Citat:
Ursprungligen postat av
Proprioception
Förbannat intressant diskussion.
Är ni bägge villiga att säga att det är en skillnad mellan 'omvärlden' och 'matematik' relativt kunskap om de bägge?
Bara för att veta hur jag ska tänka om hur ni tänker.

Frågan känns lite tagen ur luften. Jag kanske är för dum för att förstå sammanhanget?
Ett sätt att förhålla sig till frågan platonskt är att matematiken i någon mening är- eller hör hemma i idévärlden. Perfekta koncept som vi avbildar i vår icke-perfekta verklighet som den upplevs av oss. Omvärlden, precis som matematiken uppträder som en dålig modell av det som egentligen finns. Att uppleva det som egentligen finns går bara om man är lärd.
Ett sätt att förhålla sig till frågan kantianskt är att den matematiken i någon mening är av en substans som vi aldrig kan känna till (tinget i sig). Matematiken och omvärlden i sig kan vara i vilken form och substans som helst i universum, men den är ändå det den är för oss (tinget för oss) i våra sinnen när vi ska ta till oss den och uppleva den.
Hoppas att jag förstått det rätt, annars får någon rätta mig. Jag tycker att det är en skillnad mellan omvärlden och matematik men det är knappast självklart vad som menas med varken omvärlden eller matematik. Det går att se matematik som en slags lära om systematik och manipulation av system. Det går att se matematik ur Tegmarks perspektiv, där det är själva grundstommen i verkligheten. Det går att se omvärlden som oberoende sinnena. Det går att se omvärlden som skapad ur eller av sinnena (solipsism). Etc.
Du får nog specificera frågan om du vill ha ett givande svar. Vad vill du få ut av svaret? Vad är det du söker?