2011-04-10, 15:30
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakFabrik
Är TurnItIn ett bra program att ha själv och se vad som anses vara kopierat direkt ifrån internet?
Håller på med en uppsats som snart ska skickas till urkund's hemsida och jag vill gärna veta hur mycket som är "taget" fastän jag försökt undvika det..
Nja, TurnItIn ar inget program du kan ladda ned direkt, utan en webbtjanst. Universiteten/skolorna koper tillgang till det online. Tjansten har dock trial-funktion har jag for mig, vilket ger studenter mojligheten att i vissa avseenden testa sina uppsatser. Det borde plocka upp ungefar samma saker som Urkund, men att sa ar fallet kommer du ej att veta forran uppgiften aven korts genom Urkund.

http://en.wikipedia.org/wiki/Turnitin
Citera
2011-04-11, 21:55
Medlem
Hur de bedömer dig och sätter "betyg" i slutet är lite skevt också.

Du kan vara ett geni och sätta MVG på varenda prov och arbete men ändå inte få topp betyg om de inte gillar din stil riktigt eller tycker att du är lite för osocial och ohjälpsam mot andra elever t. ex.

Kvoten att söka in på är sjukt liten också, om man kollar statistiken så är det knappt några som kommer in alls från folkhögskolor. Dock är det rätt slappt och skönt och många verkar komma undan med att inte göra så mycket. Ett + att ju att man inte behöver läsa alla kurser som man behöver på gymnasiet för att få behörighet. Ska man ändå skriva ett högskoleprov och söka in på det kan det vara ett bra alternativ.
Citera
2011-04-13, 01:25
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lighthouse
På Fridhem bjöd dom in kommunister för att håla tal för alla eleverna när jag gick där. Alla lärarna är vänstervridna.

När var detta då?
Citera
2011-04-15, 11:08
Medlem
Masochistens avatar
Jag tänkte söka till fridhems filmlinje och undrar om den är något bra, har ytterst lite information om hur linjen och skolan är.
Eller om någon har någon annan skola med film eller tv produktion som dom vet är bra kan ni gärna skriva det med, den ska helst vara YH eller folkhögskola, jag är nog lite för dum för att orka med att gå på vanlig högskola för jag kan nog tänka mig att det blir mer analys och teori och lite praktiska saker.
Citera
2011-04-15, 12:04
Medlem
Fridhem räknas väl överlag som en ganska bra skola men när det kommer till film och TV produktion så sök även Skurups folkhögskola (i skåne) och Gamleby folkhögskola (småland)..

gamleby har goda kontakter med näringslivet och är duktiga på att få ut folk vad jag uppfattat. skurup är nog bra, men gamleby är bättre....

men det är ju mina uppfattningar. om någon annan som läser har andra tankar så rätta mig gärna
Citera
2011-04-23, 21:27
Medlem
Masochistens avatar
Ok tack, har sökt gamleby och mediainstitutet i stockholm, men tror att jag söker fridhem med. Vill dock helst ifrån skåne så
Citera
2011-04-26, 00:55
Medlem
shugamanos avatar
Finns de ngn som helst chans att söka till ngn tyngre högskoleutbildning som tex läkare/jurist/ekonom och bli antagen om man verkligen gör jätte bra ifrån sig under ett år på folkhögskola?
Citera
2011-04-26, 04:44
Medlem
slamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shugamano
Finns de ngn som helst chans att söka till ngn tyngre högskoleutbildning som tex läkare/jurist/ekonom och bli antagen om man verkligen gör jätte bra ifrån sig under ett år på folkhögskola?

Vad tror du själv? För att bli läkare och jurist måste du i princip ha mvg i alla ämnen på gymnasiet. Tror du då att man kan komma in på dessa utbildningar med ett sketet folkhöskola intyg
Citera
2011-04-26, 09:34
Medlem
Tygsaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slames
Vad tror du själv? För att bli läkare och jurist måste du i princip ha mvg i alla ämnen på gymnasiet. Tror du då att man kan komma in på dessa utbildningar med ett sketet folkhöskola intyg

Oj vad du snackar skit. Självklart är det några som kommer in. Inte många men det är några. Inget jag skulle satsa på då det är extremt få. Bara kolla vhs.se och se under "BIV".
Citera
2011-04-27, 01:55
Medlem
shugamanos avatar
Läste nu att betygen som man får på folkhögskola är som ett slags block betyg så att allt i ena ämnet räknas in i de andra ämnerna och man kan få en 1a "Mindre god", 2a "God", 3a "Mycket god" och 4a "Utmärkt". Om man nu skulle få en 4a "Utmärkt" som 'slutbetyg' när man gått ur folkhögskolan tror ni chansen skulle vara god att komma in på ngn topputbildning?
Citera
2011-04-27, 09:04
Medlem
Tygsaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shugamano
Läste nu att betygen som man får på folkhögskola är som ett slags block betyg så att allt i ena ämnet räknas in i de andra ämnerna och man kan få en 1a "Mindre god", 2a "God", 3a "Mycket god" och 4a "Utmärkt". Om man nu skulle få en 4a "Utmärkt" som 'slutbetyg' när man gått ur folkhögskolan tror ni chansen skulle vara god att komma in på ngn topputbildning?

Inte jätte stor då det är väldigt många som får 4or och de inte tar in fler än 1-2 personer på fölkhögskolebetyg.
Citera
2011-05-16, 15:37
Medlem
Sjövik Folkhögskola

Hej, tänkte söka till sjöviks folkhögskola, inriktning friluftsliv.

Någon som har erfarenhet från skolan/inriktningen?

Mvh Klasen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in