Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-21, 11:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Goldstonerapporten? FN alltså. Ingen bryr dig om FN, organisationen är ett skämt som aldrig får något gjort.
Din vanliga debattstil. Hear no eavil, see no evil. Alla som kommer med kritik mot Israel skall misskrediteras. FN, ICH, B'tselem. spelar ingen roll.
Citera
2018-01-21, 12:07
Medlem
Citat:
Goldstonerapporten? FN alltså. Ingen bryr dig om FN, organisationen är ett skämt som aldrig får något gjort.

Dina svar är så patetiska att dom är icke-relevanta för dialogen. Du bad om bevis och jag serverade exempel på ett silverfat. Om du väljer att sticka huvudet i sanden så gör det - du är ganska ensam. Vilka bevis är egentligen acceptabla för dig? Vilken organisation eller instans kan enligt dig avgöra om krigsbrott har begåtts? Live-sändning av pågående slakt? Låt oss se vad ICC kommer fram till. Men det spelar ju ingen roll för dig för dom är inte relevanta för dig.

Citat:
Blockaden är fullt laglig då suveräna stater har full rätt till självförsvar, tom FNs grundare räknade blockader som en form av detta.

Enligt vilken lag? Alla konventioner och internationell rätt har du ju precis sågat!?
Citera
2018-01-21, 12:21
Medlem
Memestars avatar
Vad Xenonen och StoffSvek verkar missa är att man kan spela the blame game hur länge som helst, men det är kontra-produktivt. Tråden handlar om vad den bästa lösningen är, inte vilka som bajsat mest på FNs ansikte.

Detta kommer vara mitt sista svar angående såna här onödiga rapporter:
När det gäller krigsbrott lyssnar jag bara på självständiga organisationer såsom Amnesty, HRW och Röda Korset. FN och deras organ mer korrupta än ett ruttet äpple. Det enda sättet för mig att tro på FN är om de presenterar konkreta bevis för sina påståenden, vilket de nästan aldrig gör.

Angående blockaden; ni vet väl att Israel släpper åtminstone in fördödenheter till Gaza, medan Egypten har stängt sin gräns helt. Hamas använder sin egna befolkning som mänskliga sköldar, detta är väl dokumenterat.

Om ni verkligen bryr er om Gazas folk så borde ni sluta upp med tramset och klaga mer på Hamas och Egypten.
Citera
2018-01-21, 13:02
Medlem
Citat:
Vad Xenonen och StoffSvek verkar missa är att man kan spela the blame game hur länge som helst, men det är kontra-produktivt. Tråden handlar om vad den bästa lösningen är, inte vilka som bajsat mest på FNs ansikte.

Fair enough. Du har rätt, tråden handlar om lösning på konflikten

Citat:
Detta kommer vara mitt sista svar angående såna här onödiga rapporter:
När det gäller krigsbrott lyssnar jag bara på självständiga organisationer såsom Amnesty, HRW och Röda Korset. FN och deras organ mer korrupta än ett ruttet äpple. Det enda sättet för mig att tro på FN är om de presenterar konkreta bevis för sina påståenden, vilket de nästan aldrig gör.

Jag blir glad att du har större trovärdighet för Amnesty, HRW och Röda Korset. Dom delar den generella kritiken mot Israel. Mycket av deras kritik är dessutom baserad på Geneve-, Haagkoventionerna och FN-resolutionerna.

https://uttryck.amnesty.se/amnesty-arsrapport-israel-och-de-ockuperade-palestinska-omradena/
https://www.svd.se/roda-korset-tar-stallning-mot-israel
https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/israel/palestine

Citat:
Angående blockaden; ni vet väl att Israel släpper åtminstone in fördödenheter till Gaza, medan Egypten har stängt sin gräns helt. Hamas använder sin egna befolkning som mänskliga sköldar, detta är väl dokumenterat. Om ni verkligen bryr er om Gazas folk så borde ni sluta upp med tramset och klaga mer på Hamas och Egypten.

Vi skulle väl sluta med blame game?
Men du har rätt i Egypten. Antar att dom har något avtal med Israel som måste respekteras. Har aldrig förstått varför dom har gränsen stängd.
Citera
2018-01-21, 13:26
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Fair enough. Du har rätt, tråden handlar om lösning på konflikten

Jag blir glad att du har större trovärdighet för Amnesty, HRW och Röda Korset. Dom delar den generella kritiken mot Israel. Mycket av deras kritik är dessutom baserad på Geneve-, Haagkoventionerna och FN-resolutionerna.

https://uttryck.amnesty.se/amnesty-arsrapport-israel-och-de-ockuperade-palestinska-omradena/
https://www.svd.se/roda-korset-tar-stallning-mot-israel
https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/israel/palestine

Vi skulle väl sluta med blame game?
Men du har rätt i Egypten. Antar att dom har något avtal med Israel som måste respekteras. Har aldrig förstått varför dom har gränsen stängd.
Jag respekterar kritik när den är saklig och kommer från pålitliga organisationer. Självklart ska man kritisera Israel när regeringen handlar fel, men landet är trots allt Mellanösterns enda demokrati, vilket Amnesty, HRW och Röda Korset verkar inse, till skillnad från FN.

