trakter och jag vet mycket väl att man inte spottar i glasen i normala fall. Men hör dig för med folk från Tornedalen om de dricker på julafton så tror jag att du blir förvånad.
Nu har jag ingen kunskap alls om AB:s ursprung men han pratar inte som en tornedalning iaf. 😊 I övrigt tänker jag att det var väldigt... långsökt. Får jag gissa så tror jag de flesta är nyktra på julafton även om de kanske tar sig lite vinglögg. Utan att vara från Tornedalen eller Laestadianer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback