Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-01-21, 20:30
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Visst, etnisk rensning är alltid populärt. Strunt i att de bott i Palestina i hundratals år.

Ben-Guirion och de andra skaparna av Israel kom från Östeuropa, inte från det palestinska territoriet. Det var en ren erövring och att skylla på att det fanns en judisk stat där för 2000 år sedan håller inte. Skall italienarna få ta över London för att de grundade staden? USA lämnas tillbaka till indianerna?

Det råkar vara världens näst största religion så att kalla den "obskyr" känns lite lustigt. Sen kanske du missat att det finns kristna palestinier. Skall de också skickas till Saudiarabien?

"Profeten" Mohammed mördade tusentals människor, tusentals förslavade han, han var en girig, mordisk sexgalning, som tack vare sin slughet lurade sin omgivning att tro att gud talade med honom när han vred sig i spasmer på marken under sina epilepsi anfall och om någon ifrågasatte honom som profet då miste personen huvudet
Citera
2018-01-21, 20:39
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
"Profeten" Mohammed mördade tusentals människor, tusentals förslavade han, han var en girig, mordisk sexgalning, som tack vare sin slughet lurade sin omgivning att tro att gud talade med honom när han vred sig i spasmer på marken under sina epilepsi anfall och om någon ifrågasatte honom som profet då miste personen huvudet
Glöm inte pedofil också.
Citera
2018-01-21, 20:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Glöm inte pedofil också.
Jaså, du är ändå nere på den nivån i islamofobi. Är det ingen av er som besvärat er med att läsa Gamla Testamentet och vad gamla tidens judar ägnade sig åt?
Citera
2018-01-21, 21:10
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Jaså, du är ändå nere på den nivån i islamofobi. Är det ingen av er som besvärat er med att läsa Gamla Testamentet och vad gamla tidens judar ägnade sig åt?
Gamma Testamentet inneåller också en massa skit, det där var ett oproffsigt motargument. Dessutom är jag inte islamofob; jag är inte rädd för islam, jag tycker bara om att kritisera religion helt enkelt. Btw, det står i Koranen att Muhammed gifte sig med en 9-åring.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-21 kl. 21:13.
Citera
2018-01-21, 21:17
Medlem
Neroxxs avatar
Problemet jag ser med en tvåstats lösning är Jerusalem. Israel vill inte dela det och palestina vill ha östra delen. På den punkten vägrar båda parter röra sig på. Om man vill ha det alternativet så är detta en sak som bör lösas. Det tror jag inte kommer att ske. Därför är det ett annat alternativ som krävs för att lösa detta problem. Det är dock riktigt svårt att hitta den där lösningen.
Citera
2018-01-21, 21:22
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Problemet jag ser med en tvåstats lösning är Jerusalem. Israel vill inte dela det och palestina vill ha östra delen. På den punkten vägrar båda parter röra sig på. Om man vill ha det alternativet så är detta en sak som bör lösas. Det tror jag inte kommer att ske. Därför är det ett annat alternativ som krävs för att lösa detta problem. Det är dock riktigt svårt att hitta den där lösningen.
Jag tror PLO kommer släppa kravet om Östra Jerusalem som huvudstad så småningom. Mycket troligt är att den görs till till en autonom region med arabiskt självstyre, men fortfarande under israelisk suveränitet, i en tvåstatslösning.
Citera
2018-01-21, 21:24
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Jag tror PLO kommer släppa kravet om Östra Jerusalem som huvudstad så småningom. Mycket troligt är att den görs till till en autonom region med arabiskt självstyre, men fortfarande under israelisk suveränitet, i en tvåstatslösning.

Okej, hade fått för mig att just östra vara något de vägrade släppa. Man kan dock alltid hoppas att en lösning som är bra för båda sidor kan komma i en snar framtid.
Citera
2018-01-21, 21:29
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Okej, hade fått för mig att just östra vara något de vägrade släppa. Man kan dock alltid hoppas att en lösning som är bra för båda sidor kan komma i en snar framtid.
Absolut!
Citera
2018-01-21, 21:34
Avstängd
Citat:
Btw, det står i Koranen att Muhammed gifte sig med en 9-åring.
Nej det står inte i Koranen. Det finns olika åldrar angivna i diverse Hadither nedskrivna senare, men hur gammal Aisha var är oklart:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aisha#Age_at_marriage
Politiska äktenskap i unga år var faktiskt inget ovanligt här i Europa heller och gör en inte till pedofil och mycket talar dessutom för att man underdrev Aishas ålder av politiska säl för att det skulle vara garanterade att hon var oskuld när hon gifte sig till skillnad från alla de fruar Muhammed hade som var änkor när han gifte sig med dem (konstig vana av en pedofil ) Det här är som sagt något som dras fram av islamofober som inte har något bättre att komma med.

