• 1
  • 2
2017-12-24, 19:23
Medlem
rostigamazons avatar
Reklamindustrin och företagen, vill att vi ska konsumera saker som vi inte egentligen behöver.

Ärligt talat, hur många gånger har du handlat saker, som sen bara blir liggande, saker som vi inte egentligen behöver. Att konsumera mycket, kan klassas som en sjukdom, men vi har aldrig sett en affär stoppa någon, när personen har handlat för mycket i affären, trots att dom i affären har sett att kunden har tappat förmågan att konsumera förnuftigt.

Det är dags att vi slutar bli slavar, det är bättre att vi sparar pengar, till sådant som vi verkligen behöver, och vill ha. Jag har skrivit ett kontrakt med mig själv, att bara konsumera sådant jag verkligen behöver, och vill ha, under 2018.

Vi måste sluta lura oss själva, många handlar på rean, bara för det är lite billigare, men frågan är, behöver vi verkligen den varan, eller går vi i fällan, bara för att varan är lite billigare ?

Vi blir inte lyckligare, bara för vi har en massa saker hemma, som vi nästan aldrig använder. Varför börjar vi inte byta varor med varandra, varför inte handla i en secondhandaffär. Vi måste börja använda våra pengar smartare, då kommer vi ha råd med sånt som vi verkligen behöver.

Kommer du konsumera smartare under 2018, och få en bättre ekonomi ?
Citera
2017-12-24, 19:28
Medlem
truthwillouts avatar
Kommer förmodligen inte att slösa mindre pengar, men däremot lägga dem på vettigare saker.

Det är som du säger elt onödigt att köpa grejer som bara ligger och dräller. Negativt för miljön, ekonomin och så bidrar det till konsumeringshetsen.
Citera
2017-12-24, 19:29
Medlem
rostigamazons avatar
Det borde finnas en sida på nätet, där privatpersoner kan byta saker med varandra, typ en har en teve hemma som inte används, en annan har en motionscykel som han hon aldrig använder. Då kan dom båda byta dessa saker med varandra, på det här sättet skulle folk kunna spara en massa pengar.
Citera
2017-12-24, 19:40
Medlem
rostigamazons avatar
Många gånger gör vi spontana köp, vi får något ryck, att vi vill ha en sak, sen i efterhand kommer vi på, att den där saken var kanske lite onödig, när vi bara använder den några gånger, sen ligger den där hemma och skräpar. När vi köper något, då måste det finnas en tanke bakom köpet, man kan ha suktat efter saken länge, därför ska vi alltid tänka igenom ordentligt före vi köper den varan,.

När jag var lite yngre köpte jag en massa saker spontant, saker som jag nu ser, bara ligger här hemma. Och jag orkar inte sälja sånt på blocket, så till slut slänger man dom sakerna, fast det inte är något fel på dom, och dom är lite använda. Man har gjort av med en massa pengar, på såna onödiga saker som man har köpt. Men som tur är, så blir man förståndigare med åren.
Citera
2017-12-24, 19:44
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truthwillout
Kommer förmodligen inte att slösa mindre pengar, men däremot lägga dem på vettigare saker.

Det är som du säger elt onödigt att köpa grejer som bara ligger och dräller. Negativt för miljön, ekonomin och så bidrar det till konsumeringshetsen.

Precis vill man verkligen ha något, då köper man det. Det är dom här onödiga grejerna, vi måste sluta köpa.
Citera
2017-12-24, 19:48
Medlem
rostigamazons avatar
Det är som att storhandla, sen när man kommer hem, kommer man på att man har köpt en liter motorolja för att det var så billigt. Sen kommer man på, jag sålde ju bilen föra månaden, fan jag har ju ingen bil.
Det är lätt att dras med i hetsen när man handlar
Citera
2017-12-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Många gånger gör vi spontana köp, vi får något ryck, att vi vill ha en sak, sen i efterhand kommer vi på, att den där saken var kanske lite onödig, när vi bara använder den några gånger, sen ligger den där hemma och skräpar. När vi köper något, då måste det finnas en tanke bakom köpet, man kan ha suktat efter saken länge, därför ska vi alltid tänka igenom ordentligt före vi köper den varan,.

