2017-12-19, 20:15
Medlem
sommarlovs avatar
Arbetsgivare måste garantera sig vid en anställning, även låg-status-jobb.

För att dra fram rasisten i mig, Sverige har de senaste åren fyllts upp med folk som inte klarar av vanligt avlönat arbete.

Arbetsgivarna vill bara skydda sina intressen.
Citera
2017-12-19, 20:22
Medlem
Tror inte direkt det är krav att spika dessa test för att få jobbet, men att de vill rensa bort de med riktigt dåliga resultat.
Citera
2017-12-19, 20:23
Medlem
Man gör ett IQ-test för att se att den sökande är inom samma nivå som de flesta andra som jobbar där för arbetsrons skull. Det blir för jävligt om nån har ett IQ 30p över de andra. Vaffan ska han tala om på jobbet liksom. Som företag vill man inte ha för lågt, men inte heller för högt helt enkelt.
Citera
2017-12-19, 21:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
IQ test för att jobba på ett vanligt lager? Är det normalt i dagens samhälle? Söker lager folk med master examen?

Min kompis sökte ett jobb på Martin & Servera, Dom skickade ett test till honom innan han skulle komma på intervju.

Han bad mig komma över för att hjälpa till. Man hade 1 minut på sig per bild. Och det var runt 35 stycken bilder. Detta var riktigt svårt, Jag har gjort mensas IQ test ( Hobby test på internet) Och är relativt duktig på att lösa sånt här, Men detta var riktigt svåra.

Det var endast bilder och inget matematiskt. Exempel https://officialiqtests.com/iq-test/...1333670566.jpg Det var inte med, Men ni förstår vad jag menar för test.

Hur kan detta vara ett krav när man ska flytta kartonger? Hade det varit ett polis test eller ansökning till NASA hade jag förstått. Men till ett sunket lager som är bland det lägsta man kan jobba med efter städare och Mcdonalds.

Bilden du länkade var ju löjligt lätt.
Citera
2017-12-19, 21:58
Medlem
Fizzlors avatar
Alla dessa jävla specialtest är bara ett sätt för diverse HR-pack att känna sig viktiga. De skapar arbetsuppgifter åt sig själva.
Citera
2017-12-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
IQ test för att jobba på ett vanligt lager? Är det normalt i dagens samhälle? Söker lager folk med master examen?

Min kompis sökte ett jobb på Martin & Servera, Dom skickade ett test till honom innan han skulle komma på intervju.

Han bad mig komma över för att hjälpa till. Man hade 1 minut på sig per bild. Och det var runt 35 stycken bilder. Detta var riktigt svårt, Jag har gjort mensas IQ test ( Hobby test på internet) Och är relativt duktig på att lösa sånt här, Men detta var riktigt svåra.

Det var endast bilder och inget matematiskt. Exempel https://officialiqtests.com/iq-test/...1333670566.jpg Det var inte med, Men ni förstår vad jag menar för test.

Hur kan detta vara ett krav när man ska flytta kartonger? Hade det varit ett polis test eller ansökning till NASA hade jag förstått. Men till ett sunket lager som är bland det lägsta man kan jobba med efter städare och Mcdonalds.

Vad är problemet? Det är inte så att det krävs MENSA-resultat. Det räcker förmodligen med att ha en IQ över 90.
Citera
2017-12-19, 22:12
Medlem
Neurosias avatar
Bilden var mycket simpel. Jag har svårt att se varför liknande uppgifter skulle vara ett problem?
Citera
2017-12-19, 22:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurosia
Bilden var mycket simpel. Jag har svårt att se varför liknande uppgifter skulle vara ett problem?
Håller med. De riktiga Mensa IQ-testen kanske börjar på denna nivå men är sen stegrande i svårighetsgrad. Jag har gjort det riktiga och det blev svettigt mot slutet. Den här skulle typ platsa som bild nr 2 eller 3 av 260 eller hur många de nu är.

Men visst är det overkill för ett lagerjobb.
Citera
2017-12-19, 22:27
Medlem
Mike.Andersens avatar
Testet görs för att de vill ha folk som gör rätt. Den som plockar måste ta rätt vara, samt rätt antal. Sedan finns det säkert folk som kontrollräknar antal kollin innan pallen åker in i lastbilen. Så var det på V&S när jag arbetade där på sent 80-tal (första jobbet efter GMU). På den tiden gjordes inga löjliga tester, men personen fick andra uppgifter om han var värdelös.
Citera
2017-12-19, 23:21
Medlem
Neurosias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Håller med. De riktiga Mensa IQ-testen kanske börjar på denna nivå men är sen stegrande i svårighetsgrad. Jag har gjort det riktiga och det blev svettigt mot slutet. Den här skulle typ platsa som bild nr 2 eller 3 av 260 eller hur många de nu är.

Men visst är det overkill för ett lagerjobb.
Nej inte på den nivån. Det enda störningsmoment jag ser är individens integritet och arbetsgivares eventuella register. Något som skulle vara djupt oetiskt.
Citera
2017-12-20, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Bilden du länkade var ju löjligt lätt.

den var löjligt lätt för att ni ska förstå vad jag menar för test. Bilden var inte med på testet

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

För att dra fram rasisten i mig, Sverige har de senaste åren fyllts upp med folk som inte klarar av vanligt avlönat arbete.

lite konstigt att just detta företag tar in 90% flyktingar nu från Afghanistan och Syrien! bästa och vänligaste folkslaget på jorden.
Citera
2017-12-20, 03:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Alla som spenderat mer än en dag på Flashback vet att såna personer fanns det gott om redan innan de där senaste åren du nämner...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in