2017-12-25, 00:34
Medlem
mbrodins avatar
Jag kommer att konsumera mindre produkter men kommer att lägga mer pengar i form av fler resor och mitt företag än vad jag har gjort senaste året.
Citera
2017-12-25, 09:26
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Mycket talar för att om du inte orkar att sälja överblivet lösöre via Blocket, då kommer du inte heller att orka dig på någon byteshandel. Byteshandel låter ju bra, men är betydligt svårare att hantera, just därför vi har pengar för att slippa detta.

Det är enklare att byta saker, än att sälja saker. Och nu för tiden hör man en massa om olika skojare på blocket, som försöker lura folk. Det finns två olika grupper som säljer begagnade saker, en grupp tar väldigt höga priser för det dom säljer, medans den andra gruppen säljer sakerna billigare. I min ungdom, köpte jag några begagnade bilar via gula tidningen, då såg man skillnaden på dessa två olika grupper. Skulle jag sälja begagnade saker, skulle jag sätta lite billigare priser, för man vill ofta få en snabb affär. Jag är nog lite lat, när det gäller att sälja via blocket, först fixa annonsen, sen ta emot samtal, kunderna kan ha en massa olika synpunkter, det kan bli mycket arbete, för att sälja saken.
Jag köpte några bra begagnade bilar via gula tidningen, en del bilar man ringde på, hade dom satt överpriser på, då fick man säga, jag ska kolla några andra bilar, jag hör av mig, vilket man aldrig gjorde. Men när det rör sig om bilar, då handlar det oftast om flera tusen. Köper man andra saker, då är priserna lite lägre. Jag har faktiskt aldrig köpt eller sålt något via blocket, det kanske fungerar bättre än vad jag tror.
Citera
2017-12-25, 09:31
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Senaste åren har jag aldrig konsumerat skräp. Kanske senaste tio åren . Men jag ska försöka konsumera mer vettigare saker efter jul. Behöver nya byxor. Fick en nu i julklapp. Men jag har bara X antal. En summa under fem bör tilläggas och det är för få tycker jag.

Jag tror många är lite dåliga på att köpa kläder, det är roligare att köpa andra mer roliga saker, jag är en av dom som inte köper allt för mycket kläder, är nog något jag borde bli lite bättre på.
Citera
2017-12-25, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Det är enklare att byta saker, än att sälja saker. Och nu för tiden hör man en massa om olika skojare på blocket, som försöker lura folk. Det finns två olika grupper som säljer begagnade saker, en grupp tar väldigt höga priser för det dom säljer, medans den andra gruppen säljer sakerna billigare. I min ungdom, köpte jag några begagnade bilar via gula tidningen, då såg man skillnaden på dessa två olika grupper. Skulle jag sälja begagnade saker, skulle jag sätta lite billigare priser, för man vill ofta få en snabb affär. Jag är nog lite lat, när det gäller att sälja via blocket, först fixa annonsen, sen ta emot samtal, kunderna kan ha en massa olika synpunkter, det kan bli mycket arbete, för att sälja saken.
Jag köpte några bra begagnade bilar via gula tidningen, en del bilar man ringde på, hade dom satt överpriser på, då fick man säga, jag ska kolla några andra bilar, jag hör av mig, vilket man aldrig gjorde. Men när det rör sig om bilar, då handlar det oftast om flera tusen. Köper man andra saker, då är priserna lite lägre. Jag har faktiskt aldrig köpt eller sålt något via blocket, det kanske fungerar bättre än vad jag tror.

Om du köper och/eller säljer begagnade prylar så använder du ett annonsforum, sedan kommer köpare och säljare överens om ett pris i kronor för prylen ifråga. Tänker du dig att göra på liknande sätt vid byteshandel blir det genast svårare - "Jag behöver en kavaj i storlek 58, ser att det finns, undrar om det går att få byta mot ett par byxor samt en skjorta... Nej det gick inte, fanns inget behov av det, säljaren frågade efter en jacka i storlek 56, har ingen sådan."
Citera
2017-12-25, 09:36
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryR
Har aldrig heller förstått köphysteri. Har gått upp lite i vikt under senaste halvåret och skulle egentligen behöva ett par nya byxor snart men ska försöka gå promenader oftare och gå ner 7-10kilo innan jag ”får” köpa nya.

