• 1
  • 2
2017-12-19, 18:11
Bannlyst
IQ test för att jobba på ett vanligt lager? Är det normalt i dagens samhälle? Söker lager folk med master examen?

Min kompis sökte ett jobb på Martin & Servera, Dom skickade ett test till honom innan han skulle komma på intervju.

Han bad mig komma över för att hjälpa till. Man hade 1 minut på sig per bild. Och det var runt 35 stycken bilder. Detta var riktigt svårt, Jag har gjort mensas IQ test ( Hobby test på internet) Och är relativt duktig på att lösa sånt här, Men detta var riktigt svåra.

Det var endast bilder och inget matematiskt. Exempel https://officialiqtests.com/iq-test/...1333670566.jpg Det var inte med, Men ni förstår vad jag menar för test.

Hur kan detta vara ett krav när man ska flytta kartonger? Hade det varit ett polis test eller ansökning till NASA hade jag förstått. Men till ett sunket lager som är bland det lägsta man kan jobba med efter städare och Mcdonalds.
Citera
2017-12-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
IQ test för att jobba på ett vanligt lager? Är det normalt i dagens samhälle? Söker lager folk med master examen?

Min kompis sökte ett jobb på Martin & Servera, Dom skickade ett test till honom innan han skulle komma på intervju.

Han bad mig komma över för att hjälpa till. Man hade 1 minut på sig per bild. Och det var runt 35 stycken bilder. Detta var riktigt svårt, Jag har gjort mensas IQ test ( Hobby test på internet) Och är relativt duktig på att lösa sånt här, Men detta var riktigt svåra.

Det var endast bilder och inget matematiskt. Exempel https://officialiqtests.com/iq-test/...1333670566.jpg Det var inte med, Men ni förstår vad jag menar för test.

Hur kan detta vara ett krav när man ska flytta kartonger? Hade det varit ett polis test eller ansökning till NASA hade jag förstått. Men till ett sunket lager som är bland det lägsta man kan jobba med efter städare och Mcdonalds.

Bilden var ju en enkel logisk bild, bra att kunna om man ska placera saker på rätt ställe på ett lager.
Bara att tänka att den svarta symbolen du ser är en pall, och raden under är andra sidan av lagerhyllan. Om du puttar den från ena sidan så kommer den garanterat ut på andra sidan. Om någon står där så kan en olycka lätt hända.
Citera
2017-12-19, 18:19
Medlem
Att jobba på lager är lite mer än att bara "flytta kartonger". Inte helt ovanligt så kräver det att man ska kunna:
- Logistik och kundregister
- Systematik och logik
- Mjukvara för registrering av diverse slag
- Truckbehörighet
- Skydd och säkerhetsarbete

Man vill väl inte ha någon som arbetar där som är dum i huvudet och inte klarar av att planera konsekvenserna av att flytta kartong x från A till B
Citera
2017-12-19, 18:20
Medlem
Centauris avatar
Det är bra.

IQ-test bör vara obligatoriskt på ALLA arbetsplatser. Det finns ingen bättre markör för framtida arbetsinsats- och kapacitet.
Citera
2017-12-19, 18:23
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Betydligt bättre test än dom som brukar vara helt irrelevanta för somliga jobb som i nästan hundra procent av alla ansökningar "du ska vara social och utåtriktad" som kan stå i vilken jävla annons som helst.

Helst ska man också ha 5 års universitetsstudier och 10 års erfarenhet sen tidigare. Då kan det röra sig om jobb som soppåkare till lagerarbetare. Det är tragikomiskt TT läsa annonserna.
Citera
2017-12-19, 19:06
Medlem
Det är väl denna information som de tycker är bra att få från de som testar.

Citera
2017-12-19, 19:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag kommer ihåg att det var nån skandal för ca 15 år sedan där Taxi Stockholm avslöjades använda IQ-test vid rekrytering på "fel sätt", så att säga. Man gav bara jobb till de som hade under ett visst IQ

Kanske något liknande här?

Anledningen sades vara att personer med för högt IQ inte var att satsa på för de skulle troligen inte jobba kvar så länge utan söka sig snabbt vidare till bättre jobb.
Citera
2017-12-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negnimalker
Det är väl denna information som de tycker är bra att få från de som testar.

Har gjort liknande tester ett par gånger, dock för mer kvalificerade tjänster. Senast gjorde jag just Matrigma. Lågt och högt betyder att man är mer än en standardavvikelse från medel. (Topp/botten 16 % står det i materialet).

När jag fick reda på att upplösningen på resultatet inte var bättre än så blev jag faktiskt en smula indignerad. Uppåt 100 % av de seriöst sökande till tjänsten i fråga måste ha placerat sig i den översta kategorin. Dessutom finns det ingenting som hindrar någon från att fuska. Testet är alltså ett ofantligt slöseri med allas tid.

Om en vän bad mig om hjälp med ett test skulle jag byta ett toppresultat mot ett par kalla öl.
Citera
2017-12-19, 19:41
Medlem
Phil.Hs avatar
Testet kommer inte göra någon skillnad för vad personen får göra i lagerproduktionen. Och det betyder sällan att du blir en bra lagerarbetare om du får höga resultat på det där testet.
Citera
2017-12-19, 19:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag kommer ihåg att det var nån skandal för ca 15 år sedan där Taxi Stockholm avslöjades använda IQ-test vid rekrytering på "fel sätt", så att säga. Man gav bara jobb till de som hade under ett visst IQ

Kanske något liknande här?

Anledningen sades vara att personer med för högt IQ inte var att satsa på för de skulle troligen inte jobba kvar så länge utan söka sig snabbt vidare till bättre jobb.
Jamen det är ju vanligt, det sker dagligen. Många företag, även på enklare jobb, kör ett kort intelligenstest på intressanta sökande och då vill de sålla bort de som har för låg IQ, men även de med för hög IQ. De sistnämnda skulle nämligen tråkas ut allt för fort och byta jobb så fort som möjligt, resonerar man.
Citera
2017-12-19, 20:01
Medlem
EnGodForlorares avatar
Ett slags dominansbeteende. Vad implicerar ett intelligenstest? Jo, att den som gör det kanske inte är tillräckligt smart. Därför utsätter man gärna de längst ner i hierarkin för dem men inte högre personal. Ursäkta mig alla lagerarbetare, men det krävs inte mycket intelligens för att jobba på ett lager. Själv jobbar jag i en bransch där hög intelligens är otroligt viktigt för att göra ett gott jobb, men har aldrig behövt ta ett. Anledningen? Mitt yrke är ett statusarbete, men det är noll status att jobba på lager.

Mitt råd är därför att neka alla intelligenstest. De handlar enbart om att förnedra arbetssökande vilket många psykopatchefer njuter av.
Citera
2017-12-19, 20:14
Medlem
Det handlar egentligen bara om att HR-företaget vill leverera värde. Dom har anlitats för att rekrytera personal till vad det nu var för bolag och då vill man självklart leverera något mer än några kandidater som de har lottat fram. Därför använder dom sig av olika test som dom kan motivera är bra för att hitta bästa personal för att arbeta på lager. Då blir det enklare för dom att ta 1200kr/timmen eller vad de nu fakturerar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in