• 1
  • 2
2017-12-23, 00:42
Medlem
JustZlatans avatar
Här kommer ett tips! För att få bort arseniken i riset ska du använda mycket vatten som när du kokar pasta, sen när det kokat klart häller du ut vattnet. Frågan är bara om du ska stormkoka riset med risk att det fastnar. Och istället för att låta riset ligga i från början kanske man kan hälla ned det i kokande vatten som man gör med pasta?
Citera
2017-12-23, 00:47
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Här kommer ett tips! För att få bort arseniken i riset ska du använda mycket vatten som när du kokar pasta, sen när det kokat klart häller du ut vattnet. Frågan är bara om du ska stormkoka riset med risk att det fastnar. Och istället för att låta riset ligga i från början kanske man kan hälla ned det i kokande vatten som man gör med pasta?
Eh ja? Detta gör jag jämt, det står också på förpackningarna att man kan göra på det viset.
Citera
2017-12-23, 00:50
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Eh ja? Detta gör jag jämt, det står också på förpackningarna att man kan göra på det viset.

Konstigt, det har aldrig stått på något rispaket som jag har köpt. Ska man stormkoka och hälla i riset när vattnet kokar?

När jag har kokat ris på det här sättet har jag låtit riset koka på låg värme tills vattnet försvunnit vilket kan ta några timmar. Riset ser ut som gröt efteråt fast det är vanligt ris.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-12-23 kl. 00:55.
Citera
2017-12-23, 00:56
Medlem
Citat:
Konstigt, det har aldrig stått på något rispaket som jag har köpt. Ska man stormkoka och hälla i riset när vattnet kokar?

Du kan lägga i riset direkt så spar du några minuter i köket. Ris i kallt vatten absorberar knappt något men i takt med att vattnet blir varmare så absorberar det snabbare och snabbare för att sedan när det kokar absorbera bäst.
Citera
2017-12-23, 01:00
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Du kan lägga i riset direkt så spar du några minuter i köket. Ris i kallt vatten absorberar knappt något men i takt med att vattnet blir varmare så absorberar det snabbare och snabbare för att sedan när det kokar absorbera bäst.

Men är det inte risk att riset fastnar på botten av kastrullen då?
Citera
2017-12-23, 01:06
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:

När jag har kokat ris på det här sättet har jag låtit riset koka på låg värme tills vattnet försvunnit vilket kan ta några timmar. Riset ser ut som gröt efteråt fast det är vanligt ris.

Det viktiga är att ha mycket vatten: fyll nästan kastrullen med vatten, salta detta. Koka upp, och när vattnet kokar ös i riset i önskad mängd. Låt koka i ca 10 min, rör om då och då så det inte bakar ihop sig i botten, och smaka då och då för att se när det är klart. Ös ut vattnet med locket som sil, som när man häller av potatis, typ. Har du en vanlig rostfri gryta så fastnar det inte.
Citera
2017-12-23, 01:09
Medlem
Om jag inte minns helt fel så finns det ris som man lägger i med förpackningen (som en te-påse).
Citera
2017-12-23, 01:13
Medlem
Mackan52s avatar
Ingen nyhet alls i mitt kök, när jag kokar ris så fyller jag kastrullen med vatten, kokar riset och häller av i en sil. Begriper inte alls tramset som det står på paketet att man ska mäta x mängd vatten med y mängd ris och koka riset tills vattnet absorberas, vad är poängen med det när det är så mycket enklare att bara koka riset
Citera
2017-12-23, 01:15
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om jag inte minns helt fel så finns det ris som man lägger i med förpackningen (som en te-påse).

"Boil in bag" från Onkel Ben, fy fan för denna styggelse. Kan man inte koka ris utan hjälp borde man inte få gå nära en spis för allmänhetens bästa
Citera
2017-12-23, 01:18
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:

Flera timmar?! Det måste smaka skit ju. Jag tror det står typ 12-13 minuter eller liknande, man ska fylla upp kastrullen rikligt med vatten och lite salt. Precis som pasta egentligen, men får ju smaka och känna på riset lite då och då så man vet exakt när det är klart.
Citera
2017-12-23, 01:41
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:

Brukar inte tänka på riset ur arseniksynpunkt. Men om du vill t ex ha ett risottoris med samma konsistens i en restaurang så kokar du riset tills det precis inte är hårt i kärnan, utan man kan tugga igenom det med motstånd. Sköljer det sedan i kallvatten, låter det torka lite, överför det till byttor luftigt med händerna.
Då har man ett risottoris som alltid har rätt konsistens när man gör risotto a la minute.
Det är samma sätt som när man gör torkad pasta redo för a la minute i en restaurang.

Du ska koka upp vattnet först, och sedan ner med riset/pastan, det säkerställer att du har samma tillagningstid i så stor mån som möjligt. Blanda om var 30:e sekund för att undvika att det kokar fast samt för att få jämn tillagning.
Citera
2017-12-23, 01:56
Medlem
Dåre

Nej för helvete. Ris ska sköljas igenom, helst i en sil så man kan skölja av allt snusk ordentligt under kran och gröpa runt. Man dubblar mängden vatten mot mängden ris ”och en skvätt till” tänk typ MAX 0,5. En skvätt rapsolja för att det inte ska bränna fast, rimlig mängd salt. Koka upp med lock, dra ner värmen till LÅG temp, typ har du 1-12 på din spis är 2 rimligt. Precis innan du sänker värmen rör du om i riset. OBS riset ska koka med kastrull. Vakta riset och lyft på locket om det bubblar över vatten (för det gör det ALLTID). När vattnet kokar bort, fluffa upp och låt ånga av 5 min. Är du osäker på on allt vatten är borta, kolla ytan på riset. Ser det riktigt torrt ut så är det klart. Smaka.

Detta är hemligheten bakom jävligt nice ris och tar 20 min. Tacka mig senare. Antar att ingen kokar ris ca 02.00 en fredag.
Senast redigerad av Pillerpekka 2017-12-23 kl. 01:57. Anledning: Kul, i guess?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in