Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Men jag svarade just: Lidandet är inte skapat av en eventuell skapare, den sitter i ditt huvud. På samma sätt är lycka inte skapad av en skapare. Din frågeställning kunde lika gärna varit: "Varför har skaparen skapat lycka? Vad är meningen med det?"
Fast min tredje reflektion är: Varför postar du detta under Filosofi om du inte är beredd på en filosofisk diskussion? Och om du inte är beredd på att diskutera alla vinklar av ämnet, varför postar du det på Flashback över huvud taget? Skriv det på baksidan av ett kuvert och klistra det i taket över sängen. Så kan du ligga och fundera på det utan att få en massa oänskad återkoppling.
Ha en bra dag!
Kallar du detta filosofiskt?
"Därför vet jag med säkerhet att lidande är relativt och att lidandet finns enbart i
din skalle.
Om
du lider är det inte skaparens fel eller förtjänst. Det är
du som behöver ta tag i
ditt liv eller skaffa hjälp. Tack och lov finns det hjälp att få i Sverige."
Nu glider du in på en diskussion om definitionen av olika ord. Men jag accepterar det du skrev om att "lidande" sitter i ditt huvud.
Jag är definitivt glad om det utvecklar sig till en filosofisk diskussion! Men jag accepterar att tråden inte kommer bli lång det är ju ändå en frågeställning som ingen vågar ens ägna en tanke åt, än mindre är beredd att debattera ämnet.
Det är så klart roligare att diskutera en "god" "skapare" som belönar oss med himmelen efter döden! Det är väl det folk hoppas på. Men vi kan aldrig veta att "godhet" är en större kraft än "ondskan"; det finns inget bevis på det....bara något folk får för sig. OM det finns en "skapare" är det lika troligt med det som mänskligheten betecknar som lidande som det som kallas njutning efter döden...
Tyvärr.
Synd att sådana här typer av ämnen är för jobbiga att diskutera för somliga bara...