Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Mycket talar för att om du inte orkar att sälja överblivet lösöre via Blocket, då kommer du inte heller att orka dig på någon byteshandel. Byteshandel låter ju bra, men är betydligt svårare att hantera, just därför vi har pengar för att slippa detta.
Det är enklare att byta saker, än att sälja saker. Och nu för tiden hör man en massa om olika skojare på blocket, som försöker lura folk. Det finns två olika grupper som säljer begagnade saker, en grupp tar väldigt höga priser för det dom säljer, medans den andra gruppen säljer sakerna billigare. I min ungdom, köpte jag några begagnade bilar via gula tidningen, då såg man skillnaden på dessa två olika grupper. Skulle jag sälja begagnade saker, skulle jag sätta lite billigare priser, för man vill ofta få en snabb affär. Jag är nog lite lat, när det gäller att sälja via blocket, först fixa annonsen, sen ta emot samtal, kunderna kan ha en massa olika synpunkter, det kan bli mycket arbete, för att sälja saken.
Jag köpte några bra begagnade bilar via gula tidningen, en del bilar man ringde på, hade dom satt överpriser på, då fick man säga, jag ska kolla några andra bilar, jag hör av mig, vilket man aldrig gjorde. Men när det rör sig om bilar, då handlar det oftast om flera tusen. Köper man andra saker, då är priserna lite lägre. Jag har faktiskt aldrig köpt eller sålt något via blocket, det kanske fungerar bättre än vad jag tror.