Helt onödigt att köpa ett par nu som kommer sitta dåligt om 6 månader som gör att jag behöver köpa ett par till, dessutom sporrar det mig att se till att hålla kost och träning i schakt. Har gjort såhär förut och det fungerar alldeles utmärkt.

Har bestämt mig för att aldrig köpa en modern möbel igen. Förr eller senare kommer saker gå sönder då möbler idag hos vanliga affärer som Ikea, Mio eller liknande är rena skitprodukter. Köper hellre en dyrare från Bukowskis men som har lite historia och som jag är mer rädd om. Så mitt tips är att inte köpa kläder så fort magen blivit för stor och att inte byta ut köksbordet vart tredje år 😊

Du tänker igenom ditt handlande, det gillar jag. Att handla kvalite, kan man spara pengar på. Visst det är lite dyrare, men då håller dom grejerna oftast längre.
Citera
2017-12-25, 11:07
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Har börjat leva snålt och insett att det är väldigt stimulerande, som en sport nästan. Tävlar mot mig själv att sänka min månadskostad, just nu klarar jag mig på ca 8k, och lever då ändå ganska komfortablet och har egentligen bara gett avkall på min tidigare lyxkonsumtion vad gäller mat och dryck. Kan spara 20k i månaden. Köper nästan aldrig kläder, haft samma mobil i typ 5 år, ingen bil, går ut max någon gång i månaden, enda nöjet någon konsert då och då, läser mycket böcker, det räcker som underhållning. Äter sjukt billig men nyttig mat (gör mycket från grunden, stora satser soppor med baljväxter, grönsaker och benbuljong tex, mycket billig inälvsmat och ägg som protenkälla, billiga svenska grönsaker efter säsong som även köper stora mängder av när billigt och syrar osv). Fan vad jag älskar att leva fejkfattigt!

Den nya trenden, att spendera sina pengar smartare, och få pengar över till sånt som man verkligen behöver. Jag har 2-3 livsmedelsbutiker jag brukar handla i. Har kommit på att dom är billiga på olika saker, en har billig frukt och grönt, medans dom andra har andra billiga produkter. Så jag matchar inköpen , så jag handlar olika varor i dessa butiker, och kan på det sättet spara in en massa pengar. Jag har bil, men den är rätt bensinsnål. När man var yngre kunde man köra omkring, bara för körandets skull. Nu åker jag bara med bilen, när jag ska någonstans. Jag läser mycket böcker, man kan få aktuella böcker, för 5-10 på secondhandaffärer, men jag har köpt rätt mycket nya böcker, vilket kan vara rätt dyrt. Man borde starta en bokklubb, där medlemmarna kan byta böcker med varandra , när man har läst boken. Det finns en massa onödiga utgifter man kan bli av med, om man ser över sin egna konsumtion. Vet vad du menar med, att du älskar att leva fejkfattigt
Citera
2017-12-25, 11:11
Medlem
rostigamazons avatar
Stora tråden för oss som kommer konsumera mindre onödiga saker under 2018

Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Jag har under flera år hållit nere konsumtion av teknikprylar och kläder. Ser däremot att mycket pengar försvinner på mat (utemat, dålig planering, svinn etc.), bilåkande (bränsle/slitage) och bredband/tv. Ska därför jobba med dessa kostnader 2018.

