Citat:
Ursprungligen postat av
crippledmf
Stefan med sin härliga dialekt från norra Småland kommer gå långt. Hans konstant likgiltiga ansiktsuttryck och känslokalla rationalitet i samband med hans manipulerande erfarenheter och taktiska intellekt är det som gör honom till en svårslagen motståndare för varje deltagare. Strategiskt, genomtänkt och subtilt men rakt "fulspel" är definitivt hans största fördel, att han dessutom faktiskt är fysiskt och psykiskt stark samt teknisk, kunnig och till synes lättlärd kommer ge honom en första eller andraplats tror jag..
Hans narcissistiska personlighetsdrag är ju uppenbara, måste ju älska det. Särskilt i gårdagens avsnitt där han så klockrent prioriterade lite tårta framför ett brev från en anhörig och inte verkade förstå de andras tänk över huvud taget. Fast ändå så pass klok att han inte låter sin egoism bli en förödande envishet. Att han stod demonstrativt länge och "funderade" på om han skulle gå resten till mötes eller inte visade verkligen på hans beräkneliga spelande. Han utnyttjade situationen perfekt, lät de andra bli beroende av honom och deras naiva beteende förtydligar hans psykiska övertag. Att han stod extra länge och funderade var utan tvekan planerat, när han då väljer deras sida så blir de glada och uppskattar honom för något så egentligen trivialt och enkelt beslut. Hans narcissism yttrar sig när han inte ens talar med Dee eller besvarar hennes vädjan om att få ge bort sitt vin utan istället vänder sig till Gutta och talar för hela gruppen när han säger att de ändå väljer breven. Han förstärker de andras respekt och beroende för honom som motståndare. Psykologiskt intressant att följa farmen

Bra analys och jag håller med till 100%. Förstår inte alls de som kallar honom för känslokall psykopat (fast det är kanske, som jag redan skrivit längre bak när han introducerades, mycket pga att jag hade spelat likadant själv). Tycker han verkar högst normal och han spelar snyggt.
De är där i ett par månader och på spel står 500k. Förutom de som vill göra PR för sig själva (Svinto och JP) så finns det ingen anledning att leta nya bästisar.
För egen del är det fortfarande:
1. Robban (till synes lite naiv och vek men ändå)
2. Sheldon (ser mig själv i "psykopaten")
3. Svinto (hon verkar mindre falsk än värmlänningen)