Mer intressant om Aisha är hur pass aktiv hon var i vuxna dar vilket den som ser islam som så fruktansvärt kvinnofientlig bör ta till sig.

Vill du diskutera det här vidare är jag säker på att det finns någon tråd borta i religionsforumet. Här är det intressant bara för att det visar just hur islamofobiska sionister ofta är. Det handlar mer om att hata muslimer (och förtränga de kristna palestinierna) än om att man gillar judar.
Citera
2018-01-21, 21:44
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Nej det står inte i Koranen. Det finns olika åldrar angivna i diverse Hadither nedskrivna senare, men hur gammal Aisha var är oklart:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aisha#Age_at_marriage
Politiska äktenskap i unga år var faktiskt inget ovanligt här i Europa heller och gör en inte till pedofil och mycket talar dessutom för att man underdrev Aishas ålder av politiska säl för att det skulle vara garanterade att hon var oskuld när hon gifte sig till skillnad från alla de fruar Muhammed hade som var änkor när han gifte sig med dem (konstig vana av en pedofil ) Det här är som sagt något som dras fram av islamofober som inte har något bättre att komma med.

Mer intressant om Aisha är hur pass aktiv hon var i vuxna dar vilket den som ser islam som så fruktansvärt kvinnofientlig bör ta till sig.

Vill du diskutera det här vidare är jag säker på att det finns någon tråd borta i religionsforumet. Här är det intressant bara för att det visar just hur islamofobiska sionister ofta är. Det handlar mer om att hata muslimer (och förtränga de kristna palestinierna) än om att man gillar judar.
Ah, jag blandar ofta ihop Haditherna med Koranen. Oavsett vad, islam framställer sin profet som pedofil, detta är inget kontroversiellt utan något de flesta utbildade muslimer själva konstaterar. https://wikiislam.net/wiki/Was_Muhammad_a_Pedophile%3F

Återigen, jag är inte rädd för islam. Jag gillar bara att kritisera religion!

Och ja, detta är OT. Vi borde nog sätta punkt här.
Senast redigerad av Memestar 2018-01-21 kl. 21:46.
Citera
2018-01-21, 22:02
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Fair enough. Du har rätt, tråden handlar om lösning på konflikten

Jag blir glad att du har större trovärdighet för Amnesty, HRW och Röda Korset. Dom delar den generella kritiken mot Israel. Mycket av deras kritik är dessutom baserad på Geneve-, Haagkoventionerna och FN-resolutionerna.

https://uttryck.amnesty.se/amnesty-arsrapport-israel-och-de-ockuperade-palestinska-omradena/
https://www.svd.se/roda-korset-tar-stallning-mot-israel
https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/israel/palestine

Vi skulle väl sluta med blame game?
Men du har rätt i Egypten. Antar att dom har något avtal med Israel som måste respekteras. Har aldrig förstått varför dom har gränsen stängd.
Skulle verkligen Israel låta Egypten släppa grejer över gränsen.
Jag skulle inte tro det.
Då skulle ju Israels blockad inte fungera.
Citera
2018-01-21, 22:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Tvåstatslösningen måste gå ut på att Hamas erkänner Israel men de vägrar och vill driva ut alla judar från Israel, dessutom om de ska bli en suverän stat så måste de kunna köpa kanoner, missiler, flygvapen,
de måste ha en egen flygplats... där de garanterar säkerheten så att inga passagerarplan kraschar i Jerusalem

jag har svårt att se det

dessutom är palestinier i konflikt med varandra, vem ska styra Palestina?
Vad ska palestinier med kanoner och flygvapen till.hemsktonödig kostnad.
Det räcker med en okorrumperad polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in