Kollar man upp vart pengarna tar vägen, kan man se utgifter som är onödiga, eller som man kan få ner. Jag har fått bort en massa onödiga utgifter, när jag satte mig ner, och började tänka på, vad det är egentligen, som man gör av med pengarna på.
Senast redigerad av rostigamazon 2017-12-25 kl. 11:23. Anledning: det skulle vara på och sen skulle det vara med
Citera
2017-12-25, 11:21
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om du köper och/eller säljer begagnade prylar så använder du ett annonsforum, sedan kommer köpare och säljare överens om ett pris i kronor för prylen ifråga. Tänker du dig att göra på liknande sätt vid byteshandel blir det genast svårare - "Jag behöver en kavaj i storlek 58, ser att det finns, undrar om det går att få byta mot ett par byxor samt en skjorta... Nej det gick inte, fanns inget behov av det, säljaren frågade efter en jacka i storlek 56, har ingen sådan."

Jag tror att dom som har saker hemma som bara ligger och skräpar, och vill byta saken mot något, inte är lika känsliga, som när någon vill köpa något begagnat. Ibland kan den ena saken vara dyrare än den andra, men man byter dom ändå. Man får gå in på sidan och kolla vad som finns, om man hittar något intressant, får man fråga den andra om han vill byta, sin sak mot din. För personen vet att saken han har, bara ligger där och inte används. Hade det funnits en sån sida, hade jag gått in där och kollat ofta. Nu vart jag ännu mer sugen på den här sidan /byteshandel)
Citera
2017-12-25, 11:38
Medlem
rostigamazons avatar
En sak som kostar rätt mycket pengar, är om man äter ute ofta. Det finns folk som äter ute, varje dag när dom arbetar, istället för att ta med sig matlåda. Visst kan det vara gott och lite lyxigt att äta ute ibland, men gör man det ofta, då kostar det mycket pengar. Förut kunde jag äta på MCdonalds, och såna ställen om jag var på stan, men nu är det länge sen jag gjorde det. Det händer någon gång, att jag beställer en pizza, som jag sen äter hemma.
Äter nästan all mat hemma, har blivit rätt bra i köket, och rätt bra på att diska. Och krogen är inget som lockar mig, att se halvfulla killar stöta på tjejer, som har några skilsmässor bakom sig, och några barn i bagaget, är inget som lockar.
Du får samma mat hemma, som när du äter ute, och hemma kan du äta dig mätt. Jag prioriterar mer mat till lägre kostnad.
Citera
2017-12-25, 11:48
Medlem
herrrobotkrabbas avatar
Jag kommer göra en genomgång av alla mina utgifter inför 2018. Ska skära ner på allt som jag inte behöver.
Mitt mål inför 2018 är att spara över 10% av min nettoinkomst. Jag hade sparat mer om jag inte studerat för tillfället. Så fort jag är färdigstuderad ska det bli mer än 10% av nettoinkomsten.
Citera
2017-12-25, 18:36
Medlem
rostigamazons avatar
Alla svenskar borde gå igenom sina utgifter, speciellt såna svenskar som är belånade. Det kommer bli sämre tider i Sverige, därför måste vi medborgare se till att vi har bättre ekonomi. Vi får även räkna med att bostadspriserna kommer gå ner kraftigt. Så nu måste vi se till att bara konsumera sånt som vi verkligen behöver, typ mat. Alla större inköp får vi skjuta framåt, tills vi får en regering som bättre kan styra landets ekonomi. För det kan bli en riktig kall vinter.
Citera
2017-12-26, 10:50
Medlem
Queen-Obscences avatar
Jag ska göra mer storkok och köpa mindre läsk. Jag slutade röka i februari i vilket har sparat mig en hel del tusenlappar och nu känns det som nästa steg. Jag har CSN lån och även ett banklån för att göra mig av med krediter som jag samlat på mig under en tid av depression och ett underkänt som hindrade mig att ta ut CSN. Har tagit mig lite ur skiten men nu ska även banklånet som jag har 65.000 kvar på betalas av så fort som möjligt. Cola och tobakspengarna kan nog hjälpa till med detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in