Egypten håller nog gränsen stängd för att ISIS har fått ett starkt fotfäste i Sinai, som gränsar till Gaza. Deras nya president är rädd att vapen kommer flöda in om de öppnar gränsen. Sedan kan de ju också ha något inofficiellt avtal med Israel, det går inte att veta. De kanske har kommit fram till att israeliska soldater är bättre på att göra genomsökningar, så Egypten håller sin gräns helt stängd medan Israel tillåter förnödenheter att importeras till Gaza.

Jag är nyfiken, vilken lösning skulle du föredra? Inte kortsiktigt alltså, men lösning på hela konflikten.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-21 kl. 13:34.
Citera
2018-01-21, 18:10
Medlem
Citat:
Jag är nyfiken, vilken lösning skulle du föredra? Inte kortsiktigt alltså, men lösning på hela konflikten.

I konstruktiv anda ser jag två alternativ, båda kräver enorma uppoffringar från bägge parter. Egentligen stödjer jag vilken lösning som helst så länge den ger båda folken nationell suveränitet och frihet.

1. Två-stats lösningen där Palestina och Israel lever sida vid sida. Palestina förlorar i flyktingfrågan – Israel förlorar bosättningarna – båda sidor delar på Jerusalem. Gaza och Västbanken måste på något sätt sammanbindas av naturliga skäl. Någon form av hantering på flyktingfrågan (kompensation). Palestinierna drar här det kortaste strået och lösningen måste även involvera Jordanien/Libanon/Syrien. Bosättningarna är i särklass det största problemet med två-stats lösningen. Trots att två-stats lösningen med 67-års gränser har diskuterats i över 30 år, har Israel fortsatt att expandera sina bosättningar, med stöd från staten; politiskt, militärt och ekonomiskt. Det är både rättvist och rimligt att Israel drar det kortaste strået i dessa förhandlingar eftersom dom trots alla varningar har fortsatt med bosättningarna. Det går inte längre att skylla på att stora ekonomiska värden går till spillo.

2. En stat/federation där alla medborgare har samma värde och rättigheter, varför inte under namnet ”Israel-Palestina”. Återföreningen av Tyskland hade inte bra odds att lyckas, titta på Sydafrika, titta på USA i kampen mellan nord och syd. Jag är övertygad att Israeler och Palestinier har mer gemensamt än vad som skiljer dom åt. Allt snack om en judisk- eller muslims stat måste givetvis förminskas. Ingen ska kunna anse att marken är exklusiv.

Ett till problem är parternas representation och förmåga att enas internt; PLO vs Hamas, ultraortodoxa judar vs höger- vs vänsterfalanger. Hamas kommer aldrig att erkänna Israel samtidigt som ultraortodoxa judar alltid kommer att göra anspråk på hela landet. Parternas ytterligheter måste påtvingas vilken lösning det än blir.
Citera
2018-01-21, 18:21
Avstängd
Citat:
När det gäller krigsbrott lyssnar jag bara på självständiga organisationer såsom Amnesty, HRW och Röda Korset.
Men uppenbarligen inte B'tselem...
Citat:
Angående blockaden; ni vet väl att Israel släpper åtminstone in fördödenheter till Gaza, medan Egypten har stängt sin gräns helt.
Skillnaden, som jag är övertygad om att jag förklarat för dig, är att Egypten stängt sin gräns, vilket även Israel gjort, men Israel har därutöver en flottblockad som angriper skepp både på palestinskt och internationellt vatten. Detta är en blockad. Vore det inte för denna skulle folk på Gazaremsan kunna exportera och importera oberoende av stängda landgränser.
Citat:
Hamas använder sin egna befolkning som mänskliga sköldar, detta är väl dokumenterat.
Hamas gömmer sig bland civilbefolkning. IDF använder palestinierna som mänskliga sköldar, vilket är väldokumenterat.
Citera
2018-01-21, 18:24
Avstängd
Citat:
Jag börjar luta åt att palestinierna borde ge upp. Kräva att Israel annekterar hela Västbanken och ger alla palestinier medborgarskap.
Citera
2018-01-21, 20:13
Medlem
rex144s avatar
Skicka alla palestinier till Saudiarabien, där finns det gått om plats.

