2015-09-15, 21:59
Medlem
Menar du då kurser för nästa år?

Kanske du kan skriva ett mail till de och säga att du är intresserad och undrar när de startar nästa höst?

Om du undrar kurser som skall komma inom några månader, så tror jag att det inte finns. Inte helt säkert dock.

Men all utbildning inom folkhögskola/universitet/grundskolan/gymnasium börjar antingen mitten av Augusti eller slutet av Augusti.

Så jag tror inte att du kan hitta någon folkhögskola som fortfarande har ansökningstid kvar. Med undantag kan ibland skolan ta in elever som börjar senare. Har hänt när jag studerade på folkhögskola. Helt plötsligt hade man nya rumskamrater. Då de hade platser kvar.

Även i min kurs, så dök det upp en ny elev.

Vet inte hur vanligt det är. Men fråga skolan?

Om det finns platser kvar, och om du är välkommen att komma in...
Citera
2015-09-22, 22:31
Medlem
Rekommenderad folkhögskola?

Tja, tänkte börja på folkhögskola ganska snart, någon som har en rekommendation?

Tack
Citera
2015-09-23, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavla1234
Tja, tänkte börja på folkhögskola ganska snart, någon som har en rekommendation?

Tack
Varför vill du gå folkhögskola?
Citera
2015-09-23, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavla1234

Tack
Gå inte folkhögskola, det finns inte alla behörigheter där. Du kan inte läsa alla 24 gymnasieämnen där. Du får dessutom bättre urvalsgrupp till universitetet på komvux, dessutom läser du alla ämnen på komvux.
Citera
2015-09-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8411143
Gå inte folkhögskola, det finns inte alla behörigheter där. Du kan inte läsa alla 24 gymnasieämnen där. Du får dessutom bättre urvalsgrupp till universitetet på komvux, dessutom läser du alla ämnen på komvux.

Vilka gymnasieämnen finns inte på folkhögskola menar du?
Bättre urvalsgrupp skiljer sig från utbildningen man söker till, vissa är svårare och andra lättare.
Med hyfsade studier på folkhögskola och 1,65 så är du i princip garanterad en plats på läkarpgrogrammet medans om man har hyfsade betyg från komvux och 1,65 från HP så är du i princip chanslös att komma in på läkarpgrogrammet.
Citera
2016-01-13, 21:54
Medlem
Folkhögskolor som erbjuder boende på heltid?

Någon som känner till någon folkhögskola där man kan bo på heltid
och inte ens behöva *åka hem* på varken sommarlov eller jullov?

-Så länge man är studerande vill säga.
Citera
2016-01-13, 21:59
Avstängd
Det finns många, nästan alla skulle jag vilja säga. Men då vill ju till att du läser en sommarkurs.
Citera
2016-01-13, 22:10
Medlem
Tror att de flesta folkhögskolarna erbjuder sina elever att vara kvar på hemmet under jul. Vet inte hur det är på sommaren men det går nog säkert bra hos de flesta skolorna.
Citera
2016-01-13, 22:57
Medlem
Tror många låser, andra behöver göra plats för sommarkurser.
Men man kan ju ställa frågan om det är möjligt
bli bofast på skolan under hela sin studietid.
Citera
2016-03-11, 18:50
Medlem
Hur fungerar folkhögskola?

Hur fungerar folkhögskola?

Är det ungefär som på gymnasiet med samma undervisning?
Kommer dom undervisa alla sidor på folkhögskolan & gå igenom alla sidor som är nödvändiga? Alltså ungefär som på gymnasiet?

Jag kan inte läsa på komvux för jag klarar inte av att läsa helt själv, jag kanske klarar av 2-3 timmar helt själv per dag men inte mer än så för då tappar jag motivationen.
Senast redigerad av 733215 2016-03-11 kl. 18:54.
Citera
2016-03-11, 18:59
Moderator
evilhoneys avatar
Jag tror det beror väldigt mycket på vilken folkhögskola du går på. Vissa är väldigt lika vanlig skola medans andra är mer dynamiska. Vissa program har kurser som går på halvfart eller som är uppblandade med annat än just de vanliga skolämnena.

Jag har gått på folkhögskola en gång och undervisningen var väldigt dynamisk, det var väldigt lite studier ut böckerna och betydligt mer diskussioner och annat runt omkring.

Sen är jag lite osäker på det här men jag tror inte att alla folkhögskolor ger behörighet på samma sätt som komvux eller gymnasie hade gjort, men det kan du ju kolla upp.
Citera
2016-03-11, 20:02
Medlem
Drdeoos avatar
Jag gick en folkhögskola i Skåne. alla rykten som jaghört om folkhögskolor stämde till 100% in. Omotiverade elever, misskötande, söp och rökte på fre, lördag.
White trash m.m m.m - samhällets bottenskrap
Lärarna var bra, mer personliga jämfört med gymnasiet
Betygsättandes, Med ett gott uppförande och en motivation till att försöka får du en 4 typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in