När jag var lite yngre köpte jag en massa saker spontant, saker som jag nu ser, bara ligger här hemma. Och jag orkar inte sälja sånt på blocket, så till slut slänger man dom sakerna, fast det inte är något fel på dom, och dom är lite använda. Man har gjort av med en massa pengar, på såna onödiga saker som man har köpt. Men som tur är, så blir man förståndigare med åren.

Mycket talar för att om du inte orkar att sälja överblivet lösöre via Blocket, då kommer du inte heller att orka dig på någon byteshandel. Byteshandel låter ju bra, men är betydligt svårare att hantera, just därför vi har pengar för att slippa detta.
Citera
2017-12-24, 20:10
Medlem
Senaste åren har jag aldrig konsumerat skräp. Kanske senaste tio åren . Men jag ska försöka konsumera mer vettigare saker efter jul. Behöver nya byxor. Fick en nu i julklapp. Men jag har bara X antal. En summa under fem bör tilläggas och det är för få tycker jag.
Citera
2017-12-24, 22:06
Medlem
Har aldrig heller förstått köphysteri. Har gått upp lite i vikt under senaste halvåret och skulle egentligen behöva ett par nya byxor snart men ska försöka gå promenader oftare och gå ner 7-10kilo innan jag ”får” köpa nya.

Helt onödigt att köpa ett par nu som kommer sitta dåligt om 6 månader som gör att jag behöver köpa ett par till, dessutom sporrar det mig att se till att hålla kost och träning i schakt. Har gjort såhär förut och det fungerar alldeles utmärkt.

Har bestämt mig för att aldrig köpa en modern möbel igen. Förr eller senare kommer saker gå sönder då möbler idag hos vanliga affärer som Ikea, Mio eller liknande är rena skitprodukter. Köper hellre en dyrare från Bukowskis men som har lite historia och som jag är mer rädd om. Så mitt tips är att inte köpa kläder så fort magen blivit för stor och att inte byta ut köksbordet vart tredje år 😊
Citera
2017-12-24, 23:29
Medlem
Ska försöka göra detsamma, framförallt minska ner på inköp av kläder vilket är lite utav min akilleshäl. Att inte alltid köpa den senaste tekniken brukar man också kunna spara en hel del på. T.ex. så har jag min IPhone SE som funkar prima och behöver inte skaffa en IPhone X att mäta kuk med.
Citera
2017-12-24, 23:44
Medlem
silbersteins avatar
Har börjat leva snålt och insett att det är väldigt stimulerande, som en sport nästan. Tävlar mot mig själv att sänka min månadskostad, just nu klarar jag mig på ca 8k, och lever då ändå ganska komfortablet och har egentligen bara gett avkall på min tidigare lyxkonsumtion vad gäller mat och dryck. Kan spara 20k i månaden. Köper nästan aldrig kläder, haft samma mobil i typ 5 år, ingen bil, går ut max någon gång i månaden, enda nöjet någon konsert då och då, läser mycket böcker, det räcker som underhållning. Äter sjukt billig men nyttig mat (gör mycket från grunden, stora satser soppor med baljväxter, grönsaker och benbuljong tex, mycket billig inälvsmat och ägg som protenkälla, billiga svenska grönsaker efter säsong som även köper stora mängder av när billigt och syrar osv). Fan vad jag älskar att leva fejkfattigt!
Senast redigerad av silberstein 2017-12-24 kl. 23:51.
Citera
2017-12-24, 23:47
Medlem
Jag har under flera år hållit nere konsumtion av teknikprylar och kläder. Ser däremot att mycket pengar försvinner på mat (utemat, dålig planering, svinn etc.), bilåkande (bränsle/slitage) och bredband/tv. Ska därför jobba med dessa kostnader 2018.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in