de arabiska länder har enorma landytor, men araber envisas med att bo i Israel, judar var där först, det är deras förlovade land,
muslimer har Mekka och Medina, inte Jerusalem,
Mohamed skapade sin obskyra religion flera tusen år efter judarnas religion och 600 år efter Jesus,
Citera
2018-01-21, 20:18
Medlem
rex144s avatar
Tvåstatslösningen måste gå ut på att Hamas erkänner Israel men de vägrar och vill driva ut alla judar från Israel, dessutom om de ska bli en suverän stat så måste de kunna köpa kanoner, missiler, flygvapen,
de måste ha en egen flygplats... där de garanterar säkerheten så att inga passagerarplan kraschar i Jerusalem

jag har svårt att se det

dessutom är palestinier i konflikt med varandra, vem ska styra Palestina?
Senast redigerad av rex144 2018-01-21 kl. 20:20.
Citera
2018-01-21, 20:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Skicka alla palestinier till Saudiarabien, där finns det gått om plats.
Visst, etnisk rensning är alltid populärt. Strunt i att de bott i Palestina i hundratals år.
Citat:
de arabiska länder har enorma landytor, men araber envisas med att bo i Israel, judar var där först, det är deras förlovade land,

Ben-Guirion och de andra skaparna av Israel kom från Östeuropa, inte från det palestinska territoriet. Det var en ren erövring och att skylla på att det fanns en judisk stat där för 2000 år sedan håller inte. Skall italienarna få ta över London för att de grundade staden? USA lämnas tillbaka till indianerna?
Citat:
Mohamed skapade sin obskyra religion flera tusen år efter judarnas religion och 600 år efter Jesus,
Det råkar vara världens näst största religion så att kalla den "obskyr" känns lite lustigt. Sen kanske du missat att det finns kristna palestinier. Skall de också skickas till Saudiarabien?
Citera
2018-01-21, 20:24
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
I konstruktiv anda ser jag två alternativ, båda kräver enorma uppoffringar från bägge parter. Egentligen stödjer jag vilken lösning som helst så länge den ger båda folken nationell suveränitet och frihet.

1. Två-stats lösningen där Palestina och Israel lever sida vid sida. Palestina förlorar i flyktingfrågan – Israel förlorar bosättningarna – båda sidor delar på Jerusalem. Gaza och Västbanken måste på något sätt sammanbindas av naturliga skäl. Någon form av hantering på flyktingfrågan (kompensation). Palestinierna drar här det kortaste strået och lösningen måste även involvera Jordanien/Libanon/Syrien. Bosättningarna är i särklass det största problemet med två-stats lösningen. Trots att två-stats lösningen med 67-års gränser har diskuterats i över 30 år, har Israel fortsatt att expandera sina bosättningar, med stöd från staten; politiskt, militärt och ekonomiskt. Det är både rättvist och rimligt att Israel drar det kortaste strået i dessa förhandlingar eftersom dom trots alla varningar har fortsatt med bosättningarna. Det går inte längre att skylla på att stora ekonomiska värden går till spillo.

2. En stat/federation där alla medborgare har samma värde och rättigheter, varför inte under namnet ”Israel-Palestina”. Återföreningen av Tyskland hade inte bra odds att lyckas, titta på Sydafrika, titta på USA i kampen mellan nord och syd. Jag är övertygad att Israeler och Palestinier har mer gemensamt än vad som skiljer dom åt. Allt snack om en judisk- eller muslims stat måste givetvis förminskas. Ingen ska kunna anse att marken är exklusiv.

Ett till problem är parternas representation och förmåga att enas internt; PLO vs Hamas, ultraortodoxa judar vs höger- vs vänsterfalanger. Hamas kommer aldrig att erkänna Israel samtidigt som ultraortodoxa judar alltid kommer att göra anspråk på hela landet. Parternas ytterligheter måste påtvingas vilken lösning det än blir.
Intressanta synpunkter.

Jag kan säga omedelbart att en enstatslösning som involverar hela Israel, Västbanken och Gaza aldrig kommer fungera då den nya staten snabbt skulle få muslimsk majoritet. Inbördeskrig vore näst intill garanterat, vilket skulle innebära slutet för Israel som judisk och demokratisk stat.

Tvåstatslösningen med 1967 års gränser är också osannolik att accepteras. Väldigt få är särskilt pigga på att bygga en ny Berlinmur mitt genom Jerusalem.

Följande är de mest realistiska förslagen enligt mig:
Tvåsatslösningen á la Land Swaps. Detta är det allra bästa förslaget IMO. Den nya staten Palestina utropas på hela Gazaremsan, nästan hela Västbanken och delar av Israel. Den är lika stor som VB+Gaza, men Israel annekterar små delar av VB och Palestina annekterar små delar av Israel. Se trådens första inlägg för exempel på karta.
Enstatslösningen exkl. Gaza. Hela Västbanken annekteras av Israel och alla dess invånare får medborgarskap. Detta förslag har dock två stora problem. Många palestinier skulle kräva att även Gaza annekterades medan många israeler skulle se annektering av VB, för att inte tala om både VB och Gaza, som ett demografiskt hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in